|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
|
27
|
28
|
29
|
|
|
|
|
|
|
#17417 - 03/12/07 06:06 PM
Re: Potje opvoeren
[Re: Joan]
|
Aan het inrijden
Lokatie: bunschoten
|
werkt dit ook met zo´n dikke uitlaat van solexnoord.nl of kan die al genoeg gas kwijt.
mvg william
|
|
|
|
|
|
#17485 - 04/12/07 04:32 PM
[Re: solex-4-ever]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Hoe groot moet zo´n tweede aanzuiggatje dan worden? Heb bij mijn solex er een gat van 8 mm bij gezet, maat daar ging die juist minder van lopen, op top wel iets harder, maar trelkkracht nam af. Heb nu een soort plugje van hard plastic waarmee ik het gatje kan afsluiten. Hangt heel erg van het type luchtfilter af dat je hebt. Maar voor een carburateur van 8 mm houd ik minimaal 2 maal 8 milimeter aan of 1 gat van 12. Als je door een groter gat in je luchtfilter minder hard gaat dan heb je een brandstof probleem dat gecamoufleerd werd doordat als hij te weinig lucht via het filter krijgt er automatisch harder aan de brandstof wordt gezogen.
|
|
|
|
#17499 - 05/12/07 07:39 AM
|
5000km gereden

Lokatie: Rotterdam
|
Kijk even of je met het uitboren niet de venturibuis in je boring hebt dicht gedrukt Het beste is om WEL via de zijkant je venturibuis eerst te verwijderen en dan weer terug te plaatsen. Ook de aanzuig gaatjes in je luchtfilter bodem dienen een "beurt" te krijgen want die zijn nu eigenlijk al te klein voor de standaard carburateur In mijn geval zal inderdaad de venturibuis wel dicht zitten dus ik ga het propje wegboren en het buisje eruit halen. Ik zie op: BrianSolex dat het gaatje weer gevuld wordt met epoxy. Heb hier ook wel gelezen over een popnageltje, maar is het niet handiger om een stukje schroefdraad te tappen en het af te sluiten met een boutje met wat vloeibare pakking op de draad? Of zien jullie hier niets in?
|
|
|
|
#17510 - 05/12/07 09:34 AM
[Re: zeezout]
|
65000km gereden

|
is het niet handiger om een stukje schroefdraad te tappen en het af te sluiten met een boutje met wat vloeibare pakking op de draad? Of zien jullie hier niets in?
Inderdaad, bij mij gaat er altijd M5 in. Nooit pakking materiaal OID, gaat altijd goed. Wel gebruik ik messing schroefjes. Parkers uit den boze want die wrikken het materiaal uit elkaar.
|
|
|
|
#17522 - 05/12/07 12:09 PM
[Re: Roelof]
|
65000km gereden

|
Ik begrijp het ook niet, mijn oto helemaal standaard 39km. Ik begrijp het wel, Jaren terug heb ik al eens uigelegd dat ze het kwa kwaliteit bij solex niet zo nauw namen. De cylinders met name hebben een grote variatie in poorten timing omdat kennelijk het maken van de gietmallen of de nabewerking van de cylinders nogal ruim genomen werd. De spoelpoorten en uitlaat positie zijn bijvoorbeeld erg belangrijk voor de te behalen snelheid. De inlaat wordt meestal zelf al bijgwerkt door de zuiger in te korten op deze plek en dan maakt het niet meer uit waar hij origineel precies zat. Heb je pech dan heb je een langszame en werk je je te pletter om er nog wat van te maken. Heb je mazzel dat fluit je iedereen voorbij. Dat valt pas op als je er veel van dezelfde soort hebt.
|
|
|
|
#17527 - 05/12/07 02:44 PM
[Re: ]
|
5000km gereden

Lokatie: Rotterdam
|
sja joan mij overtuig je niet meer,heb genoeg van je werk rond zien fietsen.  Ik weet niet of hier een historische rivaliteit aan ten grondslag ligt, maar ik vind de reacties van Bizon op de posts van Joan erg negatief klinken. Wellicht is het een kwestie van "ouwe jongens krentenbrood" maar bij mij als relatieve nieuwkomer komt het behoorlijk afzeikerig over. Wat ik wel weet is dat de adviezen van Joan door mij als zeer deskundig worden ervaren.
|
|
|
|
#17534 - 06/12/07 01:47 AM
|
65000km gereden

|
sja joan mij overtuig je niet meer,heb genoeg van je werk rond zien fietsen.  Ik weet niet of hier een historische rivaliteit aan ten grondslag ligt, maar ik vind de reacties van Bizon op de posts van Joan erg negatief klinken. Wellicht is het een kwestie van "ouwe jongens krentenbrood" maar bij mij als relatieve nieuwkomer komt het behoorlijk afzeikerig over. Wat ik wel weet is dat de adviezen van Joan door mij als zeer deskundig worden ervaren. Ja ik snap het ook even niet, denk dat hij in een dipje zit. Ik verwacht nog wel een paar keer kommentaar want er staan nog wat berichten van me open waar nog niet met hoofdletters een éénregelig kommentaar op is gegeven.
|
|
|
|
#17537 - 06/12/07 04:54 AM
[Re: solex-4-ever]
|
1000km gereden
Lokatie: Remunj
|
Volgens mij ligt het ook vaak aan het weer. De ene dag loopt het beter dan de ander. Een techische verklaring heb ik er niet voor.
Groetjes
Jos
Een Solex is als een knappe vrouw of een oud huis er is altijd werk aan.
|
|
|
|
#17553 - 06/12/07 04:54 PM
|
65000km gereden

|
Vandaag carburateur verder onder handen genomen. Propje eruit geboord en geprobeerd buisje er met een parkertje uit te trekken. Dat laatste lukte dus niet. Toen maar via de "stoma" met een passend staafje het buisje helemaal vrij gemaakt. 5mm draad getapt en de boel afgesloten met een messing boutje waaronder een roodkoperen ringetje (zo goed Joan? :)) Vervolgens de gaten van het luchtfilterhuis opgeboord naar 8 mm. Resultaat: Ik heb nog niet gereden vanwege het hondenweer, maar aan het toerental te horen moet het wel harder gaan nu. Heb de 28 sproeier weer gemonteerd en het beste draait ie nu als de chokeschuif iets links van het midden staat. Het valt me wel op de de stand van de chokeschuif veel nauwer luistert nu. Bij beter weer morgen een proefrit. Ik ben benieuwd! Prima zo, succes. Meestal lukt het, om het buisje er met een lange dunne spaanplaat schroef uit te trekken. Parkers hebben een te dik middenstuk (de "ziel") die willen niet IN het gaatje, spaanplaatschroeven daarentegen hebben een heel dunne "ziel" en relatief veel schroefdraad, zijn daarentegen niet erg sterk.
|
|
|
|
#17566 - 07/12/07 08:24 AM
[Re: ]
|
1000km gereden
Lokatie: Remunj
|
Hard genoeg toch brommers mogen nu 40km in de bebouwde kom op de weg. Volgens mij is dat nog niet wet (is enkel een voorstel)  Groetjes Jos Een Solex is als een knappe vrouw of een oud huis er is altijd werk aan
|
|
|
|
#58808 - 11/06/11 01:14 PM
|
500km gereden
Lokatie: goes
|
hoi Joan, ik wil dit gat in mijn orginele 3800 uitlaat gaan boren om te zien of ik er wat extra rendement uit kan halen.
de solex loopt standaart 29 km/h, zou ik met deze aanpassing iets harder gaan?
de foto kan ik niet openen, dus wil ik even zeker weten waar het gat precies geboord moet worden, is dat bij de grote uitlaatpijp die de pot ingaat of bij het kleine pijpje die de pot uitgaat?
bedankt alvast, gr. ronald
|
|
|
|
|
|
|
1952 Leden
25 Forums
3013 Onderwerpen
32873 Berichten