mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 11 van 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#35189 - 14/10/09 10:00 PM Re: Sleutelen **** [Re: Joan]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Na het verwijderen van de stofkap zie je een tweede moer, deze op dezelfde manier verwijderen als de eerste, achter de moer zit een glijringetje deze verdeeld het omwentelings snelheidsverschil tussen draaiende koppeling en draaiende kruktap een beetje, zodat niet de bronzen bus meteen op de moer loopt.

tevens een foto van alle onderdelen op volgorde zoals ze van de kruktap zijn gekomen

Daarna zit het middencarter los, soms wel stevig vastgeklemd door aangekoekt vuil maar in principe kun je met hier en daar voorzichtig een beetje duwen en trekken het carter met de rol loswerken, laat de rol aan het carter ga hier niet mee rommelen, laat dit eventueel aan Peter Vennix over.

We hadden pech, de keerring bleek ooit een klem gezeten te hebben en was uit het carter getrokken en de spanveer ertussen gefrommeld, het afdicht rubber was hierdoor lokaal ingedrukt, toch weer even nieuw bestellen.

Bijlagen
4800 de 2e moer (Medium).jpg (323 downloads)
4800 onderdelen volgorde (Medium).jpg (265 downloads)
4800 keerring (Medium).jpg (273 downloads)

#35191 - 14/10/09 10:11 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
Joan Offline

65000km gereden

Vervolgens blijft alleen de krukas in het carter over, daar heb ik een heel eind terug in dit topic al een beschrijving van gegeven maar de krukas duwer is er nog steeds dus die werd weer even ingezet.
Bleek de krukas ongelooflijk vast te zitten, de dubbele multiplex plaat boog maar na met twee lijmklemmen en een balkje de boel versterkt te hebben en het carter flink warm gemaakt kwam de krukas (MET lager) met een luide knal los.

Dan rest nog het loshalen van het krukas lager ( verzoek van Roelof).
Daar zijn meerdere methodes voor maar gezien de zeer lange kruktap ( passen mijn andere trekkers niet bij)gebruik ik een officiele lagertrekker ( tenminste de 1/2e schalen ervan) met een juk en lange draadeinden M10.
Ook hier wam het lager weer met een knal los.

( is dus echt niet revisie vriendelijk gemaakt)

andere methodes van verwijderen zijn een haakse slijper of de speciale trekker die bestaat uit een serie in elkaar vallende bussen

Bijlagen
carter in krukasduwer 1 (Medium).jpg (279 downloads)
carter in krukas duwer 2 (Medium).jpg (264 downloads)
losse krukas (Medium).jpg (255 downloads)
lagertrekker (Medium).jpg (750 downloads)

#35205 - 15/10/09 12:34 AM Re: Sleutelen [Re: Joan]
Roelof Offline

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Het uitdrukken van het lager is niet zo'n probleem, in de meeste gevallen moet een 3800 gereviseerd worden omdat het lager los in het carter zit, is dat niet zo dan heb ik een 12 tons pers, ik ben wel benieuwd hoe jij het lager er weer goed vast in krijgt Joan

Overigens onderstaand mijn stukje zelfgemaakt gereedschap om een lager van de krukas te persen, erg handig en het lager ligt er in 30 sec. af.

Bijlagen
380 [800x600].JPG (350 downloads)
381 [800x600].JPG (275 downloads)
382 [800x600].JPG (263 downloads)

Roelof

#35208 - 15/10/09 09:10 AM Re: Sleutelen [Re: Roelof]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Het uitdrukken van het lager is niet zo'n probleem, in de meeste gevallen moet een 3800 gereviseerd worden omdat het lager los in het carter zit, is dat niet zo dan heb ik een 12 tons pers, ik ben wel benieuwd hoe jij het lager er weer goed vast in krijgt Joan

Overigens onderstaand mijn stukje zelfgemaakt gereedschap om een lager van de krukas te persen, erg handig en het lager ligt er in 30 sec. af.

Kijk hebben de toeschouwers weer wat geleerd.

Verder lees ik de suggestie van een verfstripper, dat werkt niet bij constructies van staal op staal want deze materialen hebben dezelfde uitzettings (coëfficient) en met warm maken komt daar dan niets losser mee.
dat geldt wel voor materialen met ongelijkmatige uitzettings(coëfficienten)zoals carter en lager maar daar wordt je weer pepest doordat ze het lager in het carter hebben vast gesmeed.

Opnieuw vastzetten van het lager doe ik door gebruik te maken van een dunne zelfpenetrerende loctite
Dat ging laats bij de revisie van en scooter verkeerd, zat het lager al vast voordat hij onderin zijn boring zat, er was daar zo weinig ruimte tussen krukas en carter dat de borgvloeistof EERST aangebracht moest worden Met hitte en gepast geweld het lager weer op zijn plaats gekregen maar daar heb je dan geen lekker gevoel bij.

#35588 - 04/11/09 09:25 AM Re: Sleutelen [Re: Joan]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Joan

We hadden pech, de keerring bleek ooit een klem gezeten te hebben en was uit het carter getrokken en de spanveer ertussen gefrommeld, het afdicht rubber was hierdoor lokaal ingedrukt, toch weer even nieuw bestellen.

Inmiddels zijn de nieuwe onderdelen binnen ( SN )
De keerring erin zetten was een probleem, de keerring is gemaakt om "normaal" gemonteerd te worden dus met de veer naar binnen, daartoe zijn er speciale schuine randjes aan de keerring om hem er vlot in te drukken, echter de keerring is zo gemaakt dat de veer uitsteekt boven het lichaam, druk je het lichaam dan in zijn passing ( wat makkelijk gaat)
dan komt de veer tegen de metalen ring die onder het lager ligt, hij kan dan niet meer veren en daarom krijg je het rolletje niet gemonteerd ( het bronzen lager wil NIET in de keerring vallen)

Monteer je hem andersom zoals solex dat wil dan krijg jehem niet in het carter want de afschuining is niet goed. Met veel moed en beleid lukt dat wel maar dat is niet voor de eerste de beste sleutelaar.
TIP: vooraf aan het carter een heel klein schuin inlooprandje maken.

Verder is de maat van de keerring erg krap, de bronzen bus meet 21 mm ( is ook de maat op de keerring) maar de keerring meet 19 mm, dat is eigenlijk 1mm te krap.
duw je de bronzen bus nu in de keerring dan druk je hem kapot want de inloopranden kloppen niet met elkaar
TIP: met een nieuwe ( dus scherpe) vijl de bronzen bus aankanten onder 45 graden zodanig dat minder dan de helft van de wand dikte blijft staan.
Van te voren testen of je ver genoeg bent gegaan met aankanten door de keerring er los met de hand overheen te schuiven.
Pas als je tevreden bent over de soepelheid van invoegen de keerring in het blok monteren.

Ben je niet zeker van je zaak bestel er dan op de voorhand maar meteen twee, kun je er 1 verpesten.

Verder kwam er ook een nieuwe drijfstang en zuiger in, ziet er goed uit, met name het big end lager zag er heel anders ( beter) uit dan ik gewend ben, de losse bus zit integraal in het lager.

De eigenaar bouwt hem verder zelf af ( kop, tank en brandstofpomp ) want er lagen nog wat onderdelen vers in de verf.
Ik hoor wel hoe het ( beter) loopt.

Bewerkt door Joan (04/11/09 09:44 PM)
Bewerk reden: storende typefout hersteld

#39723 - 03/04/10 09:37 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
ArneD Offline
Aan het inrijden

Lokatie: België, Ieper
Joan
een heel mooie beschrijving het de- en monteren van een solex 3800.
Proficiat!

#39802 - 04/04/10 10:20 PM Re: Sleutelen [Re: ArneD]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: ArneD
Joan
een heel mooie beschrijving het de- en monteren van een solex 3800.
Proficiat!

was wel een heel werk, blij dat je het gevonden hebt. Er zijn er veel die er gewoon langs heen kijken.

#39911 - 07/04/10 11:59 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
Jan Vennix Offline
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
Als na het monteren van een nieuw lager het lager niet vast zit op de krukas dan is er iets niet goed met de as of het gat in het lager is te groot.
Dan wil ik er op wijzen dat de montage van het lager in het lagerhuis een eenmalige lagerbevestiging is bij een 3800 solex.
Als een 3800 blok niet te veel zand heeft gegeten zal het lager nooit versleten zijn ,dus een vervanging van het lager zal nooit nodig zijn.
Als er speling is , is meestal het lagergat uitgesleten en zit het kogelager los in het blok als het blok een beetje warm is.
Dat is soms alleen te voelen na het uitwassen van het blok omdat de oliefilm de ruimte tussen het lager en cater opvult.
Als dit zo is kan men proberen het lager vast te lijmen.
Ik bedoel proberen,want de uitzetting van het carter is veel groter dan van het lager,zodat dit niet te lijmen is.
Al denken veel mensen dat ze dit wel kunnen, dan moeten ze het maar doen.
Als noot oplossing.
Eerst het randje weghalen wat voorheen het lager op zijn plaats heeft gehouden .
Nu kan je met een meetlint de speling opmeten b.v. 0,05 m.m..
Knip nu van een meetlint (voelermaat) van 0,03 m.m. een stuk af en leg dit in het lagergat(smaller dan het lager ong. 2m.m. minder)zodanig dat het einde niet over elkaar komen.
Haal de bramen goed van de zijkanten van de band af.
Slijp aan het nieuwe lager waar de radius zit van 2r m.m. zes tot acht platte kanten onder ongeveer een hoek van 30 tot 40 graden gezien vanaf de diameter van het lager.
Verwarm het cater met het staalbandje en druk het lager er snel in met een beetje olie eraan.
Daarna met een drevel van 3 tot 4 m.m. het randje om het lager naar de ruimte kloppen in het afgeslepen lager zodat het lager niet meer kan meedraaien en er ook niet meer uit kan lopen.
Deze mannier is niet makkelijk maar wel de best mogelijke .
Deze methode voldoet al zeer lang goed.

#39914 - 08/04/10 12:38 AM Re: Sleutelen [Re: Jan Vennix]
FFAnders Offline
30000km gereden

Lokatie: Kinderdijk
Wat is de funktie van de afgeslepen platte kanten? confused
en pas dan op dat er geen slijpstof in het lager komt.

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#39917 - 08/04/10 12:44 AM Re: Sleutelen [Re: ]
FFAnders Offline
30000km gereden

Lokatie: Kinderdijk
Dank u wink

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Pagina 11 van 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum