Kan iemand me even uitleggen hoeveel types<BR>motoren er binnen de naamgeving 3800<BR>zijn gemaakt.<BR>Ik wordt onderhand simpel van de verschillende soorten onderdelen die ik tegenkom.<P>Laatst met een advies over een keerring op de krukas al even de fout in gegaan.<BR>(2 soorten, 1 valt om de carter uitstulping<BR> deze kan weggelaten worden in geval van nood<BR>want daar draait nog een bus in het carter als afdichting, het andere soort die "binnenste buiten" in het carter valt kan niet weggelaten worden want deze dicht af rond de bronzen rol-lagering).<BR>Overigens is het eerdere type motortje<BR>qua ontwerp al minder dan de door v.d Heem geproduceerde motoren maar nog stukken beter dan die met de echte keerring:<BR>waarom: het eerdere type heeft geharde stalen bus op de krukas waar de glijlagers op lopen. Dat is beter voor de krukas<BR>tevens wordt de koppeling vastgeschroefd tegen deze bus en daardoor tegen het hoofdkrukaslager, dat brengt de kracht beter over omdat de diameter groter is en voorkomt door dit klemmen ook lekkage van cartergas<BR>"onderdoor".<BR>En je raadt het al: dat zijn dus tevens problemen die je kan verwachten bij dat laatste type motortje.<BR>(vernielen van de krukas doordat de glijlagers drooglopen op het loopvlak, lekkage van cartergas langs de krukas (het O-ringetje is hier ook al niet meer gebruikt)<BR>en losraken van de koppeling op de krukas.<P>Het geven van adviezen wordt nogal bemoeilijkt, dat ligt vaak aan de aanmelder van het probleem, meestal is er geen goede onderdeel/type beschrijving en moet je maar raden hoe het mechaniek eruit ziet.<BR>Zeker de laaste tijd met de "grijze" import<BR>van gebruikte solexen uit het buitenland<BR>is al helemaal geen consistentie meer in <BR>het type van de toegepaste onderdelen