mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
3 geregistreerd (FFAnders, schnabel, stoolex), 10 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#4159 - 19/01/05 11:49 PM carterafdichting krukaslager-zijde.
Sna Offline
1000km gereden
*

Lokatie: 't Gooi
Beste mensen,
Ik houd lekkage bij krukaslager uitgang carter richting rolletje.
Het betreft een 50-er jaren carter koffertje. De afdichting
is slechts een vlakke metalen ring die door een vlakke ring met veerlipjes tegen het lager gedrukt wordt. Mist er hier iets. Of, is er een handigheidje om de dichting beter te maken. Is er niet op de één of andere manier een keerring aan te brengen? Ik zelf dacht eraan om aan de binnenkant van de uitgang een dunne rubberring gesneden uit autobinnenband aan te brengen of is dat in no time vermalen door de krukas en warmte???
Wie kan mij raad geven?
Bij voorbaat dank.
Sna.

#4160 - 20/01/05 09:55 AM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Deze vlakke ring is tesamen met de strak in het carter passende krukasbus de enige afdichting.
Mits goed gemonteerd werkt dit.
Wat fout kan gaan is dat er een verkeerd lager is gemonteerd . Een lager met een te grote afronding aan de binnenring. de afdichtplaat kan dan deze ronding niet voldoende overbruggen.
De afronding van de binnenring is merkafhankelijk dus voor een lager met dezelfde inbouwmaten zitter er toch verschillen in want deze afronding is voor "normaal" gebruik niet belangrijk in de maatvoering.

KLopt de afronding bij jouw wel dan is er de suggestie om twee afdichtringen op elkaar te leggen dat is iets stijver en blaast minder makkelijk tot een kier.

Deze konstruktie is bijv 1 van de redenen waarom ik 1:25 aan olie blijf adviseren want er is voldoende olie nodig om de afdichting af te laten dichten. Het zweet er sowieso toch een beetje uit.
De allereerste solexen (oa sleutelgat)hadden nog allerlei labyrint gangetjes in het carter zitten om de olie op te kunnen vangen en als "reserve" voorraad te gebruiken.

#4162 - 21/01/05 12:45 AM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Roelof Offline

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Nog een tip..... met een punttang de veertjes van het veerplaatje weer naar buiten buigen zodat deze weer flink de afdichtings ring tegen het lager aan drukt.

Roelof

#4163 - 24/01/05 02:44 PM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Sna Offline
1000km gereden
*

Beste Joan, Peter en Roelof,
Dank voor jullie antwoorden!
JOAN: Ik had er een lager ingezet met een smalle binnenring en een smalle buitenring, beide met "afschuining".Het was een SKF-lager. Dit haal ik er dus weer uit en vervang hem voor een weliswaar oud lager met dikke binnen- en buitenring. De reden voor het plaatsen van dit lager met dunne binnen- en buitenring was dat dit lager aan één kant dicht gemaakt was met een metalen ring op de kogels. Op deze ring was rubber aangebracht.Het lager had geen gleuf om het vast te zetten.
Kennen jullie zo'n lagersoort? Joan, ik ga twee ringen plaatsen en smeerde met 1:30, hiervan maak ik weer 1:25.
Ik wist niet dat de olie ook nog een afdichtfunctie had.
PETER: Wat de ringen betreft zie mijn antwoord hierboven. Ik zal zorgen dat de plaatjes goed vlak zijn. Ik zal ook in de gaten houden of er een ingesleten rand ontstaan is. Een inkeping bij zo'n Japans lager maken is nog even lastig voor me omdat ik hiervoor te grof gereedschap heb. Dat wordt dus in het voorkomende geval zo'n mini slijpzet kopen!
ROELOF: Ik had de lipjes van het veerplaatje al wat uitgebogen met de hand. Ik ga het nog wat beter uitbuigen met een punttangetje!
Mensen nogmaals dank.
Vriendelijke groeten!

#4164 - 24/01/05 03:27 PM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Roelof Offline

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Ik heb voor mijn sleutelgat een nieuw lager NSK 6203 c3 gebruikt, NGK heeft ook dit tijpe lager.(belangrijk is dat je een c3 lager hebt)
Dit lager word geleverd met stofringen en moet je er met een fijn schroevendraaiertje uit pulken.
Het vet spoel ik er uit met een beetje petroleum en giet er dan wat 2tact olie weer in.
Bij dit lager is de binnenring zelfs dikker als bij het originele lager.
Bij het 3 hoek borg plaatje wat aan de krukas kant voor het lager zit slijp ik het binnenste gat 2mm groter omdat door de grotere binnenring van het lager er nagenoeg geen kier meer is en te weinig smering bij het lager kan komen.
Je kan ook een paar gaatjes in het plaatje boren maar mijn mening is dat het lager te weinig smering krijgt, de olie loopt het makkelijkst langs de krukas en zo achter het plaatje het lager in.
Het borg sleufje in het lager slijpen voor je de stofringen er uithaald, ik doe dit meestal niet maar sla het nokje in de borgplaat plat.

Roelof

#4165 - 25/01/05 09:37 AM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Joan Offline

65000km gereden

Ik adviseer inderdaad ook om het gat in de borgplaat groter te maken of te voorzien van gaten 5 mm voor een betere olieuitwisseling.
Zelf ga ik NOOIT aan een lager slijpen.
Het is sowieso al moeilijk het lager zo te positioneren dat de gleuf op de juiste plaats komt en de functie is om meedraaien te voor komen en dat gebeurt toch al niet als je hem tegen zijn flanken klemt.

#4166 - 25/01/05 09:01 PM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Sna Offline
1000km gereden
*

Bedankt Roelof en Joan voor jullie antwoorden!Dit is belangrijk voor mij om te weten. Ik print dit soort antwoorden altijd uit en bewaar ze in m'n "solex-ordner", tabblad "techniek" Dit even om jullie ervan te overtuigen dat jullie antwoorden niet verloren gaan!!!!
Ik ben nog steeds "op jacht" naar de oorzaken van compressie-verlies in het carter en ontdekte nu weer dat de doorsnede van het cirkelvormige gat dat gevormd wordt door
het carter en het carterdeksel, dus het gat waardoorheen de drijfstang beweegt, bij een 50-er jaren carter een grotere diameter heeft dan bij de latere modellen. Dit betekent dat ook het cirkelvormige deel van het carterdeksel groter moet zijn. Het aantal carterdeksel dat ik heb voldoet hier niet aan. Ik heb dus een later = nauwer carterdeksel moeten monteren. Nauwer m.b.t. de halfronde opening aan de bovenkant. Verder passen deze latere carterdeksels goed.
Ik heb dit bekeken maar volgens mij veroorzaakt dit smallere halve cirkelvormige gat geen problemen qua afdichting en qua vrije beweging van de zuiger.
Heb ik dit goed of heb ik het mis???
Alweer dank voor antwoord.
Vriendelijke groet.

#4167 - 26/01/05 09:49 AM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Joan Offline

65000km gereden

Nee, mag niets uitmaken. de voetpakking is over alle modellen heen in maatvoering niet verandert en deze zorgt voor de afdichting.
Wel het zijdeksel goed monteren, dat is dus stapsgewijs.
de boutjes niet aandraaien, dan de cylinder erop zonder voetpakking en de cylindervoetmoeren iets aandraaien, niet vast daarmee maak je de pasvlakken van carter en deksel precies recht tegenover elkaar want je gebruikt de onderkant van de cylinder als richtmal
dan pas de carterdekselboutjes netjes gelijkmatig aandraaien.
dan je cylinder "echt" monteren.

#4168 - 28/01/05 01:30 AM Re: carterafdichting krukaslager-zijde.
Sna Offline
1000km gereden
*

Joan , bedankt, ik zal volgens de voorgestelde werkwijze te werk gaan!
Vr. groet!

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden