Mijn vraag is eigenlijk waarom bij het viertakken het benzine/luchtmengsel bij de eerste arbeidslag niet ontbrandt, maar wel bij de 2de arbeidslag. Is het mischien zo dat het brandstof mengsel de eerste keer niet optimaal verdeeld is boven de cylinder of dat het mengsel te arm is? Blijft er misschien bij de eerste arbeidsslag benzine achter, waardoor het mengsel bij de 2de arbeidsalg rijker is?
Dit zou dus betekenen dat het viertakken veroorzaakt wordt door een verkeerd benzine/lucht mengsel. Ik kan mij dit echter niet zo goed voorstellen dat dit gebeurd en ook nog zo vaak!
Heeft het viertakken misschien iets met het overspringen van de vonk van de bougie te maken? (weerstand tussen de elektrode te groot?)of wordt het misschien door geheel iets anders veroorzaakt? (te hoge temperatuur, waardoor er een zelfontbranding ontstaat, voordat de 2de arbeidslag bereikt wordt?
IEMAND, ik heb geen idee wie en wanneer is dit typische fenomeen ooit "viertakten" gaan noemen.
Ik gok ( weten doe ik het dus niet) omdat er qua geluid en prestaties van deze manier van slecht lopen van een tweetakt een relatie was met de manier van het lopen van een viertakt ( vermoedelijk al ergens in de 1910 jaren ontstaan).
Het heeft niets te maken met het principe van een viertakt, alleen iedereen begrijpt wat er gebeurd als je de term "viertakten" gebruikt.
Het had net zo goed "tafelen" kunnen heten.
Om een brandstof mengsel goed aan te kunnen steken heb je een voldoende compressie verhouding nodig om de zuurstof en de brandbare stoffen dicht genoeg bij elkaar te brengen om de reactie met elkaar aan te gaan.
Bovendien dienen ze een perfecte mengverhouding met elkaar te hebben de "stoichiometrische" verhouding
Nu heeft die reactie bij het verbranden een bepaalde snelheid en gedurende die snelheid dienen alle voorwaarden voor de verbranding aanwezig te zijn, echter tijdens de verbranding veranderen de omstandigheden in de motor want deze draait, de zuiger gaat op en neer en daarmee verandert de compressie.
Alle factoren bij elkaar zijn er omstandigheden die die verbrandings eigenschappen soms vernielen en in bepaalde gevallen, maar altijd bij een te "rijk" mengsel ( meer brandstof dan lucht (zuurstof) ontstaat er een soort van "oversla" gevoel dat iedereen maar "viertakten"blijft noemen.