mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Sleutelgat 1955
Verslaafd
Wie is online
1 geregistreerd (Praatpaaltje), 6 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#12 - 23/07/01 08:04 PM rem & geleideplaten
robvanderkooij Offline
Aan het inrijden

Lokatie: giessenburg, zuid-holland
ik ben bezig met het opkappen van een 3800 uit 1966. het enige wat nog niet goed werkt is de trommelrem(achter). de remvoering is stuk en ik kan maar niet aan de juiste voeringen komen. de voeringen die ik steeds tegenkom zijn net 1 a 2 mm te klein in diameter om tegen het trommelhuis te drukken. weet iemand of mijn trommelhuis versleten is of dat er echt speciale voeringen in moeten. kan er misschien een dikkere voering op gemaakt worden. de stalen ring zit er nog wel in.<P>nog een vraag: bij het uit elkaar halen van een motortje van een oto heb ik de stalen geleiders uit de zijplaten met zo'n bolletje gehaald. nu krijg ik deze er niet meer in!! gewoon doorduwen(lijkt mij niet te gaan!) of een speciale handeling verrichten voordat deze terug kunnen??<BR>met vriendelijke groet, rob [img]images/icons/crazy.gif" border="0[/img]

#13 - 24/07/01 09:33 AM Re: rem & geleideplaten
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Voor zover ik weet is de achterrem gewoon een Franse Leleu naaf, daar zijn wel soorten<BR>in maar die verschillen meer dan een paar mm.<BR>Waar heb je je remvoeringen vandaan.<BR>Ik weet niet binnen welke maten je trommel tolerantie moet vallen om nog te passen bij niuwe remvoeringen.<BR>De remmen zijn ook gebruikt in Batavus crossfietsen en kleine peugeot bromfietsen, kijk een bij dealers van deze merken voor informatie.<P>De geleide platen (friktieplaten) kun je een beetje aanpunten (de platte kanten iets scherp maken). Bij nieuwe schetsplaten zijn de cupjes die erin liggen afgerond en maken zo het monteren van de friktieplaten makkelijk zijn deze cupjes afgesleten dan worden de randen scherp en is het moeilijk de friktieplaten ertussen te krijgen.<BR>Overigens zijn de cupjes er met een beetje handigheid zo uit te drukken om ze te vervangen of weer af te ronden.<BR>Je moet dan het zichtbare cupje tegen de veerdruk indrukken en door de gleuf wegdrukken de andere kant met veer heeft een andere diameter en valt er dan zo uit.

#14 - 24/07/01 10:52 PM Re: rem & geleideplaten
Anoniem
Ongeregistreerd

Beste Rob, ik had soortgelijk probleem met het plaatsen van nieuwe remschoenen op mijn 3800 uit 1966.<BR>Ik heb uiteindelijk een dun busje geplaatst ( doorgezaagde waterleidingbuis) om de ronde vaste nok op de remplaat. Zo kwamen de schoenen net iets dichter bij de trommel.<BR>Het werkt prima, ik kan weer een noodstop maken! [img]images/icons/wink.gif" border="0[/img]

#15 - 26/07/01 08:07 PM Re: rem & geleideplaten
robvanderkooij Offline
Aan het inrijden

Lokatie: giessenburg, zuid-holland
oké, bedankt voor jullie reactie. alleen snap ik nog niet helemaal hoe ik het verende gedeelte uit het bolletje moet krijgen. aan de binnenkant van de platen lijkt het geheel uit één stuk te bestaan en niet beweegbaar?<BR>groeten rob

#16 - 27/07/01 09:25 AM Re: rem & geleideplaten
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Gewoon hard duwen in het "kuiltje" met een schroevedraaier dan zie je vanzelf waar er beweging in komt.

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2006 Leden
20 Forums