|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
0 geregistreerd (),
8
Gasten en
1
Zoekmachine online. |
|
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
#41319 - 08/05/10 05:24 PM
Veel geld om te restaureren.
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Als iemand nog tijd over heeft om te restauren en goed in de slappe was zit, dan moet je deze motor kopen, kwam hem tegen op een veiling site. Het gaat hier om een van de eeste motorfietsen ter wereld, een 115 jaar oude Hildebrand & Wolfmüller. De verwachtte opbrengst is geschat op 40.000 tot 60.000 euro. Van deze motor zijn er maar 800 gebouwd en wordt dus als zeer zeldzaam bestempeld. Het belangrijkste bij een motorfiets is natuurlijk het uiterlijk en de specificaties. Nou uiterlijk en conditie is simple: roestig!
De motor is een mooie vloeistof gekoelde twee cillinder met een machtige inhoud van 1488 cc. Dus wie zegt dat dikke blokken iets van de laatste tijd is heeft het mooi mis. Maar deze grootte is dan ook, tot recent, niet geevenaard. De 0 - 100 tijd.. nou volgens mij is de klok hiervoor na 115 jaar nog steeds aan het meten. De Hildebrand & Wolfmüller heeft namelijk een topsnelheid van 50km/h, wat in der tijd fenomenaal was.
Het 1488cc grote blok levert dan ook maar een overwelmende 2.5 pk (nee, de punt staat hier niet verkeerd). Als je dat vergelijkt met een hedendaags vergelijkbaar blok, bijvoorbeeld de Kawasaki ZR1400 welke 186pk levert, is dat niks. Er moeten dus een hoop verlies in de aandrijving zitten. Maar er is nog een andere mogelijkheid wat ook meteen het lage productie aantal verklaard. De motorfiets was namelijk behoorlijk onbetrouwbaar. Ik denk dat ze toendertijd, logischerwijs, de timing nog niet echt goed onder de knie hadden.
Maar het is een zeer bijzonder veiligstuk. Het is de eerste echte motorfiets en zijn zeldzaamheid maakt dit tot een zeer, zeer bijzonder veilingsstuk waarvoor menig verzamelaar voor zal gaan bieden.
Bijlagen
De 115 jaar oude Hildebrand & Wolfmüller.jpg (154 downloads)
|
|
|
|
|
|
#41322 - 08/05/10 07:33 PM
Re: Veel geld om te restaureren.
[Re: Edgard]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Mooie foto's Edgard, ze konden vroeger toch veel mooiere dingen maken dan tegen woordig.
Ik zie niet zitten dat er over 115 jaar nog een spartamet word terug gevonden.
Toen moest alles soliede en degelijk gemaakt worden, en dat is nu niet meer, jammer eigenlijk.
|
|
|
|
|
|
#41324 - 08/05/10 07:59 PM
[Re: ]
|
5000km gereden

Lokatie: Rotterdam
|
Mooie foto's Edgard, ze konden vroeger toch veel mooiere dingen maken dan tegen woordig.
Ik zie niet zitten dat er over 115 jaar nog een spartamet word terug gevonden.
Toen moest alles soliede en degelijk gemaakt worden, en dat is nu niet meer, jammer eigenlijk. Zo'n ramp heb ik ooit ook nog eens gehad. Die haalde de volgende week niet eens.  Had maar één voordeel: je leerde er heel goed door sleutelen en je ergernis en zelfbeheersing werden tot het uiterste getraind.  En dan die onderdeelprijzen: tientallen euro's voor een plastic heveltje voor de gaskabel. En dan van een kwaliteit waar de dop van een Spa fles een rots bij vergeleken is. Kijk voor de gein eens op: spartamet onderdelen en je klaagt nooit meer over de prijzen van Solex onderdelen! 
|
|
|
|
#41333 - 09/05/10 12:20 AM
[Re: Jan]
|
30000km gereden

Lokatie: Kinderdijk
|
Zeg Jan , als je nog eens wat hebt,zit ik al een half uur naar familie Koolmees te kijken op http://www.beleefdelente.nl/ , wordt ik gebeld door een kennis van : " waar blijven jullie nou ,we zitten te wachten  !!" . Leuk "spul" die vogeltjes, kan je uren naar kijken en je vergeet dat je een afspraak hebt. 
|
|
|
|
#41334 - 09/05/10 12:32 AM
[Re: FFAnders]
|
Wikkelbie
30000km gereden

Lokatie: Boxtel
|
Zeg Jan , als je nog eens wat hebt,zit ik al een half uur naar familie Koolmees te kijken op http://www.beleefdelente.nl/ , wordt ik gebeld door een kennis van : " waar blijven jullie nou ,we zitten te wachten  !!" . Leuk "spul" die vogeltjes, kan je uren naar kijken en je vergeet dat je een afspraak hebt. Mooi hé Ronald, het blijft mooi. En nu is het de tijd, over een maandje of wat zijn ze uitgevlogen en is het over. Moet je het filmpje van de familie koolmees eens kijken Kmv wil slapen, J niet
Bewerkt door Jan (09/05/10 03:17 AM)
|
|
|
|
#41340 - 09/05/10 04:21 PM
[Re: hanswelp]
|
Willem61
Ongeregistreerd
|
Ik heb nog even verder gezocht op deze motorfiets, bijgevoegd een bouwtekening. Leuk detail dat het achterspatbord tevens de watertank is, en wat de koplamp lijkt de luchtinlaat is.
Bijlagen
1895_Hildebrand_Wolfmuller%201.jpg (57 downloads)
Bewerkt door Willem61 (09/05/10 04:23 PM)
|
|
|
|
|
|
|
2011 Leden
20 Forums
3149 Onderwerpen
35685 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM