mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Sleutelgat 1955
Wie is online
0 geregistreerd (), 3 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#207 - 09/11/00 09:34 AM Chokehevel instelling
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Via het E-mail adres van de website werd me gevraagd wat de reden kan zijn van het onregelmatig lopen van een Solex als de motor warm is en "de hevel" naar rechts wordt gezet.<P>Mijn antwoord: De oplossing kan heel simpel zijn: de pal niet naar rechts zetten. <BR>De pal is een brandstofregeling, geen afknijpen van de aangezogen lucht zoals bij veel andere merken.<BR>Zoek gewoon de stand waar hij het beste loopt.<BR>Veel solexers hebben een vilt-stift streepje op hun luchtfilter staan om de goede stand telkens weer snel in te kunnen stellen.<P>Overigens heb ik in de rubriek "techniek"<BR>beschreven hoe een solex carburateur werkt.<P>Groeten Joan MAjoor<P>[This message has been edited by Joan (edited 09 November 2000).]<p>[This message has been edited by Joan (edited 09 November 2000).]

#208 - 16/11/00 12:35 PM Re: Chokehevel instelling
Anoniem
Ongeregistreerd

1. Ik heb dit eerder gehoord, maar begrijp het nog altijd niet. De chokehevel regelt immers niet de brandstofstroom (dat doet de pomp richting sproeier), maar een extra luchtstroom in aanvulling op het gasmengsel uit de sproeier. Mij lijkt dat, naar mate dat laatste gasmengsel rijker is, de choke meer lucht moet doorlaten om een goede einddosering te verkrijgen en andersom. Anders gezegd: mits de bijpassende maat sproeier is gemonteerd, kan de chokehevel (bij warme motor)uiterst rechts staan en aldus een maximale hoeveelheid lucht doorlaten, die op zijn beurt een maximale hoeveelheid goed gedoseerd mengsel oplevert. Weer anders gezegd: als de motor alleen goed loopt met gedeeltelijk gesloten chokelever, duidt dat op een suboptimale gasmengselaanvoer. Ook het Solex Handboek (te koop bij Van Heerbeek) adviseert om in dit geval een grotere sproeier te monteren.<BR>2. In verband hiermee lijkt mij dat ook het luchtfilter (c.q. de afwezigheid daarvan) kan bijdragen aan verbetering van de luchtaanvoer. Voor mijn (klassieke Engelse) motorfietsen geldt dat in principe zonder bezwaar zonder filter kan worden gereden, mits met een bijpassende (grotere) maat hoofdsproeier. Te meer omdat daar de luchtinlaat zich achter de motoren bevindt, is het risico van vervuilingen verwaarloosbaar (in Nederland; in de Sahara ligt dat anders). Voor de Solex met zijn motor voorop is dat risico m.n. tijdens regen natuurlijk veel groter, maar dat neemt niet weg dat een beter doorlaatbaar filter dan (op mijn Van Gestel-3800)het huidige stuk schuimrubber denkbaar is. De raad die ik ook wel eens gezien heb om het luchtfilter te olieën, begrijp ik al helemaal niet: dat lijkt me alleen maar een recept voor dichtslibben met alle mogelijke aangewaaide rotzooi. Waarom niet gewoon schoonmaken in wasbenzine en het daarbij laten?

#209 - 16/11/00 04:45 PM Re: Chokehevel instelling
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Er zitten een paar begripsfouten in je betoog:<BR> <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Jur:<BR><B>1. Ik heb dit eerder gehoord, maar begrijp het nog altijd niet. De chokehevel regelt immers niet de brandstofstroom (dat doet de pomp richting sproeier), maar een extra luchtstroom in aanvulling op het gasmengsel uit de sproeier.ER KOMT GEEN GASMENGSEL UIT DE SPROEIER ALLEEN MAAR PURE<BR>BENZINE (nouw ja puuur) Mij lijkt dat, naar mate dat laatste gasmengsel rijker is, de choke meer lucht moet doorlaten om een goede einddosering te verkrijgen en andersom. <BR><I>MET DE LUCHT DOOR DE CHOKE MAAK JE ER PAS EEN "BRANDSTOFSCHUIM" VAN.JE REDENERING DIEN JE DAAROM ANDERSOM TOE TE PASSEN: KOM JE BRANDSTOF TE KORT DAN KNIJP JE DE "SCHUIM"LUCHT GEWOON WAT.</I><BR>Anders gezegd: mits de bijpassende maat sproeier is gemonteerd, kan de chokehevel (bij warme motor)uiterst rechts staan en aldus een maximale hoeveelheid lucht<BR><I>WAT ER DOOR JE CHOKE CIRCUIT AAN LUCHT HEEN KAN IS MAAR EEN PAAR PROCENT VAN HET TOTAAL< TE VERGELIJKEN MET HET NAALDSPROEIER CIRCUIT VAN JE ENGELSE MOTOR</I> doorlaten, die op zijn beurt een maximale hoeveelheid goed gedoseerd mengsel oplevert. Weer anders gezegd: als de motor alleen goed loopt met gedeeltelijk gesloten chokelever, duidt dat op een suboptimale gasmengselaanvoer<I>NEE SUBOPTIMALE "BRANDSTOFSCHUIM" AANVOER, HET GASMENGSEL WORDT PAS IN JE VENTURI GEMAAKT, DAAR WAAR JE BRANDSTOFSCHUIM UIT DE VENTURIBUIS KOMT(voor engelse motoren: de naaldsproeier, daarom ben ik er ook zo op gebrand om bij opvoeren van de carburateur deze venturibuis te sparen doorhem er eerst uit te trekken.)</I>. <BR>Ook het Solex Handboek (te koop bij Van Heerbeek) adviseert om in dit geval een grotere sproeier te monteren.<BR><I>(DAT IS WEER HANDEL)</I><BR>2. In verband hiermee lijkt mij dat ook het luchtfilter (c.q. de afwezigheid daarvan) kan bijdragen aan verbetering van de luchtaanvoer.<I>(DAT IS ZO, MAAR HET CHOKE-LUCHT CIRCUIT ZIT BUITEN HET LUCHTFILTERHUIS)</I> Voor mijn (klassieke Engelse) motorfietsen geldt dat in principe zonder bezwaar zonder filter kan worden gereden, mits met een bijpassende (grotere) maat hoofdsproeier. Te meer omdat daar de luchtinlaat zich achter de motoren bevindt, is het risico van vervuilingen verwaarloosbaar (in Nederland; in de Sahara ligt dat anders). Voor de Solex met zijn motor voorop is dat risico m.n. tijdens regen natuurlijk veel groter, maar dat neemt niet weg dat een beter doorlaatbaar filter dan (op mijn Van Gestel-3800)het huidige stuk schuimrubber denkbaar is. De raad die ik ook wel eens gezien heb om het luchtfilter te olieën, begrijp ik al helemaal niet: dat lijkt me alleen maar een recept voor dichtslibben met alle mogelijke aangewaaide rotzooi.<I>(INDERDAAD DAAROM HEB JE DE ZGN SERVICE INTERVALLEN, DAT BETEKENT DAT JE AF EN TOE IS WAT SCHOON MOET MAKEN, WAT BLIJFT HANGEN IS AL WEL IN HET FILTERHUIS EN WIL DUS GRAAG DE MOTOR IN)</I>. Waarom niet gewoon schoonmaken in wasbenzine en het daarbij laten?</B><HR></BLOCKQUOTE><P>

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2009 Leden
20 Forums