mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Sleutelgat 1955
Verslaafd
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 2 van 2 < 1 2
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#16762 - 07/11/07 10:12 AM Re: snelle cilinder [Re: Roelof]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
het gaat erom wat je wil:

Racen binnen het reglement of hard rijden zo maar voor de lol.

Ik heb met mijn kennis van de solex en 2 takten in het algemeen de grootste moeite om snel EN betrouwbaar te zijn binnen het reglement.

Ik giet mijn eigen koppen, maak mijn eigen volle krukassen,
eigen carterzijdeksels ( voor membraan), eigen ontsteking ( gebaseerd op peugeot ontsteking), eigen rollen ( gebaseerd op stalen volle rol met Grit coating
eigen uitlaat.

Als je echt hard wil raad ik aan je te orienteren op de specials.
Daar kan ik binnen de Solex "look" redelijk makkelijk tot aan de 90 km komen met een andere uitlaat, carburateur in de tank,
Peugeot cylinder ( 6 poorter), Tank om de ontsteking heen, volle krukas en aangepast carter.

Voor de echte special klasse is deze methode al jaren niet goed genoeg meer want wat daar gebeurd, daar kan dat blok van mij niet aan tippen temeer daar er geen koppeling in zit.
( wordt aan gewerkt via de mini bike techniek)
Als ik een prijskaartje zou moeten hangen aan de onderdelen die ik speciaal voor de solex maak dan wil je dat toch niet betalen.
Een speciale gegoten kop komt dan op meer dan 200 Euro afhankelijk van de staat waarin je hem hebben wilt ( Elke kop moet aangepast worden op de cylinder waar hij op komt te staan)

Als je spullen wilt kopen om snel te gaan zul je aan een scooter moeten.

#16763 - 07/11/07 10:18 AM Re: snelle cilinder [Re: de-hun]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: de-hun
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is een kleine oplage snelle cilinders/cilinderkop te laten maken voor de solex. Wel cilinders dan met grotendeels hetzelfde uiterlijk als de originele. Van aluminium en met grotere/betere spoelpoorten, passend voor de snelle zuigers van bijv. de yamaha fs1 en met hogere compressie.

Ik heb aan aluminium cylinders gedacht, omdat ik dat zelf kan gieten.
het grote probleem is de sterkte onderop, de wand dikte is bij de voet niet meer dan 3 mm anders is er geen plaats voor de cylindervoet moeren en een dergelijke wand dikte is niet sterk genoeg om de cylinder vast te houden als je bovenin 6 PK aan het maken bent.
De kosten liegen er ook niet om want om in een goede cylinder een harde ( chrome, nicasil of andere laag) te krijgen ben je zo ook al 300 euro kwijt < los van de kosten om de cylinder zelf te maken >

#16764 - 07/11/07 10:27 AM Re: snelle cilinder [Re: de-hun]
Joan Offline

65000km gereden

We zitten toch nu op het raceforum onderdeel? Ik snap dan al die reacties niet van mensen die hun solex lekker origineel willen laten en dat telkens hier willen roepen. Als je op het raceforum zit zal er gediscussieerd worden over hoe je kunt racen met een solexen. Blijven roepen dat zo'n ding maar 35 kan origineel, en dat dit hard zat is, heeft dan niet zoveel zin. Mensen op dit stuk van het forum willen namelijk harder dan origineel.

De grootste en snelste te winst is te behalen door niet naar het reglement te kijken en een ander spruitstuk te maken:
14 mm ( inwendig en de carburateur ook zo groot maken) inlaat buisje en 22 mm (uitwendig) uitlaatspruitstuk ( uitlaatbocht naar potje ook 22 maken en inkorten). Haal je makkelijk 65 met nauwelijks wat aanpassingen aan de rest.

Een aangepast spruitstuk zou ongeveer 50 Euro moeten kosten
een aangepaste carburateur ca 75 Euro ( na inlevering van een goede originele) een uitlaat ca 40 euro ( na inlevering van een goede originele)

#16767 - 07/11/07 01:20 PM Re: snelle cilinder [Re: Joan]
de-hun Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Rotterdam
misschien kun je dan de wanddikte wat groter maken door de boring te verkleinen. De cc's nemen dan natuurlijk wel wat af. Je hebt het wel eens over minibikes, daar halen ze volgens mij soms wel 10pk uit een 40cc motortje. Boring slag verhouding ligt dan wel wat anders. Van een solex gloof ik 39,5x40 en van een minibike 40x32. Als je de boring verkleint tot 32mm, heb je alleen wel een soort lange slag motor, ik weet ook niet of dat lekker loopt.

#16772 - 07/11/07 06:32 PM Re: snelle cilinder [Re: de-hun]
Joan Offline

65000km gereden

misschien kun je dan de wanddikte wat groter maken door de boring te verkleinen. De cc's nemen dan natuurlijk wel wat af. Je hebt het wel eens over minibikes, daar halen ze volgens mij soms wel 10pk uit een 40cc motortje. Boring slag verhouding ligt dan wel wat anders. Van een solex gloof ik 39,5x40 en van een minibike 40x32. Als je de boring verkleint tot 32mm, heb je alleen wel een soort lange slag motor, ik weet ook niet of dat lekker loopt.

Het kan, bij een minibike halen ze wel 12 PK uit een 38 cc maar daar zit een koppeling in die dan afgesteld wordt om pas te pakken bij 9000 !! toeren
en het maximale vermogen zit dan ergens tussen de 18000 en 22000 toeren.

Als je dat met een solex wilt doen moet je de rol verkleinen tot een diameter van ca 16 mm en dan heb je geen grip meer op de band.

" ALLE VOORDEEL HEB ZE NADEEL"

"You cannot beat cubic inches" ( Mijn favoriete motor is een Rolls Royce Merlin en die is maar 27 liter, zijn grotere broer had maar 37 liter maar was minder succesvol.
Om deze motoren te starten moest je met twee man elk een Jerrycan van 20 liter benzine naar binnen gieten als Choke)

#16950 - 16/11/07 04:10 PM Re: snelle cilinder [Re: de-hun]
J.Rottiné Offline
1000km gereden

Lokatie: Zwaagwesteinde
met alleen een snelle cilinder ben je er niet....een goed motorblokje is ook een vereiste...ps wat is je doel met een snelle cilinder temaken voor de handel of wilje zelf je eigen solex sneller maken mits je die hebt ????
grt LR

Pagina 2 van 2 < 1 2

Moderator:  Joan 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken