mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (Praatpaaltje), 8 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 12 van 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#39925 - 08/04/10 09:03 AM Re: Sleutelen **** [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Dat je het cartermateriaal een beetje in die kanten kunt tikken met een dremel Doe maar een drevel, dat is een spijkervormig beiteltje waarmee je het materiaal deformeert, "Dremel" zal een typefout zijn (Noot Joan) om zo het lager te borgen.

En geloof me : Jan Vennix weet echt wel wat hij doet wink whistle

#39926 - 08/04/10 09:08 AM Re: Sleutelen [Re: FFAnders]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: FFAnders
Wat is de funktie van de afgeslepen platte kanten? confused
en pas dan op dat er geen slijpstof in het lager komt.

Het originele carter materiaal dat het lager moet borgen is weg ( anders kon je het lager niet verwijderen.
Het cartermateriaal dat er nog wel is kun je niet gebruiken omdat er een lager in de weg zit.
Jan zorgt dus, door een stuk lager te verwijderen, dat er weer "vers" cartermateriaal beschikbaar komt dat je kunt deformeren naar de plek waar eerst lagermateriaal zat.
De afgeslepen kanten moeten dus weel "boven" gemonteerd worden ( zichtbare kant van het lager) anders heb je er nog niets aan.

Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht

Bewerkt door Joan (08/04/10 09:10 AM)

#40044 - 10/04/10 12:11 AM Re: Sleutelen [Re: Joan]
carl Offline
15000km gereden

Lokatie: nederland heinkenszand

Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht [/quote]

Je kan natuurlijk ook lagers kopen die aan beide zijden gesloten zijn.
Deze lagers eerst slijpen zoals wordt verteld en daarna openmaken, ( als deze lagers er natuurlijk wel zijn in deze maat ).
Ik heb namelijk in mijn Terrot ook dichte lagers gezet en aan 1 kant opengemaakt ( aan de zijde waar deze gesmeerd worden )de andere zijde zit in het carter geperst, dus minder kans op lekkage.

groeten Carl

#40139 - 11/04/10 10:38 PM Re: Sleutelen [Re: carl]
Joan Offline

65000km gereden

Orgineel bericht geplaatst door: carl
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht

Je kan natuurlijk ook lagers kopen die aan beide zijden gesloten zijn.
Deze lagers eerst slijpen zoals wordt verteld en daarna openmaken, ( als deze lagers er natuurlijk wel zijn in deze maat ).
Ik heb namelijk in mijn Terrot ook dichte lagers gezet en aan 1 kant opengemaakt ( aan de zijde waar deze gesmeerd worden )de andere zijde zit in het carter geperst, dus minder kans op lekkage.

groeten Carl

Inderdaad dichte lagers, maar dan wel de RS uitvoering want die zijn stofdicht niet de "Z" uitvoering want daar loopt het stof zo naar binnen, daar zitten alleen spatplaten op om het vet binnen te houden.

#43551 - 22/07/10 04:27 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
velosolex1968 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: reutum
Hallo Joan,

Ik heb met grote interesse je uitleg over demontage van motor 3800 gelezen,bedankt voor je deskundige uitleg !!.
Wel heb ik nog een vraag over mijn onlangs geimporteerde 3800
uit Duitsland,type velosolex 3800,bouwjaar 1968, op motorblok staat bouwjaar 1966 Deze lekt brandstof/olie aan vliegwiezijde
ergens tussen carter en koppelinghuis.Wat is daarvan de oorzaak en welke onderdelen heb ik nodig voor reparatie.
Groetjes Frans.

#43565 - 23/07/10 11:30 AM Re: Sleutelen [Re: velosolex1968]
Joan Offline

65000km gereden

Op het motorblok staat GEEN bouwjaar 1966, dat is de datum van productregistratie/patent registratie ze zijn dus allemaal van NA die datum.

Olie: bekend verschijnsel, de afdichting van dit blok is eigenaardig gekozen en geschiedt buitenom de glijlagers van de rol, binnendoor ontstaat door slijtage een lek pad vanaf het krukascarter onder de rol door naar de vliegwielkant waar een afdichthuls hoort om daar lekken te stoppen.

Remedie:
Of mee leren leven of nieuwe glijlagers aan beide kanten van de rol en nieuwe rubberafdichtstop aan vliegwielkant monteren
goed kans echter dat de krukas ter plaatse van de glijlagers ook is ingesleten: (zeer slechte constructie maar kost geen drol om te maken) dan is het water naar de zee dragen hoewel het wel iets kan schelen.

Ook hier weer: stilstaan is motor uit, dan draait namelijk de krukas NIET ten opzichte van de stilstaande rol en slijt er daar ook niets.

Misschien iets voor de familie Vennix, vaste rollen met een hard stalen bus ter plaatse van de carter keerring op de markt brengen, weg met de koppeling terug naar de vaste rol.

#43573 - 23/07/10 04:01 PM Re: Sleutelen [Re: Joan]
velosolex1968 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: reutum
Okay joan,ik ga je eerste raad maar opvolgen om er mee te leren leven want bij reparatie moet dus het halve blok uitelkaar en dannog is er kans op lekkage.Verder weet ik niet wie en wat de
familie Vennix is of doet maar dat maakt niet uit,daar zal ik in de loop van de jaren als solexijder nog wel achter komen.

Groeten velosolex1968

#45516 - 27/09/10 06:10 AM Re: Sleutelen [Re: velosolex1968]
Joan Offline

65000km gereden

Zo weer even wat leven in dit verhaal brengen, heeft men weer wat te lezen (en plaatjes kijken)

Ga maar eens terug naar de eerste pagina's en daarna verder.

NIEUW:

veel vragen over vuil in het brandstof systeem.
nu deze Solex had een probleem:

type carburateur: laatste OTO begin 3800, stalen tank met al de grote nippels.
carburateur met grote overloop ( voor dikke slang dus) maar nog wel met spaakbediening.

Plastic overloop en plastic inwendig filter, niet aan elkaar gekoppeld ( bij de latere typen, trek je zo het filter langsboven uit de carburateur, maar hier dus niet.
Bovenkant te trekken mbv bijvoorbeeld een losse boorkop ( die perst de boel niet kapot bij voorzichtig aanzetten) en aan de onderkant het filter trekken met een spaanplaat schroef.

Kijk naar de foto's en verbaas je, echt dicht dat filter. vind je die niet om schoon te maken blijf je jezelf blind zoeken naar de oorzaak.

Bijlagen
Carburateur (Medium).JPG (141 downloads)
zeefje getrokken(Medium).JPG (135 downloads)
zeefje vuil(Medium).JPG (125 downloads)

Bewerkt door Joan (27/09/10 06:11 AM)

#45536 - 28/09/10 12:05 AM Re: Sleutelen [Re: Joan]
ventielzoektdop Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Halsteren
Beste Joan of een ieder die mijn vragen wilt beantwoorden,

Mijn eerste bericht hier, ben sinds kort de trotse eigenaar van een 3800. Bij mij ontbreekt het decompressiehendeltje aan het stuur. Ik heb er inmiddels 1tje gevonden op http://www.solexnoord.nl/jouke/solex_onderdelen.php?categorie=41.

Mijn vragen(en)

1. Is dit het juiste hendeltje?
2. De bout waarmee het hendeltje gemonteerd moet zijn, of is alles wat past goed? Daar ik op je foto een wieltje zie zitten.
3. De spaak van het hendeltje op het stuur naar het hendeltje op de motor is dat een gasspaak zoals aangeboden op bovenstaande site?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet Sander

Bewerkt door ventielzoektdop (28/09/10 12:06 AM)

#45537 - 28/09/10 12:24 AM Re: Sleutelen [Re: ventielzoektdop]
Joan Offline

65000km gereden

klopt, is het goede hendeltje.
origineel hoort er een binnenwerk in met een spiraalveertje en inderdaad een klein kartelwieltje.
dit is om het hendeltje op te kunnen spannen zodat hij niet klappert tijdens het rijden.
Is niet te krijgen, heb je ook niet echt nodig want de spaak zelf zorgt vaak al voor wat spanning.

de gasspaak is wat het zegt, je kunt hem wel voor de deco gebruiken maar daar is hij feitelijk te lang voor, hij is voor de oudere typen carburator die niet met een kabel werken maar inderdaad met een : ....

gewoon voor een paar centen bij de fietsenmaker op de hoek een mooie lange RVS spaak scoren.

Pagina 12 van 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden