mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Sleutelgat 1955
Wie is online
0 geregistreerd (), 11 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#242 - 30/01/01 12:22 AM peperbus techniek
Rob Offline
500km gereden
*

Lokatie: Antwerpen/Belgie
Carburator 'solex 6Li' - is dit type 4.5 of <BR>6.5 ? Hoe zie ik dit of hoe meet ik dit ?<BR>Deze is voorzien van een 28 cc sproeier.<P>Bovenste 2 gaatjes in de cylinder staan in de <BR>hoogste zuigerstand inderdaad niet 100% open.<BR>Kan ik hiervoor een randje van de zuiger af-<BR>frezen (er is maar 1 mm mareriaal tussen<BR>bovenrand en bovenste zuigerveer) ???<BR>Of zoals geschreven 'de cylinder ophogen',<BR>maar hoe dan met de kop ?<P>Wat bedoel je met de 'wal' in de zuiger ?<P>Het overstroomgaatje in de zuiger ovaal maken : kan dit ook <BR>gewoon met een stiftfreesje ( het gat ziet<BR>er nl. al ovaal uit (is geboord onder 45°)<BR>Bedoeld is zeker dat men van de bovenkant een<BR>beetje uitfreesd ??<P>

#243 - 30/01/01 10:06 AM Re: peperbus techniek
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by Rob:<BR><B>Carburator 'solex 6Li' - is dit type 4.5 of <BR>6.5 ? Hoe zie ik dit of hoe meet ik dit ?<BR>Dit is te meten door te kijken welke maat<BR>Boor (gebruik de achterkant) er in de venturi<BR>past.<P>Deze is voorzien van een 28 cc sproeier.<P>Bovenste 2 gaatjes in de cylinder staan in de <BR>hoogste zuigerstand inderdaad niet 100% open.<BR>Kan ik hiervoor een randje van de zuiger af-<BR>frezen (er is maar 1 mm mareriaal tussen<BR>bovenrand en bovenste zuigerveer) ???<BR>Of zoals geschreven 'de cylinder ophogen',<BR>maar hoe dan met de kop ?<BR>Inderdaad de cylinder iets ophogen, dit scheelt erg weinig voor de kop, maak je hier niet druk over.<P>Wat bedoel je met de 'wal' in de zuiger ?<BR>Een standaard peperbus zuiger heeft binnen in<BR>een wal aluminium staan die de zijkant van de binnenwand van de zuiger overbrugt naar<BR>het "small end" toe. Het gas wordt zo gedwongen een lange weg om dit "small end"<BR>af te leggen, waarschijnlijk in een poging zo<BR>meer smering bij dit lager te brengen:<BR>MAAR lange gaswegen kost toerental en dus vermogen.<P>Het overstroomgaatje in de zuiger ovaal maken : kan dit ook <BR>gewoon met een stiftfreesje ( het gat ziet<BR>er nl. al ovaal uit (is geboord onder 45°)<BR>Bedoeld is zeker dat men van de bovenkant een<BR>beetje uitfreesd ??<BR>Met de cylinder gemonteerd, maar met het <BR>overstroomkanaal plaatje verwijderd kun je aan de voorkant van de cylinder zien wanneer<BR>welk gat open gaat. Het moet zo zijn dat als de spoelpoorten net open gaan het onderste poortje al helemaal open staat en dat als<BR>de spoelpoorten helemaal open zijn dit onderste poortje nog steeds open is.<BR>Dit kun je met een krasnaald op je zuiger aftekenen en dan inderdaad met een stiftfrees<BR>of rattestaart vijl het overtollige materiaal weghalen na demontage van de zuiger.<BR>Voor iets meer vermogen kun je het onderste gat in de cylinder ook iets ovaal maken<BR>in de lengterichting van de cylinder.<BR>en de spoelpoorten boven een heel klein beetje ovaal in de breedterichting<BR>(links wat naar <<< en rechts wat naar >>> )<P></B><HR></BLOCKQUOTE><P>

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2009 Leden
20 Forums