misschien kun je dan de wanddikte wat groter maken door de boring te verkleinen. De cc's nemen dan natuurlijk wel wat af. Je hebt het wel eens over minibikes, daar halen ze volgens mij soms wel 10pk uit een 40cc motortje. Boring slag verhouding ligt dan wel wat anders. Van een solex gloof ik 39,5x40 en van een minibike 40x32. Als je de boring verkleint tot 32mm, heb je alleen wel een soort lange slag motor, ik weet ook niet of dat lekker loopt.
Het kan, bij een minibike halen ze wel 12 PK uit een 38 cc maar daar zit een koppeling in die dan afgesteld wordt om pas te pakken bij 9000
!! toeren
en het maximale vermogen zit dan ergens tussen de 18000 en 22000 toeren.
Als je dat met een solex wilt doen moet je de rol verkleinen tot een diameter van ca 16 mm en dan heb je geen grip meer op de band.
" ALLE VOORDEEL HEB ZE NADEEL"
"You cannot beat cubic inches" ( Mijn favoriete motor is een Rolls Royce Merlin en die is maar 27 liter, zijn grotere broer had maar 37 liter maar was minder succesvol.
Om deze motoren te starten moest je met twee man elk een Jerrycan van 20 liter benzine naar binnen gieten als Choke)