mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (AlienSolexfiend), 6 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 6 1 2 3 4 5 6 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#33852 - 20/08/09 10:33 PM alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking
malon Offline
500km gereden

Lokatie: belgie zutendaal

Er is op dit forum al veel discussie geweest over het afstellen van de ontsteking , en terecht vind ik is de methode met het sigarettenvloeitje zeker onnauwkeurig. Niet iedereen heeft een stoboscooplamp ,Je kan de ontsteking ook makkelijk afstellen met een ipod-luidsprekertje , ik heb daarvoor zo een ding gebruikt dat je op een vliegtuig gratis krijgt om audio te beluisteren .
Een kabeluiteinde maak je aan de massa vast dmv een krokodillenklem, het andere aan de beweegbare arm van het ontstekingskontakt. Draai je nu het vliegwiel naar de merktekens toe, dan hoor je duidelijk een klik in het oortje op het moment dat de kontakten openen.De inductiespanning van de spoel levert die klik?
Ik had dit ooit gelezen op een Duitse website , maar vandaag heb ik het uitgeprobeerd en het werkt perfekt

Bijlagen
P1020848.JPG (599 downloads)
P1020849.JPG (473 downloads)
P1020851.JPG (469 downloads)

Malon

#33855 - 21/08/09 12:16 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Lokatie: Boxtel
Leuk idee.

Dan heb ik er ook nog een!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag binnen gehad, kijk even als je wil. http://www.youtube.com/watch?v=JlNQJpvgTfA
Makkelijk mee te nemen, en je ziet gelijk of je een vonk hebt. Ook heel makkelijk als je veel aan de solex sleutelt
Een miniatuur stroboscoop lampje, werk op een 9 V batterij. Het loshangend draadje is de antenne. in de buurt van de ontstekingskabel is voldoende.

Is hier te krijgen http://www.beckelektronika.nl/ kijk even bij nieuwe producten.

Oeps, ik zie wel dat hij aan de late kant staat.

Bewerkt door Jan (21/08/09 12:20 AM)

#33856 - 21/08/09 12:22 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
Roelof Offline

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Orgineel bericht geplaatst door: malon

Er is op dit forum al veel discussie geweest over het afstellen van de ontsteking , en terecht vind ik is de methode met het sigarettenvloeitje zeker onnauwkeurig. Niet iedereen heeft een stoboscooplamp ,Je kan de ontsteking ook makkelijk afstellen met een ipod-luidsprekertje , ik heb daarvoor zo een ding gebruikt dat je op een vliegtuig gratis krijgt om audio te beluisteren .
Een kabeluiteinde maak je aan de massa vast dmv een krokodillenklem, het andere aan de beweegbare arm van het ontstekingskontakt. Draai je nu het vliegwiel naar de merktekens toe, dan hoor je duidelijk een klik in het oortje op het moment dat de kontakten openen.De inductiespanning van de spoel levert die klik?
Ik had dit ooit gelezen op een Duitse website , maar vandaag heb ik het uitgeprobeerd en het werkt perfekt

Deze tip heeft hier al eerder op het forum gestaan, na kontole met een stroboscooplamp bleek er nog niet zo veel van de afstelling te kloppen, kontroleer het eens.

Roelof

#33857 - 21/08/09 12:35 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: Roelof]
malon Offline
500km gereden

Ik ga zeker nog verder uittesten en vergelijken met een stroboscooplamp, de tip van jan met de mini stroboscoop lijkt me nog beter , wat kost zo een ding ??

Malon

#33858 - 21/08/09 12:38 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Is hier te krijgen http://www.beckelektronika.nl/ kijk even bij nieuwe producten. ik was inclusief porto bijna 27 euro kwijt.

#33859 - 21/08/09 12:39 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
malon Offline
500km gereden

Sorry ik zie het al , kost 25 euro , lijkt me wwel een goed idee

Malon

#33860 - 21/08/09 12:41 AM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: Jan]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Ik heb hem wel gevraagt, het komplete zaakje in "een" kastje te bouwen, met een aan/uit schakelaar uiteraard.
De led zou zo vermogelijk naar buiten moeten, en de antenne draad eronder uit.
Dan wordt het pas echt makkeijk.

Bewerkt door Jan (21/08/09 12:42 AM)

#33875 - 21/08/09 02:46 PM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: malon

Er is op dit forum al veel discussie geweest over het afstellen van de ontsteking , en terecht vind ik is de methode met het sigarettenvloeitje zeker onnauwkeurig. Niet iedereen heeft een stoboscooplamp ,Je kan de ontsteking ook makkelijk afstellen met een ipod-luidsprekertje , ik heb daarvoor zo een ding gebruikt dat je op een vliegtuig gratis ?? krijgt om audio te beluisteren .

Ik moest ze elke keer weer terug inleveren, zelfs bij het vliegen met business class.
alleen de sokken mocht ik steeds houden. Maar ja die zijn net even te dik om daar de punten mee af te stellen.

Bewerkt door Joan (21/08/09 02:46 PM)

#33876 - 21/08/09 02:50 PM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: malon]
trommel Offline
10000km gereden
**

Lokatie: Eindhoven
Met een stroboscoop de ontsteking afstellen is een heel gedoe.
Eerst de solex aanlopen,starten,dan vlug de motor in /op de haak zetten , dan de stroboscoophaak om de bougie kabel, motor op toeren laten komen( let op dat hij niet uit de haak schiet want dan zijn rapen helemaal gaar ) en kijken met de lamp of de ontsteking goed staat.
Wanneer de ontsteking niet goed staat ,laten we er van uit gaan dat de merktekens tegenover elkaar moeten staan ,dan moet je met het exentrische schroefje van de contactpunten gaan stellen DE OP GOED GELUK SHOW. Daarna begint het ritueel weer van voren af aan,solex aanlopen ,starten enz. om te controleren of je het goed hebt gedaan. Staan dan de merktekens nog niet goed dan affijn weer het hele verhaal. Een heel gedoe dus.
Met een afstelkastje met een aan/uit lampje is dat een stuk gemakkelijker (zonder draaiende motor) . Gewoon èèn draadje aan aarde het andere klemmetje bv aan het beweegbare deel van het contactpuntje. Met het exentriche schroefje kan je dan het merkteken op het vliegwiel op iedere gewenste plaats op het vliegwiel, bv ietsje voorontsteking, zetten. Lampje gaat dan uit ,stelschroef vastzetten,klaar.

#33878 - 21/08/09 03:18 PM Re: alternatief voor vloeitje bij afstellen ontsteking [Re: trommel]
peter57 Offline
15000km gereden

Lokatie: Arnhem
Beste Ad,
Ik vind het geen gedoe hoor.
Als je er een beetje handigheid in hebt weet je dat als je het excentriek links om draait het ontsteking vroeger komt en rechts om later.
Kwestie van oefenen. grin

Peter

Pagina 1 van 6 1 2 3 4 5 6 >

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....