|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
0 geregistreerd (),
5
Gasten en
1
Zoekmachine online. |
|
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
#33852 - 20/08/09 10:33 PM
alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking
|
500km gereden
Lokatie: belgie zutendaal
|
Er is op dit forum al veel discussie geweest over het afstellen van de ontsteking , en terecht vind ik is de methode met het sigarettenvloeitje zeker onnauwkeurig. Niet iedereen heeft een stoboscooplamp ,Je kan de ontsteking ook makkelijk afstellen met een ipod-luidsprekertje , ik heb daarvoor zo een ding gebruikt dat je op een vliegtuig gratis krijgt om audio te beluisteren . Een kabeluiteinde maak je aan de massa vast dmv een krokodillenklem, het andere aan de beweegbare arm van het ontstekingskontakt. Draai je nu het vliegwiel naar de merktekens toe, dan hoor je duidelijk een klik in het oortje op het moment dat de kontakten openen.De inductiespanning van de spoel levert die klik? Ik had dit ooit gelezen op een Duitse website , maar vandaag heb ik het uitgeprobeerd en het werkt perfekt
Bijlagen
P1020848.JPG (599 downloads)P1020849.JPG (473 downloads)P1020851.JPG (469 downloads)
|
|
|
|
|
#33855 - 21/08/09 12:16 AM
Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking
[Re: malon]
|
Wikkelbie
30000km gereden

Lokatie: Boxtel
|
Leuk idee. Dan heb ik er ook nog een!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vandaag binnen gehad, kijk even als je wil. http://www.youtube.com/watch?v=JlNQJpvgTfAMakkelijk mee te nemen, en je ziet gelijk of je een vonk hebt. Ook heel makkelijk als je veel aan de solex sleutelt Een miniatuur stroboscoop lampje, werk op een 9 V batterij. Het loshangend draadje is de antenne. in de buurt van de ontstekingskabel is voldoende. Is hier te krijgen http://www.beckelektronika.nl/ kijk even bij nieuwe producten. Oeps, ik zie wel dat hij aan de late kant staat.
Bewerkt door Jan (21/08/09 12:20 AM)
|
|
|
|
#33857 - 21/08/09 12:35 AM
[Re: Roelof]
|
500km gereden
|
Ik ga zeker nog verder uittesten en vergelijken met een stroboscooplamp, de tip van jan met de mini stroboscoop lijkt me nog beter , wat kost zo een ding ??
|
|
|
|
|
#33859 - 21/08/09 12:39 AM
|
500km gereden
|
Sorry ik zie het al , kost 25 euro , lijkt me wwel een goed idee
|
|
|
|
|
#33876 - 21/08/09 02:50 PM
|
10000km gereden

Lokatie: Eindhoven
|
Met een stroboscoop de ontsteking afstellen is een heel gedoe. Eerst de solex aanlopen,starten,dan vlug de motor in /op de haak zetten , dan de stroboscoophaak om de bougie kabel, motor op toeren laten komen( let op dat hij niet uit de haak schiet want dan zijn rapen helemaal gaar ) en kijken met de lamp of de ontsteking goed staat. Wanneer de ontsteking niet goed staat ,laten we er van uit gaan dat de merktekens tegenover elkaar moeten staan ,dan moet je met het exentrische schroefje van de contactpunten gaan stellen DE OP GOED GELUK SHOW. Daarna begint het ritueel weer van voren af aan,solex aanlopen ,starten enz. om te controleren of je het goed hebt gedaan. Staan dan de merktekens nog niet goed dan affijn weer het hele verhaal. Een heel gedoe dus. Met een afstelkastje met een aan/uit lampje is dat een stuk gemakkelijker (zonder draaiende motor) . Gewoon èèn draadje aan aarde het andere klemmetje bv aan het beweegbare deel van het contactpuntje. Met het exentriche schroefje kan je dan het merkteken op het vliegwiel op iedere gewenste plaats op het vliegwiel, bv ietsje voorontsteking, zetten. Lampje gaat dan uit ,stelschroef vastzetten,klaar.
|
|
|
|
#33878 - 21/08/09 03:18 PM
[Re: trommel]
|
15000km gereden

Lokatie: Arnhem
|
Beste Ad, Ik vind het geen gedoe hoor. Als je er een beetje handigheid in hebt weet je dat als je het excentriek links om draait het ontsteking vroeger komt en rechts om later. Kwestie van oefenen.  Peter
|
|
|
|
#33882 - 21/08/09 04:06 PM
[Re: peter57]
|
10000km gereden

|
Beste Ad, Ik vind het geen gedoe hoor. Als je er een beetje handigheid in hebt weet je dat als je het excentriek links om draait het ontsteking vroeger komt en rechts om later. Weet ik Peter,maar met een lampje zie je meteen wat je aan het doen bent  Kwestie van oefenen.  Peter
Bewerkt door trommel (21/08/09 04:06 PM)
|
|
|
|
#33894 - 22/08/09 01:23 PM
|
30000km gereden

Lokatie: nederland, limburg, roermond
|
ik ben het wel met Trommel eens: met de stroboscooplamp stel je niet af, maar controleer je achteraf of je juist hebt afgesteld. het gevoel ontwikkel je daar zelf wel een beetje in. het is in elk geval voor mij de enig juiste manier van controleren.... hoewel ... als ik het videootje van het nieuwe apparaatje bekijk, dit is volgens mij net zo nauwkeurig. het is wel een stuk makkelijker, geen kabels tussen bougie en kabel, met risico van electrocutie (  ) laat jullie ervaringen maar weten, als ik dan eens wat geld over heb dan haal ik er ook een. zolang doe ik het met mijn ouderwetse stroboscoop. 
|
|
|
|
#33895 - 22/08/09 03:34 PM
[Re: john meisters]
|
500km gereden
|
Zeker John , stroboscoop is de beste methode om te meten ook al omdat je dan ook een manke condensator kan opmerken, ik gebruik mij ipod oortje als alternatief voor het sigarettenvloeitje om het afregelen te vergemakkelijken, is ze dan nog een probleem , dan ga ik stroboscopen. Het apparaatje dat Jan ontdekt heeft is natuurlijk top, ik wacht nog reacties af en schaf ik er mij een aan.
|
|
|
|
|
#33899 - 22/08/09 04:35 PM
[Re: Wim]
|
10000km gereden

|
Malon, Dan moet je snel bestellen omdat die dingen sinds de post van Jan hier op het forum bij Beck de deur uitvliegen. Hr Beck zei gisteravond dat hij volgende week misschien wel nee moet verkopen. Als ze uitverkocht zijn Wim kan hij daarna de verbeterde versie gaan maken zoals Jan zei  gegroet, Wim
Bewerkt door trommel (22/08/09 04:39 PM)
|
|
|
|
#33902 - 22/08/09 06:12 PM
[Re: ]
|
500km gereden
|
Voor het begin-stellen gebruik ik dus mijn oorluidsprekertje, (zie eerste bericht van dit item)Een vloeitje is ook wel goed , maar is niet correct indien de punten niet helemaal vlak zijn
|
|
|
|
|
#33904 - 22/08/09 09:20 PM
|
25000km gereden

Lokatie: lommel (BE)
|
Ben ik blij dat ik wel met het vloeitje overweg kan,wat een gearmoe over en weer steeds de solex uitzetten eer afstellen,starten en opnieuw.en ik start ze zo met de hand na het afstellen met het vloeitje, heb trouwens ooit een demo gegeven toen edgard een solex bij me gehaald had.trouwens wat gebruiken jullie voor het begin stellen een voelertje of een vloeitje  kijk trouwens eens in het solex onderhouds boek blz27-28 Hoi Klopt Dirk en het werkte prima. Zelf gebruik ik het kasje dat ooit de ronde deed op het forum en uit Leopoldsburg kwam. Zoals reeds geschreven om te toeren hoeft het geen 1000% te zijn 999% is ook prima als het maar goed werkt.
|
|
|
|
|
#33965 - 26/08/09 03:00 AM
[Re: zeezout]
|
Wikkelbie
30000km gereden

|
Vandaag de mini stroboscoop ontvangen. Keurig geleverd door J. Beck. De eerste ervaringen met de 5000 zijn wat verwarrend. Aan de stroboscoop mankeert niets, maar als ik afstel op de met tippex geverfde "rupture" en een streepje op het merkteken op het vliegwiel dan staat de ontsteking duidelijk te vroeg. De motor slaat moelijk aan en loopt met stoten. Stel ik daarna af met het vloeitje dan loopt hij goed, maar controleer ik dat dan met de stroboscoop dan staat hij zo'n 1 cm te laat (heb geen zin om dat in graden uit te rekenen). Het vliegwiel en de spie zitten overigens prima op hun plaats.
Ik hou het voorlopig op een probleem van de 5000 want de mini strobo ziet er echt goed uit en de flits is uitstekend af te lezen in gedempt licht.
Eind deze week de Oto maar eens checken en kijken wat daarmee de ervaringen zijn. Ik laat het hier wel weten. Raaaar Tim, Ik heb deze mini stroboscoop getest met mijn originelen stroboscoop en dat was hetzelfde. Stel dat hij toch zoveeel milliseconde vroeger/later flits. Ben benieuwd naar je bevindingen.
|
|
|
|
#33966 - 26/08/09 09:14 AM
[Re: Jan]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Vandaag de mini stroboscoop ontvangen. Keurig geleverd door J. Beck. De eerste ervaringen met de 5000 zijn wat verwarrend. Aan de stroboscoop mankeert niets, maar als ik afstel op de met tippex geverfde "rupture" en een streepje op het merkteken op het vliegwiel dan staat de ontsteking duidelijk te vroeg. De motor slaat moelijk aan en loopt met stoten. Stel ik daarna af met het vloeitje dan loopt hij goed, maar controleer ik dat dan met de stroboscoop dan staat hij zo'n 1 cm te laat (heb geen zin om dat in graden uit te rekenen). Het vliegwiel en de spie zitten overigens prima op hun plaats.
Ik hou het voorlopig op een probleem van de 5000 want de mini strobo ziet er echt goed uit en de flits is uitstekend af te lezen in gedempt licht.
Eind deze week de Oto maar eens checken en kijken wat daarmee de ervaringen zijn. Ik laat het hier wel weten. Raaaar Tim, Ik heb deze mini stroboscoop getest met mijn originelen stroboscoop en dat was hetzelfde. Stel dat hij toch zoveeel milliseconde vroeger/later flits. Ben benieuwd naar je bevindingen. Later flitsen zou aan de stroboscoop kunnen liggen, ik heb ook wel eens twee echte stroboscopen vergeleken en daar zat ook wel wat verschil in. Maar waarschijnlijker is dat de condensator niet meer zo goed is en dat er verschil is tussen het mechanisch open gaan ( wat je checked met je shag vloeitje) en het electrisch open gaan wat iets later kan zijn als de overbruggings vonk niet goed en snel genoeg gedoofd wordt ( slechte condensator)
|
|
|
|
#34083 - 30/08/09 02:18 PM
[Re: zeezout]
|
30000km gereden

|
ik heb net een mini stroboscoop besteld. lijkt me toch wel een heel gemak. hij is al op de post gedaan. Hans Beck is er echt snel bij. prachtig toch.
|
|
|
|
#34090 - 30/08/09 07:21 PM
|
5000km gereden

Lokatie: Rotterdam
|
Vind je het gek haha 1 iemand begint erover en al de solex freaks stuiven er als een zwerm hommels erop af.lekker verkopen dus.en dat in de ressesie tijd leuk meegenomen toch,net bizons 1 gaat het slootje over de rest stormt er blind achter aan. Toch maar even een reactie Dirk van deze hommel (of was het een bizon?).  Kijk, er komt een dag dat je toch met je tijd moet meegaan en zult moeten toegeven dat de techniek niet stilstaat en dat er betere methoden zijn. Mijn opa rooide zijn aardappels met de hand. Rapen heette dat. Hartstikke romantisch gezicht zo'n oude boer weken lang op zijn knietjes in het land. Maar tegelijkertijd rooide zijn buurman machinaal en was voor een zelfde akker in een ochtend klaar. Oude technieken kunnen schitterend zijn, maar ik heb toch liever een auto die door een robot is gebouwd dan een die door een z.g. oude ambachtsman met een kater van hier tot Tokio op maandagochtend in elkaar wordt geflanst. 
|
|
|
|
#34096 - 30/08/09 10:18 PM
[Re: trommel]
|
30000km gereden

|
ik zal je geruststellen Dirk: De ontsteking van mijn Solexen stel ik volledig op gevoel af. zelfs zonder vloeitje. ik denk dat jij dat gevoel ook zult hebben. daarna controleer ik met de stroboscoop, en het gebeurt regelmatig dat ik de eerste keer goed zit. toch blijf ik met de stroboscoop controleren, ik wil zekerheid dat de ontsteking goed staat. dat zal met het nieuwe stroboscoopje toch een stuk sneller en gemakkelijker gaan. en als je zoals ik 22 solexen hebt, dan scheelt je dat een hoop tijd en gemak. daarbij zet ik mijn oude stroboscoop op marktplaats als ik volledig overtuigd ben van de goede werking van de nieuwe. maak ik iemand anders blij, en ik heb mijn kosten er weer voor een groot deel uit. iedereen blij 
|
|
|
|
#34119 - 31/08/09 01:53 AM
|
500km gereden
|
Jan ,
ik zie je op dat filmpje een hefboompje duwen om de solex stil te leggen, sluit je hier de onsteking kort??
|
|
|
|
|
#34122 - 31/08/09 02:04 AM
|
500km gereden
|
Sorry , dit snap ik niet goed , waarom kun je dan niet gewoon stilleggen met de decompressieklep??
|
|
|
|
|
#34123 - 31/08/09 02:11 AM
|
Wikkelbie
30000km gereden

|
Die werkt bij ons niet meer, we hebben het gas omgedraaid. Bij onze solexen moet je het gas inknijpen om weg te kunnen rijden. Heb jij ooit op een motor/bromfiets gereden als je het "gas" loslaat hij volgas rijdt???? Ik ook niet, daarom hebben we bij al onze solexen dit maar omgedraait, rijdt nu veel logischer.  Goed hé. Anders komje een keer naar boxtel, en maak je een proefrid. Wedden dat je dat ook wilt...............Maar dan wel met een vrijloop koppeling.
Bewerkt door Jan (31/08/09 02:19 AM)
|
|
|
|
#34124 - 31/08/09 02:29 AM
|
500km gereden
|
Ga ik bij gelegenheid zeker eens langskomen ,het hele verhaal van de vrijloopkoppeling lijkt me ook zeer interressant, Erg bedankt voor de informatie
|
|
|
|
|
#34166 - 01/09/09 12:43 AM
[Re: Joan]
|
Wikkelbie
30000km gereden

|
Toch het zaakje maar in een nieuw huisje gemaakt, werkt toch wel gemakkelijker. Het licht flitsje is op deze opname slecht te zien, camera reageert er overgevoelig op, in het echt is het natuurlijk heel duidelijk. http://www.youtube.com/watch?v=2ZfXpVr0eYM Wel even je voorband vervangen voordat je de weg weer opgaat. Dit is een oud test frame Joan, hier komt het niet zo nauw mee. Maar deze gaat van de winter wel onder het mes, wil er weer iets moois van proberen te maken.
|
|
|
|
#34196 - 01/09/09 09:26 PM
|
30000km gereden

|
zojuist heb ik de ministroboscoop binnen.
snel nog voor het eten 4 solexen gecontroleerd. ik wist hoe ze afgesteld waren, en de ministroboscoop geeft hetzelfde beeld.
zo makkelijk was het nog nooit.
ik heb sneller de ontsteking gecontroleerd dan gekeken of er nog benzine in de tank zit.
voor mijn persoontje is dat echt super.
als je maar één Solex hebt dan kan ik me voorstellen dat je het geld liever aan iets anders kwijt bent.
voor mij is dit een hele goede koop geweest.
|
|
|
|
#34201 - 01/09/09 11:34 PM
[Re: john meisters]
|
Wikkelbie
30000km gereden

|
zojuist heb ik de ministroboscoop binnen.
snel nog voor het eten 4 solexen gecontroleerd. ik wist hoe ze afgesteld waren, en de ministroboscoop geeft hetzelfde beeld.
zo makkelijk was het nog nooit.
ik heb sneller de ontsteking gecontroleerd dan gekeken of er nog benzine in de tank zit.
voor mijn persoontje is dat echt super.
als je maar één Solex hebt dan kan ik me voorstellen dat je het geld liever aan iets anders kwijt bent.
voor mij is dit een hele goede koop geweest. Leuk ding Hé john. Zeker als je wat meer sleuteld, is dit een makkelijk ding, je ziet ook gelijk of je vonk hebt. Van de week stond mijn solex te draaien, en poef, in een keer uit. Wat krijgen we nou!!!! niet gewent van jouw dacht ik. Wat denk je bougie defect, had ik nog nooit meegemaakt, wel slecht maar niet in een keer "niets meer"
Bewerkt door Jan (02/09/09 01:22 AM)
|
|
|
|
#34208 - 02/09/09 12:22 AM
|
30000km gereden

|
ja Jan, een schitterend apparaatje.
als het goed is geeft het stroboscoopje geen flits als je bougie aan gort is?
ik heb het ook eens meegemaakt, de bovenste geleider volledig los.
was wel een héél oude bougie van SEV Marchal. maken ze die nog?
|
|
|
|
#34220 - 02/09/09 01:38 AM
|
30000km gereden

|
wat ook makkelijk is: het envelopje. past mooi een condensator in om naar Boxtel te sturen 
|
|
|
|
|
2011 Leden
20 Forums
3149 Onderwerpen
35674 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM
|
|