|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
|
27
|
28
|
29
|
|
|
|
|
|
|
1 geregistreerd (Roelof),
11
Gasten en
2
Zoekmachines online. |
|
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
#37092 - 09/01/10 12:08 PM
Winter bescherming.
|
25000km gereden

Lokatie: lommel (BE)
|
Hoi Vaak is de vraag al gesteld wat het beste beschermd tegen pekel enz.. Op deze link is er een test gedaan. http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
|
|
|
|
|
#37104 - 09/01/10 04:31 PM
Re: Winter bescherming.
[Re: carl]
|
30000km gereden

Lokatie: nederland, limburg, roermond
|
mooi om te zien hoe de tijd met de meeste middeltjes afrekent. ik ga met Dirk mee, gewoon niet rijden. lijkt makkelijk maar ik heb er grote moeite mee.  mijn geduld wordt zwaar op de proef gesteld met dit weer 
|
|
|
|
#37174 - 12/01/10 01:14 AM
[Re: Kemon]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Hallo,
Ik heb eens ergens gelezen dat het zeer nadelig is om de motor in de winterberging af en toe te laten lopen. Hierbij wordt de motor niet warm genoeg waardoor er condens ontstaat en de lagers kunnen gaan roesten. Beter is het om de motor met de boormachine een paar slagen te laten maken met de bougie uit de cilinder. Dan word de motor gesmeerd met mengsmering.
Groeten,
Kees Inderdaad is het niet best om af en toe te starten. Bij het verbranden van de brandstof die uit koolwaterstoffen bestaat met hier en daar zwavel en stikstof aan de ketens ontstaat water (H2O) en CO2 en eventueel wat SO2 van de zwavel en NOx van de stikstof het water uit de verbranding slaat neer op de "koude" delen en eventueel met de SO2 vormt het zwaveligzuur (H2SO3). gelukkig zijn tegenwoordig de brandstoffen bijna zwavelvrij dus waar je vroeger veel last van had, van dat zuur, dat is nu een stuk minder. zet na het lopen ( als je dat toch wilt) de zuiger in een zodanige stand dat zowel de inlaat als de uitlaatpoort dicht is. maar beter is het geheel gewoon laten rusten of eventueel 1 a 2 slagen met de hand te geven, geen gedoe met boormachines of zo Olie is goed spul en dat blijft wel hangen als je het een veeg geeft.
|
|
|
|
#37177 - 12/01/10 03:18 AM
[Re: ]
|
30000km gereden

|
deze staan in de zomer schuur temp niet lager als 15 graden
geen condens grt Lei
de mijne staan een beetje kouder. net vorstvrij. Zal dus niet gezond zijn. nooit bij stilgestaan, dus weer wat geleerd. 1 a 2 slagen met de hand zal voor cilinder/zuiger en krukas genoeg zijn, maar daar maak ik mij voor de winterperiode van ca 3-4 maanden niet zo'n zorgen om. ik laat de motortjes even draaien om het brandstofsysteem van verse benzine te voorzien, want daarvoor kunnen die paar maanden net te lang duren. hoe kun je daar dan het best mee omgaan?
|
|
|
|
#37179 - 12/01/10 06:42 AM
[Re: hanswelp]
|
65000km gereden

|
Een vraagje aan Joan als ,,Olieman..ik heb bij mijn Solexen compleet of in onderdelen alles in de olie losse benzinepomp en carburateur in de olie complete motortjes ook in de olie dus tank leeg en dan olie erin en net zolang draaien tot er olie uit de overloop komt dit voorkomt volgens mij gumvorming waar of niet waar vr gr Hans Welp Hangt van de olie af, maar in principe zouden de brandstof resten op moeten lossen in de olie om daarmee oxidatie en polymerisering te voorkomen. Nu heb ik onlangs olie afgetapt uit een chinees blok en dat was ook al aan het polymeriseren, dat zag eruit als afgewerkte friet olie. Bijvoorbeels oude castrol en "wonderolie" beiden plantaardige oliën hadden de neiging om al heel snel te "verharsen" door oxidatie van de ketens, goed spul als het nieuw is maar na gebruik ook dit materiaal weg spoelen.
|
|
|
|
#37180 - 12/01/10 07:03 AM
[Re: john meisters]
|
65000km gereden

|
deze staan in de zomer schuur temp niet lager als 15 graden
geen condens grt Lei
de mijne staan een beetje kouder. net vorstvrij. Zal dus niet gezond zijn. nooit bij stilgestaan, dus weer wat geleerd. 1 a 2 slagen met de hand zal voor cilinder/zuiger en krukas genoeg zijn, maar daar maak ik mij voor de winterperiode van ca 3-4 maanden niet zo'n zorgen om. ik laat de motortjes even draaien om het brandstofsysteem van verse benzine te voorzien, want daarvoor kunnen die paar maanden net te lang duren. hoe kun je daar dan het best mee omgaan? De ellende van de moderne benzines is dat er al ethanol aan is toegevoegd om het milieuvriendelijker te maken, daarmee wordt het ook hygroscopisch ( zuigt dus water aan) en dat helpt de stabiliteit niet. spoelen met lampenolie is misschien het best want ook petroleum en diesel vertrouw ik niet meer. en anders toch maar wat Hans Welp voorstelt, met olie. je hebt tegenwoordig al olie van SAE 0 of zo iets, dat is zo dun dat krijg je vast overal, weet alleen niet of het membraan dat leuk vind
|
|
|
|
#37186 - 12/01/10 12:56 PM
[Re: Joan]
|
30000km gereden

|
voor mij is het zeker dat de solexen binnenkort weer rijden, zodra het niet meer pekelt.
ik heb de ervaring dat de benzine vergumt, en dat zijn vervelende zaken om achteraf te verhelpen, tenminste in mijn situatie met zo'n 15 solexen.
even de motortjes laten lopen om de paar weken is een goede remedie.
nadeel is het vocht dat je binnentrekt, maar omdat binnenkort de motortjes weer lekker warm kunnen draaien komt dat voor mij op de tweede plaats.
ik kies er in mijn situatie voor om mijn jongens af en toe te starten en even te laten pruttelen. lijkt mij het "minst slechte".
eens?
|
|
|
|
#37211 - 13/01/10 11:10 AM
[Re: Edgard]
|
Aan het inrijden
Lokatie: Utrecht
|
Wat moet ik me voorstellen met het starten met de boormachine? Gr. Cees
|
|
|
|
|
|
#37212 - 13/01/10 11:52 AM
[Re: Cees]
|
30000km gereden

|
dop nr 14 in de boormachine, op de vliegwielmoer zetten, boormachine voorzichtig op toeren laten komen en goed aandrukken, zo draai je je motortje rond totdat hij start.
bij verkeerd gebruik gaat je moer rond worden, een beetje oefening baart kunst.
|
|
|
|
#37218 - 13/01/10 02:48 PM
[Re: Edgard]
|
Aan het inrijden
Lokatie: Utrecht
|
Weer wat geleerd Bedankt. Groetjes Cees
|
|
|
|
|
|
#37223 - 13/01/10 04:48 PM
[Re: ]
|
30000km gereden

|
Ja en een beetje Solex gooi je met de hand aan door een slinger aan het vliegwiel te geven. de OTO, die ik al 25 jaar in bezit heb, start ook zo makkelijk. net als mijn koffertje en mijn duitse velosolex, maar de rest heeft ca. 2 meter nodig om aan te slaan. (oftewel 2 seconden black&Decker).
|
|
|
|
|
1954 Leden
25 Forums
3015 Onderwerpen
32891 Berichten
Max Online: 52 @ 31/10/11 11:22 PM
|
|