Nog 370.000 bromfietsers moeten certificaat omruilen, dus ook voor de Solex rijders
Doorwerth- Vanaf 1 oktober aanstaande is het bromfietscertificaat niet meer geldig. Bestuurders van een brom- of snorfiets moeten vanaf die datum in het bezit zijn van een AM-rijbewijs. Dit rijbewijs is ingevoerd in 2006, tegelijk met de introductie van het rijbewijs in creditcardformaat.
Examen

Uit gegevens van de RDW blijkt dat zo’n 370.000 mensen het bromfietscertificaat tot op heden nog niet hebben omgewisseld voor een AM-rijbewijs. Bestuurders die na 1 oktober geen geldig AM-rijbewijs bezitten, moeten opnieuw theorie-examen doen bij het CBR. Na 1 januari 2010 komt daar ook een praktijkexamen bij. BOVAG doet er alles aan om deze groep bromfietsers te bereiken via de tweewielerbedrijven, maar realiseert zich ook dat het vrijwel onmogelijk is iedereen via die weg te waarschuwen.
Omwisselen

De boete voor het niet in bezit hebben van een geldig AM-rijbewijs bedraagt € 70,-. De kosten voor het omwisselen van het bromfietscertificaat voor een AM-rijbewijs kost, afhankelijk van de gemeente, rond € 40,-. Bezitters van een auto- (B) of motorrijbewijs (A) krijgen bij omwisseling van het oude rijbewijs voor een nieuw exemplaar in creditcardformaat automatisch de categorie AM (bromfiets) op het rijbewijs vermeld.
Tijdens het lezen van dit bericht heb ik gemeend mijn steentje te moeten bijdragen om dit via al mijn Solex adressen binnen Nederland te verspreiden.
Mogelijk ontvangt u dit bericht ook meerdere malen omdat het zo breed mogelijk via mijn adressenlijst verspreidt zal worden. Excuses daarvoor.
Met vriendelijke groeten,
Frank Vonck
Namens Stichting 60 jaar Solex Nederland