|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
1 geregistreerd (Kuul),
7
Gasten en
1
Zoekmachine online. |
|
Sleutel:
Admin,
Globale Moderator,
Mod
|
|
|
#47994 - 25/11/10 11:21 PM
waar zijn de bomen, waar is het bos?
|
250km gereden
Lokatie: barendrecht
|
Beste forumleden,
Bericht van een beginnende solex-liefhebber....
Ben met mijn zoon een aantal 'projecten' aan het restaureren (de solexen van Opa; 24 inch zadelbak (58) , vdHeem Oto (62) en een 3800) en, de perfectionisten die we zijn, moet dit ook geheel origineel.....en daar begint de pret want ' wat is origineel'?
Het lijkt wel (en hele serieuze solex restaurateurs neem ons niet kwalijk)....dat er heel wat afgeknutseld is in het verleden; lichtkapjes, motoren die totaal niet bij frame horen of opgebouwd zijn uit onderdelen die niet bij elkaar horen, boutjes, motorophanging, velgen, handvatten, achterlampjes, trap-assen, et cetera.....
Mijn concrete vraag aan jullie allemaal is dan ook: heeft iemand een gedetailleerd overzicht die alle modelwijzigingen duidelijk omschrijft, opdat wij een solex weer 'echt' kunnen redden (want wij zijn er ook al achter dat Opa zijn solexen ook niet zo origineel meer zijn als we dachten)........of is het antwoord; welkom in de wereld van de solexen..... (en serieuze hulp ENORM welkom)
Alvast bedankt namens zoon Thom en pappa Fred
|
|
|
|
|
|
#48000 - 26/11/10 12:35 AM
Re: waar zijn de bomen, waar is het bos?
[Re: topa]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Beste forumleden,
Mijn concrete vraag aan jullie allemaal is dan ook: heeft iemand een gedetailleerd overzicht die alle modelwijzigingen duidelijk omschrijft, Dat is gadvers lastig want zelfs bij Solex ( eigenlijk Vd Heem dus) wisten ze dat vaak niet. Als er ergens een bak met onderdelen van een oud type was kon je er twee dingen mee doen, bewaren voor reparaties en uitleveren aan je dealers OF opmaken aan de nieuwe want passen deed het vaak toch wel. Zo ontstonden de "onderdelen opmakers". Dan komt vers twee, ALS je al weet wat erop moet hoe kom je daar dan aan. De markten zijn al zo afgeschuimd dat echte "New old stock" nog maar weinig voorkomt. "Pattern parts" namaak dus als er genoeg vraag naar is ( zoals Lucia "10" lampjes) maar zit het er net tussen in dan vang je bot. Zet geen 3800 blok op een zwanehals 26". Verder bekijk even op de startpagina het fotoalbum.
Bijlagen
fotoalbum.JPG (51 downloads)
Bewerkt door Joan (26/11/10 12:36 AM)
|
|
|
|
#48026 - 26/11/10 07:14 AM
[Re: Johnnie]
|
65000km gereden

Lokatie: Hoogland
|
Of je besteld bij de Sint het grote Solex-boek! Goede foto's en verhalen van de Solexhistorie-opbouw. Ook het solex boek is achteraf samengesteld met de nu beschikbare informatie, of dat 100% echtheid garantie geeft durf ik niet te zeggen. Ik heb van een kennis een gesigneerd boek waarin ook veel detail foto's staan maar aangezien dat mogelijk nog eens uitgegeven moet worden kan ik daar niets uit publiceren. Wel spiek ik af en toe even, De nieuwere solexen komen er niet in voor alles begin jaren 50.
|
|
|
|
#48061 - 26/11/10 11:06 PM
[Re: Joan]
|
250km gereden
|
Ik geloof dat ik het beeld al aardig helder heb......foto's zijn idd een goede oplossing; laat ik het omdraaien met een vraag........wie heeft er een (in zijn of haar ogen) originele 24 inch zadelbak staan uit 1958 (of die serie) en een originele vdHeem uit 62 (serie met rond lampje en bougie schuin in de kop) en vindt het geen probleem dat Thom en ik eens langs komen om goede detailfoto's te maken, veel te noteren en vooral veeeeeeeeeel vragen te stellen? Leuk ook voor mijn zoon Thom en we leren zeker allebei weer een hele hoop....Bedankt alweer vast voor jullie reacties.
Bewerkt door topa (26/11/10 11:30 PM)
|
|
|
|
|
|
#48082 - 27/11/10 03:46 AM
[Re: Edgard]
|
30000km gereden

Lokatie: nederland, limburg, roermond
|
ik heb ook een aantal solexen staan model '62, ze zien er vrij origineel uit maar zijn het niet altijd. van de meeste weet ik wel hoe ze origineel zouden moeten zijn. je bent zeker welkom om eens te komen kijken, als je wil.
|
|
|
|
#48096 - 27/11/10 08:41 PM
[Re: Edgard]
|
250km gereden
|
Bedankt allemaal We rijden eerst eens naar zeeland, naar het museum ...........wist overigens niet dat deze bestond, dus leuk om te weten!
|
|
|
|
|
|
#48097 - 27/11/10 09:46 PM
[Re: topa]
|
15000km gereden

Lokatie: nederland heinkenszand
|
Bedankt allemaal We rijden eerst eens naar zeeland, naar het museum ...........wist overigens niet dat deze bestond, dus leuk om te weten! Neem dan wel even contact op voordat je afkomt , of misschien staan er wel openingstijden op www.solexclub-zeeland.org.Dit om verrassingen te voorkomen als het gesloten is. groeten Carl
|
|
|
|
|
|
|
2011 Leden
20 Forums
3151 Onderwerpen
35710 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM