mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 2 van 2 < 1 2
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#36567 - 10/12/09 09:32 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: carl]
patrick01 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Rotterdam NL
Zeg ik heb een vraagje, waar dient het dommeltje voor?
En mijn 45 cc motor peperbus komt uit Frankrijk.
is het waar dat deze ook in Frankrijk zijn gemaakt.

#36589 - 11/12/09 09:06 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: patrick01]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: patrick01
Zeg ik heb een vraagje, waar dient het dommeltje voor?
En mijn 45 cc motor peperbus komt uit Frankrijk.
is het waar dat deze ook in Frankrijk zijn gemaakt.

Men dacht dat het dommetje voor de smering van het krukas lager zou zorgen, er zit een inwendig kanaal naar dit lager toe.

De gassen van het carter zouden dan met de mengolie nevel steeds heen en weer het lager gezogen worden.
Het werkt een beetje gezien de vuiligheid die je in dit dommetje kan vinden maar nodig was het niet want latere modellen hadden het niet meer en ook die blijven heel.

Heel erg Frans

#36670 - 15/12/09 10:19 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
patrick01 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Rotterdam NL
Hoi Joan,

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb pas deze peperbus overgenomen en ik zag vet in dat dommetje zitten.
ook is er een gat in geboord om er vet in te krijgen ,maar nu je mij het hebt uitgelecht ga ik het gat dichten.
Het motortje is uit elkaar en schoongemaakt, er zit wel speling op de krukas, zijn hier nieuwe bussen voor in de handel?
De speling zit daar waar de drijfstang op de krukas zit.
Ook de wanglagers zijn aan vervanging toe, welke kan ik hiervoor gebruiken er zijn lagers voor verschillende doeleinden te koop.

#36672 - 16/12/09 09:08 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: patrick01]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: patrick01
Hoi Joan,

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb pas deze peperbus overgenomen en ik zag vet in dat dommetje zitten.
ook is er een gat in geboord om er vet in te krijgen ,maar nu je mij het hebt uitgelecht ga ik het gat dichten. Heel goed, die gaatjesboorder heeft het echt niet begrepen, komt waarschijnlijk uit een wereld waar ze nog losse vetpotjes op lagerbokken hebben staan, daar werkt het wel zo
Het motortje is uit elkaar en schoongemaakt, er zit wel speling op de krukas, zijn hier nieuwe bussen voor in de handel?
even navragen bij 1 van de vaste handelaren, maar als het lagerbusje van het big end weg is dan is ook de lagerschaal in de drijfstang niet goed meer, en deze is niet zelf te vervangen ( of je moet een goed uitgeruste revisie werkplaats hebben)
Alles is wel te vervangen door een nieuw type alleen moet je dan je carterdeksel uitruimen om plaats te maken voor het grotere drijfstang oog en dat is zonde van zo een oud blok probeer dus ergens een vervangende drijgstang te krijgen of laat iemand even nakijken of de combinatie nog door de beugel kan, de constructie is erg vergevingsgezind voor wat speling.
Lagers: gebruik bijvoorbeeld het C3 type ( iets vergrote speling) ga geen Z2 of rs2 lager gebruiken, gewoon open lagers of eventueel een enkel "z" lager waar 1 dichtplaat in zit, monteer deze dan naar de rolkant en niet naar de carter kant zoals eigenlijk bij de solex wel het geval was.
er zijn uitvoeringen met een gleuf in de buitenring, bedoeld om het lager te borgen, die zijn niet standaard, sommige handelaren hebben ze laten maken maar echt nodig is het niet, alleen maar lastig monteren.

De speling zit daar waar de drijfstang op de krukas zit.
Ook de wanglagers zijn aan vervanging toe, welke kan ik hiervoor gebruiken er zijn lagers voor verschillende doeleinden te koop.

Pagina 2 van 2 < 1 2

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden