mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten en 2 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 4 van 4 < 1 2 3 4
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#38859 - 08/03/10 10:57 PM Re: Peperbus 1949 [Re: Jan Vennix]
Jan Vennix Offline
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
Er is nog een heel mooie costructie van een heel oude solex die heel appart is.
Een tijd gelede had ik een heel oude solex onder handen ,die had een heel aparte gangenstelsel in het blokje,n.l.in het blokje waaren kanalen gemaakt waardoor aan de krukaszijde en aan de vliegwielkant een labirint afdichting aanwezig was.
Dit was schijnbaar nodig in het land van herkomst in het begintijdperk.
Ik heb een foto reportage van gemaakt die ik op solexwebsite zal zetten wanneer ik weet hoe dat moet en wat tijd heb.
Ik denk dat er maar weinig solex mannen zijn die dit ooit gezien hebben,volgens mij is dit ook interesant voor andere.
Deze solex had een laag viercijferig nummer.

#38861 - 08/03/10 11:47 PM Re: Peperbus 1949 [Re: Jan Vennix]
soulex Offline
1000km gereden
**

Lokatie: Broekland
Ik sluit me volledig aan bij Johan. Ik vind de stukken die Jan Vennix schrijft ook erg interessant! Veel zaken zijn inmiddels aan de orde gekomen op dit forum. Maar veel wat Jan Vennix schrijft is nieuw voor mij.
Dus Jan dank je wel!

mvg
Thijs Rutters

#38866 - 09/03/10 12:35 AM Re: Peperbus 1949 [Re: soulex]
hanswelp Offline
5000km gereden

Lokatie: den haag holland
Naar aanleiding van die foto's van die peperbus van de televisie.Wat voor motorlichter zit daarop ik herinner me die aluminium lichter als op de foto nog wel maar hoe was die dan op de cyl kop gemonteerd met 2 of drie kopbouten?En haakte hij dan niet zoals bv de mijne niet aan de stuurpen graag foto waar dit te zien is vr gr Hans Welp PS wel een hele mooie

#38868 - 09/03/10 12:55 AM Re: Peperbus 1949 [Re: hanswelp]
jt.hovius Offline
1000km gereden
**

Lokatie: baarn
Dag Hans,met dit type lichter bedien je het klinkje op de motorplaat.Als ik iets duw tegen de hendel trekt het kabeltje aan het klinkje en de motor zakt op de band.Bij het achteroverhalen van de hendel trek je de motor van de band,bij het klinkje zit een veer en die trekt het klinkje weer op zijn plaats.Ik kan helaas geen fotos plaatsen maar er is al meer over dit systeem geschreven op het forum.(geloof ik )Staat in het grote Solexboek bij accesoires.

Bewerkt door jt.hovius (09/03/10 12:57 AM)

#38874 - 09/03/10 09:03 AM Re: Peperbus 1949 [Re: jt.hovius]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: jt.hovius
Dag Hans,met dit type lichter bedien je het klinkje op de motorplaat.Als ik iets duw tegen de hendel trekt het kabeltje aan het klinkje en de motor zakt op de band.Bij het achteroverhalen van de hendel trek je de motor van de band,bij het klinkje zit een veer en die trekt het klinkje weer op zijn plaats.Ik kan helaas geen fotos plaatsen maar er is al meer over dit systeem geschreven op het forum.(geloof ik )Staat in het grote Solexboek bij accesoires.

Ik heb ooit voor Johan Spiertsz eens een hele serie van die veren gewikkeld (een lang stuk staaldraad met een speciaal oogje eraan en een glijstukje om hem te borgen) om dit type hendel aan de motorklink te kunnen koppelen. Ik heb er nog een paar liggen.

#38878 - 09/03/10 11:52 AM Re: Peperbus 1949 [Re: Joan]
hanswelp Offline
5000km gereden

Lokatie: den haag holland
Bedankt voor de uitleg het klinkje zit er bij mij nog wel op maar heeft geen functie meer gr Hans Welp

#38879 - 09/03/10 02:55 PM Re: Peperbus 1949 [Re: Jan Vennix]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: Jan Vennix
Er is nog een heel mooie costructie van een heel oude solex die heel appart is.
Een tijd gelede had ik een heel oude solex onder handen ,die had een heel aparte gangenstelsel in het blokje,n.l.in het blokje waaren kanalen gemaakt waardoor aan de krukaszijde en aan de vliegwielkant een labirint afdichting aanwezig was.
Dit was schijnbaar nodig in het land van herkomst in het begintijdperk.
Ik heb een foto reportage van gemaakt die ik op solexwebsite zal zetten wanneer ik weet hoe dat moet en wat tijd heb.
Ik denk dat er maar weinig solex mannen zijn die dit ooit gezien hebben,volgens mij is dit ook interesant voor andere.
Deze solex had een laag viercijferig nummer.

Wat betreft labyrint afdichtingen daar zijn in het verleden veel verschillende constructies voor beadcht toen het systeem van de simmerring nog niet bestond.
Een simpele afdichting met een vilten ring die je ook veel tegenkomt werkte vaak niet afdoende. wat je veel tegenkomt zijn radiale groeven zodat elke groef steeds een stukje drukval voor zijn rekeningkon nemen, ook heb je constructie met concentrische ringen die om en om in elkaar lopen ( stilstaande ring afwisselend met een draaiende ring)
Sommige constrcuties kom je nog in de machinebouw tegen.

Wat betreft foto's toevoegen: eerst klein maken met een foto programma zodat ze in de buurt tussen ca 250 en 400 Kb zijn ( foto met de rechtermuisknop aanklikken en dan op "eigenschappen"drukken om te zien hoe groot hij is)

Dan een bericht maken waar je de foto aan wil hangen.
dan ONDER het bericht op de blauwe regel "bestanden manager"
drukken, daarmee kom je in het menu om een foto te pakken.

Onderstaand is een voorbeeld van hoe die pagina er ongeveer uitziet, je dient het echter bij je eigen bericht te openen, het veld valt dan over een stuk van je eigen bericht heen, zo zie je dat het bij elkaar hoort.

http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthre...308a56&f=43

Druk dan op de toets "browse " en zoek de foto op de plek waar je hem op je computer hebt staan.
Klik dan deze plek aan zodat hij hem inzet in het open vakje voor "browse"
druk dan op "voeg bestand toe" de lokatie van de foto verhuist dan naar het grote veld boven.
Dit kun je 5 keer per bericht doen dan is het vol.
Als je klaar bent drukken op "klaar met bestanden toevoegen" dan kom je weer in je bericht.

Om je bericht met foto's te plaatsen druk je zoals gewoonlijk op "verzend"

Je kunt het niet fout doen, daar krijg je gewoon een melding van.
Mogelijk dat het type foto niet goed is, dit forum programma ziet het liefst foto's die als JPG opgeslagen zijn.

Bewerkt door Joan (09/03/10 02:58 PM)

Pagina 4 van 4 < 1 2 3 4

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken