mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 2 van 3 < 1 2 3 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#37169 - 12/01/10 01:06 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Joan]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Lokatie: Boxtel
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Nu het schijnt dat Jan even naar het plafond zit te staren omdat zijn solexen zijn gerestaureerd en de winter nogal lang duurt heb ik even dit onderwerp weer opgedoken.

Het verschil tussen dynamisch en statisch uitbalanceren.
Dat verschil is er als de gewichten op verschillende plekken zitten, dus bijvoorbeeld als het gewicht van de drijfstang en lager op een straal zit van 20 mm ( slag van 40) en het tegengewicht ergens op 15 mm ( zoals bij sommige race krukassen waar je ronden stukken lood ziet ingeboord in de krukwang, DAN lijkt het statisch wel in orde MAAR blijkt bij dynamisch balanceren dat er een fout in zit.

Dit komt omdat trillingen opgewekt worden door centripetale versnellingen en de formule hiervoor is A=V^2/R waarbij A de centripetale versnelling is V de lokale snelheid van de massa die je wil beschouwen en r de straal van de plaats waar deze massa zit.
Aangezien V ook weer een functie is van de straal,namelijk hoe verder naar buiten hoe groter de (omtreks)snelheid
en de V er in het kwadraat in zit, is het naar een grotere diameter brengen van gewicht dus nadelig voor de centripetale versnelling.
Zit het big end dus op een grotere diameter dan zijn contragewicht heb je nog steeds trillingen.

Om dit te compenseren bij statisch uitbalanceren breng ik dus altijd mijn contragewicht aan op dezelfde radius als het big end, dan heb je dezelfde resultaten.

Waarom nu Jan erbij gehaald:
omdat deze zelf zijn drijfstangen maakt en netjes ook, maar het kan beter.

Het voorgaande verhaal gaat ook op voor de drijfstang, daar zit een heel beetje gewicht aan die uitsteekt ten opzichte van het bigend.
in het BDP zit dit gewicht buiten de cirkel van de krukwang, het gewicht zit dus op een grotere "r" ( radius) dan de krukwang ( en het contragewicht) in het ODP zit dit gewicht binnen de cirkel van de krukwang dus op een gelijke of kleinere
straal dan de "r" van het contragewicht.

Mocht jan nog tijd hebben om een drijfstang te maken dan kan hij er 1 maken met een "hangwang"( gewicht) aan de andere kant van het bigend oog ( nu maakt hij ze netjes rond) dan concentreer je het gewicht van de drijfstang meer in het centrum van het drijfstang oog en daarmee maak je dus het gewicht meer constant ten opzichte van de centripetale versnelling, nadeel is wel dat de drijfstang iets zwaardere word en je dus meer contragewicht op je krukas nodig hebt.

Zo weer wat voer om over na te denken tijdens de witte weken van 2010.

Overigens heb ikzelf weer een kei idee voor een geheel alternatieve krukas vorm voor solex om ook de dwarse versnelling van dat zijdelings opgehangen bigend te compenseren en dat dan deze keer niet door een contragewicht op een balanceer schijf ter plaatse van de koppeling.

Je maakt ons wel nieuwsgierig met die laatste 2 regels.

Momenteel weeg ik de drijfstang apart uit, big-enddeel en small-endeel. Dan met wat berekeningen (met gewicht zuiger) komt het balansgewicht eruit, Heb dit niet zelf bedacht, maar gekregen van een forum lid. Ik heb er even mee gereden en het voelde niet slecht. het weer moet beter worden om meer te kunnen testen. Aanhouder wind.
Het forum lid heeft mij gevraagd deze berekeningen niet te publiceren, en daar ga ik mij helaas aan houden.

#37175 - 12/01/10 09:22 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: Jan
Nu het schijnt dat Jan even naar het plafond zit te staren omdat zijn solexen zijn gerestaureerd en de winter nogal lang duurt heb ik even dit onderwerp weer opgedoken.

Mocht jan nog tijd hebben om een drijfstang te maken dan kan hij er 1 maken met een "hangwang"( gewicht) aan de andere kant van het bigend oog ( nu maakt hij ze netjes rond) dan concentreer je het gewicht van de drijfstang meer in het centrum van het drijfstang oog en daarmee maak je dus het gewicht meer constant ten opzichte van de centripetale versnelling, nadeel is wel dat de drijfstang iets zwaardere word en je dus meer contragewicht op je krukas nodig hebt.

Overigens heb ikzelf weer een kei idee voor een geheel alternatieve krukas vorm voor solex om ook de dwarse versnelling van dat zijdelings opgehangen bigend te compenseren en dat dan deze keer niet door een contragewicht op een balanceer schijf ter plaatse van de koppeling.

Momenteel weeg ik de drijfstang apart uit, big-enddeel en small-endeel. Dan met wat berekeningen (met gewicht zuiger) komt het balansgewicht eruit, Heb dit niet zelf bedacht, maar gekregen van een forum lid. Ik heb er even mee gereden en het voelde niet slecht. het weer moet beter worden om meer te kunnen testen. Aanhouder wind.
Het forum lid heeft mij gevraagd deze berekeningen niet te publiceren, en daar ga ik mij helaas aan houden.

Hoe goed je ook een "formule" hebt om het gewicht van de drijfstang uit te rekenen om daar een balansgewicht mee te bepalen, je ontkomt niet aan het feit dat het gewicht van de stang zelf zicht verplaatst van buiten de krukwang cirkel ( rondom het BDP ) naar volledig binnen de krukwang cirkel ( rondom het ODP) dat is dus een dynamisch gebeuren en dat kan je niet balanceren anders dan een "hangwang" aan je bigend te maken of gebruik te gaan maken van een balans as zoals tegen woordig in veel motoren ( en zelfs in de bromfietsblokken van Honda MT/MB)

#37199 - 13/01/10 12:15 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Joan]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Jan

Hoe goed je ook een "formule" hebt om het gewicht van de drijfstang uit te rekenen om daar een balansgewicht mee te bepalen, je ontkomt niet aan het feit dat het gewicht van de stang zelf zicht verplaatst van buiten de krukwang cirkel ( rondom het BDP ) naar volledig binnen de krukwang cirkel ( rondom het ODP) dat is dus een dynamisch gebeuren en dat kan je niet balanceren anders dan een "hangwang" aan je bigend te maken of gebruik te gaan maken van een balans as zoals tegen woordig in veel motoren ( en zelfs in de bromfietsblokken van Honda MT/MB)

Ik geloof je, maar veel ruimte heb je daar niet.
maak eens een schetsje als je wil, is wat duidelijker.

#37204 - 13/01/10 09:14 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Joan Offline

65000km gereden

Klopt, veel ruimte is er niet , wel binnen het carter zelf maar de rand van het deksel speelt je parten die dient dan goeddeels te verdwijnen.
tekening heb ik er niet van, een knobbel aan het bigend oog recht tegenover de drijfstang.
Dit is puur academisch uitgaande van wat de formules zeggen, zelf heb ik hem niet gemaakt.

Voor elk "lichaam" is namelijk een zwaartepunt te bepalen en hoe dichter dit zwaartepunt bij het centrum van een rotatie komt des te minder last heb je van centripetale versnellingen bij rotatie van dat lichaam, dus hoe meer je het gewicht van een drijfstang kan verdelen zodanig dat het zwaartepunt naar het midden van het bigend oog toe komt hoe beter het is

Bewerkt door Joan (13/01/10 09:21 AM)

#37206 - 13/01/10 11:32 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Joan]
Joan Offline

65000km gereden

Verder nog even naar leuke plaatjes gezocht.
Veel informatie is te laden op: TIMLOTO

waar ik, door op een kruisje te klikken, deze animatie van
krukasbalancering vond, daar moet ik ook nog eens diepgaand naar kijken.

#37208 - 13/01/10 12:47 PM Re: Krukas uitbalanceren [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Conclusie: wat ik ook al eerder aangaf. Een ééncilinder is niet geheel uit te balanceren. De roterende krachten wel, maar de secundaire krachten niet.

Klopt , maar laten we dan , wat dan binnen de grenzen van de techniek mogelijk is , tenminste wel goed uitvoeren.
de aspecten waar op gelet moet worden en de achtergronden daarbij zijn al moeilijk genoeg.
En dan kan je een heel eind komen.

Ter verklaring van het al eerder geplaatste plaatjes overzicht nog eens de krachten in de motor

Daarin staat beschreven dat alle draaiende delen zeer goed zijn uit te balanceren maar de massatraagheidskrachten niet, daar komt die 50% regel vandaan maar heeft dus uitsluitend betrekking op die massatraagheid. alle onderdelen dienen perfect gewogen te worden en dat kan dan gecompenseerd worden ( de statische methode als de gewichten rotatie symetrisch - zwaartepunten op dezelfde radius- aangebracht worden)

Heb je waarschijnlijk ook meteen de formules waar Jan de Laat van zijn informatie verstrekker zo geheimzinnig over moest doen.

Bewerkt door Joan (13/01/10 12:58 PM)

#45332 - 22/09/10 07:23 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Even voor Joan,
Hierbij de foto's van de (weer) nieuwe volle krukas, met de puch-maxi drijfstang. Nu het balanseren nog.
En zoals je al zij, ik denk dat ik er toch maar een ring omzet, als dat aluminium loskomt.... crazy

Bijlagen
krukas.jpg (461 downloads)
krukas1.jpg (352 downloads)

Bewerkt door Jan (22/09/10 10:21 AM)

#45343 - 22/09/10 08:07 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Joan Offline

65000km gereden

aluminium zet ook harder uit dan staal zo heb je kans dat zo een blok zichzelf los werkt van zijn boutjes door herhaald uitzetten en krimpen

#46077 - 13/10/10 06:52 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Joan, heb je dit als eens geprobeerd????

Puch maxi krukas,en drijfstang "een helft", zie bijlage.

voordeel hiervan is dat hij al redelijk in balans is.
Massieve krukpen vervangen door een holle pistonpen van 14 mm, bijv. kreidler. Dan kan je het met een inwendig busje zo maken dat je drijfstang ook blijft zitten.
De slag is iets meer, dus de poorten bijv. de uitlaat gaat bijna helemaal open, spoelpoorten gaan nu echt mooi open op een originelen cilinder uiteraard.

Holle gaten opvullen met kurk!!!! Werk heel goed. smile
Dus blijf bij je wijntje.. laugh

Bijlagen
puchsolex1.jpg (260 downloads)
puchsolex2.jpg (234 downloads)

#46078 - 13/10/10 07:41 AM Re: Krukas uitbalanceren [Re: Jan]
Joan Offline

65000km gereden

zat wel in de planning maar durfde niet omdat ik niet weet of ik zo zuiver kan werken dat de krukas tap wel weer precies in lijn komt met de big end pen
De bedoeling was ook om het gat in de wang excentrisch te draaien om zo Nog meer slag te maken.

Pagina 2 van 3 < 1 2 3 >

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden