februari
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
Advertentie.
Laatste foto
Verslaafd
monument solex op sokkel
berini
Wie is online
3 geregistreerd (Johnnie, ghostrider, Roelof), 11 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 17 van 20 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 20 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#55043 - 18/04/11 08:34 AM Re: Sleutelen **** [Re: Jan]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Origineel bericht van: Jan
Ik ga voor c
( cilinderkop - ring - afstandsbus - motorlichter - ring - kopbout )

"A" is goed, er zijn minuscule ringetjes met een kleine buitendiameter die eerst het gat in gaan om het aluminium te steunen tegen uitbuiken.
"C" zou beter zijn maar solex is weer aan het minimaliseren geweest en daar kon een ringetje er echt niet af.
Kijk je naar de lengte van de bouten is dat ook maar net aan een extra ring scheelt je 1/1.2 gang draad in de kop dat je dan tekort komt
ook bij de alu luchtfilterkappen zitten er aan de voorkant twee U vormige opstandjes die maar net over de 9 mm koppen heen vallen, gebruik je daar ringen onder de kopbouten dan lift je meteen je filter voor de dikte van die ringen.
Nadeel van "geen ring" is dat de kop van de bout bij aandraaien nogal invreet op de motorlichterplaat.

#55044 - 18/04/11 09:24 AM Re: Sleutelen [Re: Joan]
Alfons_Amuse Offline
20000km gereden

Lokatie: Middelburg
Oke, Ik zei B.
Andere zeiden A.
Andere zeggen C.
Joan (als ik je naam mag zeggen, geeft A en C, met goede motivatie en uitleg.
Zelf heb ik helemaal geen ringetje gebruikt. Mijn motivatie is, dan heb je 3 gangen meer schroefdraad in de cilinder zitten, en met zo'n JR cilindertje is dat alleen maar goed. Met een afgevlakt kopje zelfs 5 gangen meer schroefdraad. Zelf denk k dat bij sommige constructie de eigen motivatie de wijsheid is.
Heeft alles te mken met inzicht en gevoel.
Wel moet ik zeggen dat ik hier veel van mijn wijsheid heb verandert omdat het inzcht van de formleden voor mij waardevol zijn.

Zeker a.d.h. van Trommel zijn opmerkingen aan de hand van de afbeeldingen. Soms wel een ringetje en dan weer niet. Doet wel eens inzicht veranderen

Oto van der Heem goudbies 1966, alias 'My Amuse'

#55047 - 18/04/11 02:20 PM Re: Sleutelen [Re: Alfons_Amuse]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
soms heb je geen keus en land je automatisch bij "A" omdat de kleine ringetjes zich helemaal in de kop vastvreten en er niet uit te krijgen zijn.
het valt pas echt op als er 1tje wel uitdonderd, een goed oplettende monteur ziet dan meteen dat de motorlichterplaat iets scheef komt ten opzichte van de kop.
Ook de al eerder geplaatste opmerking dat dan die erasmusbrugtoog ( om hem zo maar even te noemen) vastloopt tussen kop en motorlichtplaat is een teken dat er ringen missen want precies die 1.5 mm van de ringdikte nekt je dan de speling en zet die toog stevig vast.
bij andere (oudere) modellen waar je die toog niet hebt valt het neit op want daar zet je het luchtfilter vast aan het lange uitstekende M6 draadeind

#55050 - 18/04/11 02:36 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
FFAnders Offline
30000km gereden
**

Lokatie: Kinderdijk
Origineel bericht van: Joan
soms heb je geen keus en land je automatisch bij "A" omdat de kleine ringetjes zich helemaal in de kop vastvreten en er niet uit te krijgen zijn.
het valt pas echt op als er 1tje wel uitdonderd, een goed oplettende monteur ziet dan meteen dat de motorlichterplaat iets scheef komt ten opzichte van de kop.
Ook de al eerder geplaatste opmerking dat dan die erasmusbrugtoog ( om hem zo maar even te noemen) vastloopt tussen kop en motorlichtplaat is een teken dat er ringen missen want precies die 1.5 mm van de ringdikte nekt je dan de speling en zet die toog stevig vast.
bij andere (oudere) modellen waar je die toog niet hebt valt het neit op want daar zet je het luchtfilter vast aan het lange uitstekende M6 draadeind

En ook daarbij zijn de ringen belangrijk anders heb je te weinig ruimte waardoor bij het "op de Haak" zetten van de motor (rol van de band) de decompressieklep ingedrukt wordt.
Bij de Peperbus is dat volgens mij ook de bedoeling geweest maar dat is wel eens lastig als je regelmatig moet stoppen en vervolgens het spul weer aan moet trappen .

De Slogan was toch "Fietsen Zonder Trappen" ??

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#55051 - 18/04/11 03:13 PM Re: Sleutelen [Re: FFAnders]
trommel Offline
10000km gereden
**

Lokatie: Eindhoven
Bij mijn solexen zaten er onder het afstandsbusje "speciale" opvulringetjes,geen revet of sluitring met zo`n bolle afgeronde kant maar totaal vlak.de dikte is 0,8mm.De buitendiameter is ook kleiner dan een normale ring De lengte van het afstandsbusje heb ik ergens op een expl.view gezien maar kan dat niet meer terugvinden.

#55056 - 18/04/11 07:20 PM Re: Sleutelen [Re: trommel]
FFAnders Offline
30000km gereden
**

Lokatie: Kinderdijk
Het is wel jammer dat de documentatie letterlijk en figuurlijk nogal wazig is crazy

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#55071 - 18/04/11 09:41 PM Re: Sleutelen [Re: ]
Jan Vennix Offline
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
Hrt ringentje n10361 hoort er wel degenlijk te zitten en is 1,5 m.m. dik , dan het busje dan de hefboomhouder dan een groot model sluitring dan de bout.
De grote sluitring is nodig om het luchtfilter op af te steunen daar deze anders niet goed vast te zetten is ,want het dunne pootje wat binnen in het steunvlak Zit is niet in staat om landurig het filter op de goede hoogte te houden,
Wil je het anders doen ,mij ook goed maar je kan anders het klepje niet goed afstellen.(sluiten).

#55074 - 18/04/11 10:01 PM Re: Sleutelen [Re: ]
carl Online   content
15000km gereden

Lokatie: nederland heinkenszand
Iedereen bedankt voor de informatie, voor mij is het duidelijk de cilinder inclusief cilinderkop is gemonteerd.

Toch vindt ik het wel een onderwerp waar de discussie's flink tot stand kwamen.
Voor de meeste sleutelaars onder de forum leden is het monteren en demonteren van de cilinder een handeling waar niet meer over nagedacht moet worden.

Groetjes Carl

#55079 - 18/04/11 10:47 PM Re: Sleutelen [Re: ]
carl Online   content
15000km gereden

Lokatie: nederland heinkenszand
Origineel bericht van: Dirk
Klopt Carlzoals ik al zei ik wist het ook niet zeker omdat ik ze nog nooit tegen ben gekomen,misschien omdat ik altijd opknappers opkoop waar al aan geknutselt is.

En dan is het weer leuk om de solex weer zo goed mogelijk in orde te krijgen zowel technische als motorische.
Zelf ben ik nu bezig aan een 3800 die qau frame en blok geheel gestript door elkaar in een paar dozen lag.
Deze was gestript door iemand die er later geen gat meer in zag en de solex daarom tekoop aanbood, de prijs was er naar laugh

Groetjes Carl

#55080 - 18/04/11 10:48 PM Re: Sleutelen [Re: ]
Alfons_Amuse Offline
20000km gereden

Lokatie: Middelburg
Vond het een leuk onderwerp geworden, met dat ringetje. Zo van denk aan de erasmusbrug, aan de motorhaak dat hij nog past, indrukkende kopmateriaal enzzz.... Alles leerzaam. Bedankt jongens.

Oto van der Heem goudbies 1966, alias 'My Amuse'

Pagina 17 van 20 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 20 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken