mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#36004 - 22/11/09 01:21 AM even geen 26" wiel meer maar peperbus motor
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
zo na een heleboel heen en weer over de 26"wiel die ik moet gaan bouwen om mijn volgende peperbus af te maken nu iets over het motortje.
deze ligt helemaal uit elkaar want alles is redelijk verroest.

Om hem goed schoon te kunnen maken heb ik ook het "dom"metje moeten verwijderen.
dat is een heel secuur werkje want als je hem verfrommelt is je carter lek. Een perfect passende beugel eromheen vastgeschroefd zodat er een randje onstond om hem met een schroevedraaier op te wippen

Nou dat dommetje zat dus vol met een mengsel van versteend vet en roest, goed dat hij open was, daarna met de "buitelaar"straal kast eerst het gedeelte van het carter rondom de rol met zwaar grit schoon gestraals en daarna de rest "gepolijst" door na te stralen met glas parels ( wel even de kast eerst inwendig zeer goed schoon gemaakt vordat de straalmiddelen verwisseld konden worden.

zie het resultaat

Bijlagen
P1020441 (Medium).JPG (274 downloads)
P1020442 (Medium).JPG (262 downloads)
P1020443 (Medium).JPG (260 downloads)
P1020444 (Medium).JPG (266 downloads)
P1020445 (Medium).JPG (270 downloads)

#36007 - 22/11/09 01:42 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Ziet er goed uit. Het dommetje van de motor van Edgard ging los door met perslucht in het carter te blazen, daar waar het kanaal naar het dommetje zit. Even de vinger op het gaatje van het dommetje (waar het boutje door zat) en hij plopte er zo uit.

zo zie je maar weer dat meerdere wegen naar Rome leiden, maar voorzichtig zijn we wel, geen waterpomptang gebruikt wat je wel eens meemaakt.

#36008 - 22/11/09 01:43 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
Roelof Offline

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

Nou dat dommetje zat dus vol met een mengsel van versteend vet en roest, goed dat hij open was, daarna met de "buitelaar"straal kast eerst het gedeelte van het carter rondom de rol met zwaar grit schoon gestraals en daarna de rest "gepolijst" door na te stralen met glas parels ( wel even de kast eerst inwendig zeer goed schoon gemaakt vordat de straalmiddelen verwisseld konden worden.

zie het resultaat

Netjes maar dat had ik ook niet anders verwacht, even wat anders....wat voor straalmiddel (grof) gebruik jij, ik heb aluminium oxide size:P24 maar dat straalt totaal niet, glasparel gaat al beter maar het allerbeste werkt gewoon zilverzand in mijn (buitelaar)straalkast, nadeel het word erg wit/zilverachtig.

Bewerkt door Roelof (22/11/09 01:45 AM)

Roelof

#36010 - 22/11/09 01:47 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Ik spuit het wel in de blanke lak, ook het carter rondom de rol gaat in de lak want de corrosie vraagt wel zijn tol, hoewel deze carters veel beter zijn dan de latere carters, je zou er haast een racer van bouwen als ze niet zo zeldzaam waren.

#36014 - 22/11/09 10:42 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Ja ik lak de carters ook altijd rondom de rol. Ik gebruik daarvoor van die Hamerite lak. Zijn ze toch wat corrosie bestendiger.

Ik zal dat eens nakijken op het recept van Hammerite want ik meen dat er een soort beitsend effect in zit om staalroest te passiveren en als metallurg weet ik niet of dat wel even goed is voor zink gebaseerde legeringen
want zink gaat altijd ten koste van ijzer ( opofferings anodes bijvoorbeeld aan schepen) en "verzinken"van staal

#36015 - 22/11/09 10:47 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Roelof]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

zie het resultaat

Netjes maar dat had ik ook niet anders verwacht, even wat anders....wat voor straalmiddel (grof) gebruik jij, ik heb aluminium oxide size:P24 maar dat straalt totaal niet, glasparel gaat al beter maar het allerbeste werkt gewoon zilverzand in mijn (buitelaar)straalkast, nadeel het word erg wit/zilverachtig.

moet ik eens kijken of ik de zak nog ergens heb maar het is wel wel zijn alu oxide , indertijd had hij maar 3 soorten, grof, middel en fijn ( naast di glasparels dus) zaak is wel het grit absoluut droog te houden en je pistool in orde, ik heb hem iets gewijzgd want anders zuigt de lucht straal het middel niet mee in de aanzuigbuis, ook je niveau op orde houden en af en toe alle leidingen schoonmaken.

#36026 - 22/11/09 02:49 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
carl Offline
15000km gereden

Lokatie: nederland heinkenszand
Hoi Joan,

Mag ik je vragen wat je hebt aangepast aan de aanzuigbuis, want bij mijn straalkast heb ik het zelfde probleem.

groeten Carl

#36045 - 22/11/09 07:13 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: carl]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: carl
Hoi Joan,

Mag ik je vragen wat je hebt aangepast aan de aanzuigbuis, want bij mijn straalkast heb ik het zelfde probleem.

groeten Carl

Poeh he daar vraag je me wat, in ieder geval een andere keramische straalbuis en de inwendige plunjer met afdichting voor de lucht een andere dichtring en wat aan de duw constructie, maar dat zijn nou net typisch van die dingen die ik "on the job" doe en hou daar verder geen aangepast tekening archief of notitieboekje van bij.
dat is een stukje werktuig bouw ervaring.

#36056 - 23/11/09 12:20 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
carl Offline
15000km gereden

Oke Joan,ik zal binnenkort ook weleens een keer kijken of ik iets aanpassen kan aan de straalbuis.
Het is natuurlijk nu weer tijd om onderdelen weer in een nieuwjasje tekrijgen en dat begint met stralen dan zie je direct in welke staat het verkeerd.

groeten Carl

#36091 - 23/11/09 11:43 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
carl Offline
15000km gereden

Dat ziet er echt als nieuw uit Joan, dat is een mooi verschil de foto's voor en na het stralen en glasparelen.

groeten Carl

#36567 - 10/12/09 09:32 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: carl]
patrick01 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Rotterdam NL
Zeg ik heb een vraagje, waar dient het dommeltje voor?
En mijn 45 cc motor peperbus komt uit Frankrijk.
is het waar dat deze ook in Frankrijk zijn gemaakt.

#36589 - 11/12/09 09:06 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: patrick01]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: patrick01
Zeg ik heb een vraagje, waar dient het dommeltje voor?
En mijn 45 cc motor peperbus komt uit Frankrijk.
is het waar dat deze ook in Frankrijk zijn gemaakt.

Men dacht dat het dommetje voor de smering van het krukas lager zou zorgen, er zit een inwendig kanaal naar dit lager toe.

De gassen van het carter zouden dan met de mengolie nevel steeds heen en weer het lager gezogen worden.
Het werkt een beetje gezien de vuiligheid die je in dit dommetje kan vinden maar nodig was het niet want latere modellen hadden het niet meer en ook die blijven heel.

Heel erg Frans

#36670 - 15/12/09 10:19 PM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: Joan]
patrick01 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Rotterdam NL
Hoi Joan,

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb pas deze peperbus overgenomen en ik zag vet in dat dommetje zitten.
ook is er een gat in geboord om er vet in te krijgen ,maar nu je mij het hebt uitgelecht ga ik het gat dichten.
Het motortje is uit elkaar en schoongemaakt, er zit wel speling op de krukas, zijn hier nieuwe bussen voor in de handel?
De speling zit daar waar de drijfstang op de krukas zit.
Ook de wanglagers zijn aan vervanging toe, welke kan ik hiervoor gebruiken er zijn lagers voor verschillende doeleinden te koop.

#36672 - 16/12/09 09:08 AM Re: even geen 26" wiel meer maar peperbus motor [Re: patrick01]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: patrick01
Hoi Joan,

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb pas deze peperbus overgenomen en ik zag vet in dat dommetje zitten.
ook is er een gat in geboord om er vet in te krijgen ,maar nu je mij het hebt uitgelecht ga ik het gat dichten. Heel goed, die gaatjesboorder heeft het echt niet begrepen, komt waarschijnlijk uit een wereld waar ze nog losse vetpotjes op lagerbokken hebben staan, daar werkt het wel zo
Het motortje is uit elkaar en schoongemaakt, er zit wel speling op de krukas, zijn hier nieuwe bussen voor in de handel?
even navragen bij 1 van de vaste handelaren, maar als het lagerbusje van het big end weg is dan is ook de lagerschaal in de drijfstang niet goed meer, en deze is niet zelf te vervangen ( of je moet een goed uitgeruste revisie werkplaats hebben)
Alles is wel te vervangen door een nieuw type alleen moet je dan je carterdeksel uitruimen om plaats te maken voor het grotere drijfstang oog en dat is zonde van zo een oud blok probeer dus ergens een vervangende drijgstang te krijgen of laat iemand even nakijken of de combinatie nog door de beugel kan, de constructie is erg vergevingsgezind voor wat speling.
Lagers: gebruik bijvoorbeeld het C3 type ( iets vergrote speling) ga geen Z2 of rs2 lager gebruiken, gewoon open lagers of eventueel een enkel "z" lager waar 1 dichtplaat in zit, monteer deze dan naar de rolkant en niet naar de carter kant zoals eigenlijk bij de solex wel het geval was.
er zijn uitvoeringen met een gleuf in de buitenring, bedoeld om het lager te borgen, die zijn niet standaard, sommige handelaren hebben ze laten maken maar echt nodig is het niet, alleen maar lastig monteren.

De speling zit daar waar de drijfstang op de krukas zit.
Ook de wanglagers zijn aan vervanging toe, welke kan ik hiervoor gebruiken er zijn lagers voor verschillende doeleinden te koop.

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden