|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
0 geregistreerd (),
7
Gasten en
2
Zoekmachines online. |
|
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
#37752 - 02/02/10 08:47 PM
Peperbus 1949
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Beste forum leden, Ik heb een vraag betreffende de restauratie van mijn Solex Peperbus bouwjaar 1949. Hadden deze wel of geen gouden biezen, op de mijne zitten wel biezen maar deze kun je er zo aftrekken, ze zijn dus geplakt. Ik heb ook een aantal antieke oma fietsen van voor 1950 waar de biezen allemaal geschildert zijn. Dus weet ik niet hoe ik moet restaureren met bies of zonder.
Groetjes Willem
Bewerkt door Willem61 (02/02/10 08:48 PM)
|
|
|
|
|
|
#37763 - 02/02/10 10:18 PM
Re: Peperbus 1949
[Re: ]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Beste Peter,
heb je misschien afbeeldingen hoe en waar de biezen zaten?
|
|
|
|
|
|
#37768 - 02/02/10 10:50 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Ja,Oke niet zo gauw aangedacht. Maar mochten er forum leden zijn die hier voorbeelden van hebben hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen.
|
|
|
|
|
|
#37806 - 04/02/10 10:26 PM
[Re: hanswelp]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Het is een Nederlandse Peperbus, en wat betreft het bouwjaar, dit heb ik vergeleken met de framenummers die op deze site vermeld worden.
|
|
|
|
|
|
#37807 - 04/02/10 10:29 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Even een uitleg hoe de strepen nu op mijn pp staan,de zwanehals daar zitten de gouden biezen op geplakt deze kan ik er zo afhalen, de overige onderdelen daar zijn de biezen geschildert.
|
|
|
|
|
|
#37811 - 05/02/10 12:20 AM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
|
|
|
|
|
|
#37814 - 05/02/10 12:39 AM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Ik neem aan dat je de bouten aan de zijkant bedoeld ? dat zijn er vijf. Ik ben een beginnende solex opknapper, heb wel veel oude fietsen gerestaureerd maar je wild je grens verleggen, dus overgestapt naar de solex. Daarom al die vragen van mij, het zou zonde zijn iets te verzieken.
Bewerkt door Willem61 (05/02/10 12:41 AM)
|
|
|
|
|
|
#37837 - 05/02/10 08:07 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
|
|
|
|
|
|
#37839 - 05/02/10 08:25 PM
[Re: Edgard]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Nee, dat zit er niet op. Waarvoor is dit zogenaamde dommetje??
|
|
|
|
|
|
#37840 - 05/02/10 09:41 PM
|
Aan het inrijden
Lokatie: heerenveen
|
is het een idee dat u er een foto bij plaatst
mischien geeft dit meer zekerheid
|
|
|
|
|
|
#37846 - 06/02/10 12:30 AM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Nee, dat zit er niet op. Waarvoor is dit zogenaamde dommetje??
|
|
|
|
|
|
#37858 - 06/02/10 03:10 PM
[Re: hanswelp]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Dus als ik het goed begrijp is een carter met dommetje ouder dan zonder dommetje ? En wat betreft Penders, heeft die toevallig een website ?
|
|
|
|
|
|
#37860 - 06/02/10 03:35 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Bedankt Peter, op deze manier krijg ik meer info dan over het web surfen. Maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik moet, biezen trekken of plakken ??
|
|
|
|
|
|
#37862 - 06/02/10 03:53 PM
|
10000km gereden

Lokatie: Eindhoven
|
Willem, Typ bij "zoeken" biezen in. Hier is vanalles over biezen te lezen. Kijk ook eens bij onderstaande link Biezen trekken
Bewerkt door trommel (06/02/10 03:54 PM)
|
|
|
|
#37866 - 06/02/10 05:42 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Maar het is het mooiste om het zelf te doen, ik kan mijn solex ook naar een bedrijf brengen en zeggen ik wil hem als nieuw terug, maar dat is niet de bedoeling van een hobby. Het is voor mij juist de uitdaging om alles zelf te doen, en hiervan juist te leren, en via dit forum aan tips te komen. Zoals ik al eerder schreef op solex gebied ben ik een nieuwkomer, dus alle info is welkom.
|
|
|
|
|
|
#37868 - 06/02/10 06:31 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Ik ben persoonlijk voor poeder coating, dit gebruikte ik ook bij het restauren van oude fietsen. Dit kan namelijk tegen een stootje, bij de fietsen gebruik ik matzwart en koop een goud pen/stift in diverse maten te koop. Zet de lijnen op de onderdelen die dit nodig hebben en poeder coat dit dan met blanke lak. Maar bij mijn peperbus is de helft geschildert en de zwanehals met bies beplakt, maar hoe is het orrigineel ???????????? Ik wil de solex graag zo orrigineel mogelijk houden, maar krijg tips die elkaar tegen spreken, dus weet ik niet wat ik moet doen.
Bewerkt door Willem61 (06/02/10 06:38 PM)
|
|
|
|
|
|
#38086 - 13/02/10 09:27 PM
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Hoi Dirk,
Jij bent dus de Dirk waar ik vanmiddag om 13.00 uur was. Dit wist ik dus niet, ik had het pas op de terug reis door, over je opmerking over het dommetje.
Nog bedank voor je weet wel, ik ben er blij mee.
|
|
|
|
|
|
#38805 - 06/03/10 10:57 PM
|
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
|
dat z.g. dommetje heeft een heel ander doel dan de meeste solexmensen denken. Ik zal eens proberen om het een en ander duidelijk te maken.Het is een onderdeel van labirint afdichting. Denk even wat er oder de zuiger gebeurd en de daarbij wat de tijdsduur is van de onderdruk en overdruk. En wat de waarde van de onderdruk en de overdruk is. Stel het carter heeft een volume van b.v. 50 cc ,de zuigerverplaatsing is b.v. ook 50 cc . Stel dat de zuiger in de middestand staat dan is het volume van het carter 50+25 cc =75cc Als de zuiger nu naar beneden gaat is de druk in het carter behoorlijk toegenomen. Als de zuiger van de 75 cc naar de 100 cc gaat neemt de carterdruk veel minder af Dus de gemiddelde druk in het carter is altijd hoger dan de druk van de buitenlucht. Daarbij komt ook nog dat de tijd dat de zuiger onder is langer is dan de tijd dat de zijger boven is. Knoop dit even goed in je oren , want we gaan het nog even wat moeilijker maken. Want nu gaan we er een labirint afdichting tegen aan gooien. Stel,we gaan de overdruk onder het carter laten weglekken langs de carterbus zonder gebruik te maken van de groef en het dommetje ,er zal nu meteen een beetje lucht weglekken naar richting aandrijfrol(is niet zo heel erg) ongeveer 1 cc. Als nu de druk in het carter laag is geworden zal er nu zand en stof mee naar binnen gezogen worden. Sommigen zullen zeggen ( dat beetje ,maar vele beetjes is op den duur toch te veelen vooral in de tijd van de eerste solex. De wegen waren toen niet zo goed als nu en de solex werd toen niet alleen bij gunstig weer gebruikt maar altijd. Nu gaar we er een labirintafdichting van maken; De lucht gaan we nu langs bus laten weglekken naar een ringvomige kamer om de bus en maken er meteen een kanaal naar een nog grotere ruimte (het dommetje) b.v. 5 cc. Vanuit dat dommetje en de ringvormige kamer is er weer een lek naar de aandrijfrol en kan er ook nog lucht weg lekken. De werking is nu als volgt,als de carterdruk hoger word als 1 bar. dan zal er in die tijd lucht naar het dommetje stromen(b.v. 1cc). DE druk in het dommetje zal dus veel minder toenemen want deze ruimte is veel groter dan die 1cc. Minder overdruk wil zeggen minder luchtlek naar de goede kant. Nu gaan we de andere kant op met de druk ,we gaan naar een lagere druk ,nu word het pas goed interesant wat niet iedereen in de gaten heeft.Als de druk lager word (minder laag dan hoog) dan zal er eerst een hoeveelheid lucht uit het dommetje moeten stomen naar het carter (minder dan 1 cc. )voordat er lucht van onder de rol naar binnen kan. Doordat de gemiddelde druk onder het carter hoger is en de tijd dat die druk hoger is langer is ,zal er nooit geen stof van de rol naar het carter kunnen komen. Er zijn bij de solex nog meer oplossingen die er zeer interesant uit zien ,er zijn mij vijf soorten die ik ken die zal ik eerdaags op de compeuter zetten.
|
|
|
|
|
|
#38852 - 08/03/10 02:59 PM
[Re: soulex]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Dat is ook weer duidelijk. Maar hoe zit het dan bij de 3800 blokjes. En oto blokjes zonder oliekeering hoe werkt het daar?
mvg Thijs
Bij de 3800 blokjes zit een "echte" keerring die zou dus in staat moeten zijn om het vuil tegen te houden ( Maar niet heus want een keerring dient als tegenmateriaal voldoende stevig metaal te hebben en bij een 3800 loopt hij op een bronzen bus. Om met Gerard Kemkes te spreken : "dat kan beter" en dan die OTO zonder keerring: het kan ook zonder die lucht die heen en weer geslingerd wordt zoals in het verhaal van Jan Vennix. Theorie is 1, praktijk is anders ( niet dat het fout is zo een "dommetje" maar vaak wijzigt de doelstelling van een konstruktie over de jaren heen). Solexen werden steeds meer ontworpen met de "franse slag" je wilt geen produkt dat oneindig lang meegaat. Als er 16 miljoen solexen rijden in een land met 16 miljoen inwoners is het een keer vol en dan ga je failliet ( wat dan ook gebeurd is ) Dat er nu nog zo veel rijden bewijst A) dat er veel gemaakt zijn B) dat ze wel degelijk een zekere degelijkheid hadden C) dat onderhoud en onderdelen binnen aanvaardbaar betaalbare grenzen liggen. D) dat ze in zekere mate geliefkoost worden.
|
|
|
|
#38879 - 09/03/10 02:55 PM
[Re: Jan Vennix]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Er is nog een heel mooie costructie van een heel oude solex die heel appart is. Een tijd gelede had ik een heel oude solex onder handen ,die had een heel aparte gangenstelsel in het blokje,n.l.in het blokje waaren kanalen gemaakt waardoor aan de krukaszijde en aan de vliegwielkant een labirint afdichting aanwezig was. Dit was schijnbaar nodig in het land van herkomst in het begintijdperk. Ik heb een foto reportage van gemaakt die ik op solexwebsite zal zetten wanneer ik weet hoe dat moet en wat tijd heb. Ik denk dat er maar weinig solex mannen zijn die dit ooit gezien hebben,volgens mij is dit ook interesant voor andere. Deze solex had een laag viercijferig nummer. Wat betreft labyrint afdichtingen daar zijn in het verleden veel verschillende constructies voor beadcht toen het systeem van de simmerring nog niet bestond. Een simpele afdichting met een vilten ring die je ook veel tegenkomt werkte vaak niet afdoende. wat je veel tegenkomt zijn radiale groeven zodat elke groef steeds een stukje drukval voor zijn rekeningkon nemen, ook heb je constructie met concentrische ringen die om en om in elkaar lopen ( stilstaande ring afwisselend met een draaiende ring) Sommige constrcuties kom je nog in de machinebouw tegen. Wat betreft foto's toevoegen: eerst klein maken met een foto programma zodat ze in de buurt tussen ca 250 en 400 Kb zijn ( foto met de rechtermuisknop aanklikken en dan op "eigenschappen"drukken om te zien hoe groot hij is) Dan een bericht maken waar je de foto aan wil hangen. dan ONDER het bericht op de blauwe regel " bestanden manager" drukken, daarmee kom je in het menu om een foto te pakken. Onderstaand is een voorbeeld van hoe die pagina er ongeveer uitziet, je dient het echter bij je eigen bericht te openen, het veld valt dan over een stuk van je eigen bericht heen, zo zie je dat het bij elkaar hoort. http://forum.solex.nl/ubbthreads/ubbthre...308a56&f=43Druk dan op de toets "browse " en zoek de foto op de plek waar je hem op je computer hebt staan. Klik dan deze plek aan zodat hij hem inzet in het open vakje voor "browse" druk dan op "voeg bestand toe" de lokatie van de foto verhuist dan naar het grote veld boven. Dit kun je 5 keer per bericht doen dan is het vol. Als je klaar bent drukken op "klaar met bestanden toevoegen" dan kom je weer in je bericht. Om je bericht met foto's te plaatsen druk je zoals gewoonlijk op "verzend" Je kunt het niet fout doen, daar krijg je gewoon een melding van. Mogelijk dat het type foto niet goed is, dit forum programma ziet het liefst foto's die als JPG opgeslagen zijn.
Bewerkt door Joan (09/03/10 02:58 PM)
|
|
|
|
|
2011 Leden
20 Forums
3149 Onderwerpen
35674 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM
|