mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (Roelof), 10 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 2 van 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#44688 - 05/09/10 08:33 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Roelof]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Lokatie: Boxtel
Origineel bericht van: Roelof
Ik neem aan Jan dat je de tankjes eerst uitelkaar hebt gehaald en dan vertinnen.

Hoe heb je ze ontroest

Klopt Roelof, eerst open maken, dat straal ik ze (glasparel) alle verbindingen lipjes doe ik dan hardsolderen met zilver. Zeker de aftapplug onder. Dan vertinnen en het zaakje weer in elkaar.

Heb je daar allemaal geen zin, maak hem dan zo schoon mogelijk en doe er "tankcure" in.
Een coating waar we ook goede ervaringen mee hebben. Er is ook een "oplossing" voor, dus mocht je je bedenken, kan het spul er ook weer uit. smile

#44689 - 05/09/10 08:38 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Roelof]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Origineel bericht van: Jan
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.

Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.

Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????

dat geloof ik niet maar ben geen chemicus "caustiksoda" is "loog" ken je dat??? Niet aanraken, alles lost erin op.
Maak of koop nou een straalkastje, en niet allemaal met die chemische troep.

#44690 - 05/09/10 08:46 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Jan]
Roelof Online   content

60000km gereden

Lokatie: Exloo (Dr)
Straalkast heb ik dat weet je en is de beste aanschaf ooit.

Tank cuore ben ik helemaal klaar mee, de tankjes die ik 4- 5 jaar geleden heb gedaan komen allemaal terug, er zit zoveel rommel in de hedendaagse benzine die tast zelfs epoxy aan, hele stukken trekken krom en springen los daarom probeer ik nu te verzinken of vertinnen.

Bewerkt door Roelof (05/09/10 08:51 AM)

Roelof

#44691 - 05/09/10 08:49 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Jan]
Roelof Online   content

60000km gereden

Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.

Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.

Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????

dat geloof ik niet maar ben geen chemicus "caustiksoda" is "loog" ken je dat??? Niet aanraken, alles lost erin op.
Maak of koop nou een straalkastje, en niet allemaal met die chemische troep.

Het berijf waar ik mijn spullen laat trommelverzinken hebben een dompelbad na het zoutzuren met koustiksoda oplossing, volgens hun is het wel een beetje anders als in de winkel.

Roelof

#44692 - 05/09/10 08:51 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Roelof]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

Straalkast heb ik dat weet je en is de beste aanschaf ooit.

Tank cuore ben ik helemaal klaar mee, de tankjes die ik 4- 5 jaar geleden heb gedaan komen allemaal terug, er zit zoveel rommel in de hedendaagse benzine die tast zelfs epoxy aan, hele stukken trekken krom en springen los.

Deze brandstof tegenwoordig is niet meer wat het geweest is, klopt!!!

ik weet dat jij dat niet kan verkopen aan je klanten, maar met "aspen" heb je er weer geen last van.

Vertinnen blijft het beste. smile

Bewerkt door Jan (05/09/10 08:53 AM)

#44693 - 05/09/10 08:53 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Jan]
Roelof Online   content

60000km gereden

ASpen in een oto zal prima gaan maar een oude 3800 waar nu de kering van dicht is gaat dan lekken, heb ik weer eens wat geadviseerd grin

Bewerkt door Roelof (05/09/10 08:54 AM)

Roelof

#44694 - 05/09/10 08:59 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Roelof]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

ASpen in een oto zal prima gaan maar een oude 3800 waar nu de kering van dicht is gaat dan lekken, heb ik weer eens wat geadviseerd grin

Dat zou kunnen Roelof, de kunstof tankdop gaat ook weer gewoon passen.
We rijden nu met een "normale" echte olie kering in de oto, maar wel op aspen laten dan, als je gaat schakelen tussen de brandstoffen gaat het weer niet goed.

#44695 - 05/09/10 09:01 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Jan]
Roelof Online   content

60000km gereden

Interesant, hoe heb je die kering in een oto gevogeld?

Roelof

#44696 - 05/09/10 09:16 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Roelof]
Jan Offline
Wikkelbie
30000km gereden

het carter van de solex is van zamak, Peter vennix heeft al meerdere keren geroepen dat het een zooi is, ik dacht valt wel mee, maar hij heeft gelijk!!!!!

Het spul blijft "werken". Zo ook het hooftlager, het zamak zet behoorlijk uit, terwijl je lager daar niet helemaal in mee gaat, snap je??? bij een normaal blokje gaat het allemaal nog wel, maar we zijn ze ook aan het opvoeren, dan komen er problemen. Je hoor het, een mechanisch rotgeluid gaat er uit je blokje komen.

Rotax had dat vroeger ook, en hebben het opgelost door er een kuntstof ring om het lager te zetten, deze vangt het op.

om nu ook een behoorlijke afdichtng te krijgen, hebben we het carter uitgekotterd tot 30 mm, je houd dan een materiaal dikte van 4,5 over, laten ze nu daar precies een echte kering voor hebben.

ik heb er deze week een paar uur mee gereden, en het blokje is muistil, en de afdichting is in orde.

Zie foto's

Bijlagen
kuntsof-ring.jpg (104 downloads)
kering.jpg (99 downloads)
kering1.jpg (90 downloads)

Bewerkt door Jan (05/09/10 10:02 AM)

#44697 - 05/09/10 09:26 AM Re: Experiment tankjes verzinken [Re: Jan]
kees33 Offline
5000km gereden
**

Lokatie: Waalwijk
Jantje jantje toch, jij blijft toch ook aan de gang met je verbeteringen /veranderingen.

2x Oto'66 ,koffertje'61 koffertje'62 en Ponfiets met eitje nog meer en ik krijg problemen

Pagina 2 van 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden