mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (Praatpaaltje), 8 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#39899 - 07/04/10 06:31 PM Restaureren
SoestSolex Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Soest
Wie kent in de regio Amersfoort een goede en goedkope restaurateur? Ik heb wat problemen met het lopend maken van mijn Solex, waar ik niet uit kom.

Benzine die retour loopt zit vol met luchtbelletjes. Heb alle pakkingen vervangen, ik vermoed dat mijn pomp lekt. Heb een Franse Solex 330 uit 1953.
Mvg,

Luuk

#39903 - 07/04/10 07:34 PM Re: Restaureren [Re: ]
SoestSolex Offline
Aan het inrijden

Ja, een tijdje geleden, misschien nog een keer proberen.
Zijn er nog andere dingen waar het aan zou kunnen liggen?

#39908 - 07/04/10 11:04 PM Re: Restaureren [Re: SoestSolex]
Edgard Offline
25000km gereden

Lokatie: lommel (BE)
Hoi

Kijk eens als je aan het vliegwiel draait of er geen benzine lekt lans het pompje?
Veel belletjes wil zeggen dat hij ergens lucht trekt en bij de oudere kan het een slecht aansluitend pompje zijn wegens altijd met liefde behandeld in het verleden.

Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets!

#39909 - 07/04/10 11:38 PM Re: Restaureren [Re: ]
FFAnders Offline
30000km gereden

Lokatie: Kinderdijk
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Sproeier verstopt,oude benzine vervangen,ontsteking op tijd ...

Membraanplaat met holle kant naar je toe gekeerd(niet naar carter toe)

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#39927 - 08/04/10 09:15 AM Re: Restaureren [Re: SoestSolex]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: SoestSolex
Wie kent in de regio Amersfoort een goede en goedkope restaurateur? Ik heb wat problemen met het lopend maken van mijn Solex, waar ik niet uit kom.

Benzine die retour loopt zit vol met luchtbelletjes. Heb alle pakkingen vervangen, ik vermoed dat mijn pomp lekt. Heb een Franse Solex 330 uit 1953.
Mvg,

Luuk

Amersfoort ligt in de regio van Hoogland en daar zit een solex techneut, in Bunschoten zitten er een paar, in Baarn zit er 1

#39941 - 08/04/10 05:14 PM Re: Restaureren [Re: ]
Willem61
Ongeregistreerd

Die ken ik zelfs,en dat is ook nog een goeie. wink

#39942 - 08/04/10 05:26 PM Re: Restaureren [Re: SoestSolex]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: SoestSolex

Mvg,

Luuk

Klik ook eens op "ledenlijst" en sorteer dan op plaatsnaam, zoek daarna de plaatsen op bij je in de buurt en check de leden daar. Eventueel contact opnemen door ze een "PM" te sturen.

Plaatnaam scrollen gaat eenvoudig, onderaan staat een serie pagina nummers, rechts daarvan staat een pijltje naar beneden. Als je daar op klikt open een veld waarin je een pagina nummer kan tikken. Druk dan op "go to" en de pagina verschijnt effe gokken op welke pagina ongeveer je gezochte plaats staat , soest bijvoorbeeld op pagina 53

#39945 - 08/04/10 06:52 PM Re: Restaureren [Re: Joan]
SoestSolex Offline
Aan het inrijden

Top! Bedankt, ik ga ermee aan de slag

#39946 - 08/04/10 06:57 PM Re: Restaureren [Re: Joan]
SoestSolex Offline
Aan het inrijden

Hoe kan ik zien wie een techneut is van de leden?

#40010 - 09/04/10 05:47 PM Re: Restaureren [Re: SoestSolex]
Jan Vennix Offline
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
Dat kan je zien als je zelf gaat kijken bij die persoon en neem dan ook een vakman mee.
Ook een goede techneut komt regelmatig op de solexforem met goede oplossingen voor niet alledaagse problemen.
Voor soest solex.
De benzine die turug loopt door de afvoerslang zit altijd vol luchtbellen.
Dit komt doordat de brandstof zwaarder is dan de lucht.
De brandstof komt van onder naar boven op een driesprong waar de brandstof weer schuin naar beneden zal aflopen ,en zal proberen zo snel mogenlijk terug te lopen naar de brandstoftank.
Aangezien er te weinig aanvoer van brandstof is zal dit moeten worden aangevuld met lucht dat er in vodoende mate kan worden aangevoerd vanuit de bovenkant van de carburateur.
Zo krijg je een klijn stukje brandstof en dan weer een stukje lucht(en zo verder).
Het gaat niet om de luchtbellen maar om hoeveel brandstof er boven komt.
Een goede mannier om dit te meten had ik al eens een keer ergens opgeschreven maar zal het nog een keer doen.(daar komt i)
Doe een liter brandstof in je tank en maak een slang aan de afvoer van de carburator en hang die in een lege schone fles en ga nu een stuk rijden ,als de solex nu niet meer wil en u nu zelf moet trappen dan is het moment aangebroken om eens te gaan kijken hoe lang u had kunnen rijden.
Was dat minder dan 20 min. dan is uw pomp in een uistekende staat.
Was dat langer dan 45 min. dan is uw pomp in een slechte staat.
Hierdoor is bij warm weer de hoeveelheid brandstof niet meer in staat om de carburator goed te koelen en zal u alsnog moeten trappen(de brandstof is de radiator voor de caburator).
Nu zal u misschien afvragen waarvoor die fles was met die al gebruikte brandstof voor nodig is,nou daar kom je wel acchter als je weer vermoeide benen krijgt van het terug fietsen.
De opbrengst van de pomp is van veel faktoren afhankelijk.
De hoogte van de brandstof in de tank/
De weerstand in het hele cicuut van fiters-pomp-leidingen-temperatuur en niet te vergeten de mannier van opvoeren.
Dus hoe hoger de gemiddelde carterdruk is hoe slechter de opbrengst van de pomp.
Hoe hoger de druk en langer in tijd hoe , hoe lager en korter de aanzuiging van de brandstof,hierdoor gaat het membraam in de pomp uit de midden staan en dan nog net naar de verkeerde kant ook,zodat het membraam zelfs tegen de brandstofpomp gaat zitten.
Nu krijgen we er weer een probleem bij.
Nu krijg je een pomp met een groot drukvlak en een klein aanzuigvlak en stopt de pomp er mee .
Met de oude krimp membramen hadden we daar geen last van die bleven altijd strak staan ,die van nu hebben dit niet en gaan vooral bij te strak aandraaien van de pomp als een opgefrommelt velletje in de pomp zitten en gaan dan net naar de verkeerde kant liggen rotsooien,dit kan je zien als de motor weinig vermogen moet leveren bij langzaam rijden dan kan het soms voorkomen dat er helemaal even geen brandstof komt.

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden
20 Forums