februari
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
Advertentie.
Laatste foto
Verslaafd
monument solex op sokkel
berini
Wie is online
1 geregistreerd (Roelof), 8 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 2 van 3 < 1 2 3 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#5339 - 23/08/05 12:59 PM Kleurindicatie donkergrijze tank OTO *****
prd_solex Offline
1000km gereden
*

Lokatie: Flevoland
Voor het overspuiten van het donkergrijze benzinetankje van de OTO lijkt de kleur 416H2 uit de Sikkens (=AKZO) Color Map Solid (ook wel 'het gaatjesboek' genoemd) mij zeer geschikt. Zie geel omcirkelde kleurvakje op foto.

Dichtsbijzijnde RAL kleur is waarschijnlijk RAL7022 Umbragrau

Bijlagen
13622-KleurbepalingtankOTO.jpg (392 downloads)

Bewerkt door prd_solex (24/08/05 12:16 PM)

#5342 - 15/10/05 07:08 AM Re: Kleurindicatie donkergrijze tank OTO
prd_solex Offline
1000km gereden
*

Inderdaad, zwart glans. Glans is bovendien sterker omdat het oppervlak meer gesloten is dan een zijdeglans of mat. In die zin is het ook beter resistent tegen reinigen van olie/vet/etc.

Als kleurnummer zou ik je RAL9005 willen aanraden. Alleen al binnen de RAL kleurenwaaier zijn er verschillende soorten zwart zoals RAL9017, 9011, 9004. RAL9005 (naam is Tiefschwarz) is echter de meest mooie diepzwarte kleur. De andere zijn meer grijsachtig, worden soms industriezwart genoemd. Succes.

#5343 - 22/12/05 04:55 AM Re: Tips voor Solex verven of spuiten
noppen20 Offline
500km gereden

Lokatie: Duiven
Nog even een vraagje wat ik niet in et verhaal kon terugvinden; tussen elke laklaag moet er geschuurt worden, is dit ook zo als je overgaat van zwart naar blanke lak? Moet je dan eerst je zwarte glanzende laag zwart dof schuren en vervolgens blanke lak erover? of kan blanke lak direct op de zwarte laag?

met vriendelijk groet

#5344 - 22/12/05 04:45 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Nee zou ik niet doen.
Ik schuur zelfs niet tussen verschillende laklagen, alleen als er onregelmatigheden in de lak zitten ) zakkers of stof of sinasappel struktuur.
Ik meen dat een ferrari 20 laklagen krijgt waarna pas geschuurd en dan zelfs gepolijst wordt.

#5345 - 22/12/05 04:57 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten
prd_solex Offline
1000km gereden
*

Ga er in principe van uit dat je 'safety first' altijd moet tussenschuren om er zeker van te zijn dat een volgende laklaag goed hecht. Probleem bij blanke lak is echter dat een verstoring in het oppervlak van je kleurlak (door schuren) snel zichtbaar is. Voor blanke lak zou ik adviseren deze redelijk snel en zonder schuren aan te brengen nadat je de kleur hebt gespoten. Echter, als er langere tijd tussen zit bestaat het risico van verminderde hechting als je besluit niet te schuren. Kortom: snel werken!
Voor de droogtijden die je aan moet houden tussen de verschillende lagen en de vraag welke soorten lak wel of niet over elkaar gespoten/geverfd kunnen worden (onder welke voorwaarden) verwijs ik naar de productinformatie op het blik/spuitbus. Via het internet is dergelijke productinformatie makkelijk op te vragen.

Maar het proces van tussenschuren kost veel tijd en daarom wordt er in de professionele markt vaak 'nat in nat' gewerkt. Dat wil zeggen dat men de eerste laag laat aandrogen (uitdampen van oplosmiddel) en vervolgens binnen korte tijd (laten we zeggen een uur) direct de volgende laag spuit. Deze volgende laag versmelt als het ware nog enigszins met de onderliggende verse verflaag. Omdat de onderliggende laag natuurlijk nog niet echt droog is kun je het 'nat in nat' systeem alleen hanteren bij spuiten en NIET bij kwasten omdat de belasting van de kwastharen de onderste laag ook mee kan nemen. Verder is een 2K lak aan te bevelen in een nat-in-nat applicatie en niet al te dikke lagen spuiten.

Recent heb ik onderdelen van mijn Solex ook op deze wijze gespoten: eerst een 2K epoxy primer gespoten, na een uurtje een 2K polyurethaan aflak diepzwart en weer een uurtje later een niet vergelende 2K blanke autolak. Het grote voordeel is dat je veel tijd en (schuur)werk bespaart. In een halve dag was ik klaar en de volgende dag was het handelbaar.

Veel succes!

#55810 - 01/05/11 10:10 AM Re: Tips voor Solex verven of spuiten [Re: Joan]
kees33 Offline
5000km gereden
**

Lokatie: Waalwijk
Origineel bericht van: Joan
Nee zou ik niet doen.
Ik schuur zelfs niet tussen verschillende laklagen, alleen als er onregelmatigheden in de lak zitten ) zakkers of stof of sinasappel struktuur.
Ik meen dat een ferrari 20 laklagen krijgt waarna pas geschuurd en dan zelfs gepolijst wordt.

Is die auto daardoor zo duur dan ? crazy
Maar ik kan het niet goed geloven ,wat is de toegevoegde waarde van 20 lagen lak ,dat zie je toch niet of er 3 of 20 lagen op zitten .
En een vullende werking heeft lak ook niet dus het lijkt mij een beetje onzin oftewel deze mythe is busted wink
Ben op het moment (nu niet direct dus ) bezig om mijn Ponfiets te restaureren maar daar gaan wel een paar lagen high-solid op, dit word dus wel gebruikt om oneffenheden op te heffen ,als dit allemaal is geschuurd dan gaat er een laag hoogglans zwart erop en vervolgens een laag blanke lak ,ik zal het resultaat wel laten zien hier ,kan nu nog wel even duren helaas.

Bewerkt door kees33 (01/05/11 12:54 PM)

2x Oto'66 ,koffertje'61 koffertje'62 en Ponfiets met eitje nog meer en ik krijg problemen

#55829 - 01/05/11 03:43 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten [Re: kees33]
FFAnders Offline
30000km gereden
**

Lokatie: Kinderdijk
Origineel bericht van: kees33
Nee zou ik niet doen.

Maar ik kan het niet goed geloven ,wat is de toegevoegde waarde van 20 lagen lak ,dat zie je toch niet of er 3 of 20 lagen op zitten .
En een vullende werking heeft lak ook niet dus het lijkt mij een beetje onzin oftewel deze mythe is busted wink
Ben op het moment (nu niet direct dus ) bezig om mijn Ponfiets te restaureren maar daar gaan wel een paar lagen high-solid op, dit word dus wel gebruikt om oneffenheden op te heffen ,als dit allemaal is geschuurd dan gaat er een laag hoogglans zwart erop en vervolgens een laag blanke lak ,ik zal het resultaat wel laten zien hier ,kan nu nog wel even duren helaas.

De (grond)lak zal de oneffenhede niet weghalen maar wel verminderen.
En je schrijft het zelf ook al dat er nog geschuurd wordt , dus meer lagen dan kan je ook meer schuren/egaliseren.

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#55834 - 01/05/11 04:05 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten [Re: FFAnders]
kees33 Offline
5000km gereden
**

Lokatie: Waalwijk
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: kees33
Nee zou ik niet doen.

De (grond)lak zal de oneffenhede niet weghalen maar wel verminderen.
En je schrijft het zelf ook al dat er nog geschuurd wordt , dus meer lagen dan kan je ook meer schuren/egaliseren.

Maar er staat dus ook duidelijk bij dat het high-solid betreft en geen grondlak, en uiteraard schuur je tussen iedere laag .high-solid is speciaal voor die kleine oneffenheden dat zie je wel als je het erop spuit.
Normaal ,als de ondergrond goed is , ga je schuren ,grondverf spuiten , evt high-solid erop wat nogal eens nodig is met die oude onderdelen die we hebben en de gewenste kleur erop .

2x Oto'66 ,koffertje'61 koffertje'62 en Ponfiets met eitje nog meer en ik krijg problemen

#55836 - 01/05/11 04:13 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten [Re: ]
john meisters Offline
30000km gereden
**

Lokatie: nederland, limburg, roermond
Origineel bericht van: Willem61
Dit heeft niet zoveel met het onderwerp te maken, maar wel leuk om eens te lezen, het gaat in ieder geval wel over lak en de Ferrari.
http://www.prepaintedmetal.eu/repository/ECCA%20NL/Oppervlaktetechnieken_09okt_EuramaxFerrari.pdf

Euramax Coated Products, gevestigd in ... Roermond.
Ik heb 18 jaar gewerkt bij het zusterbedrijf dat profielen maakt.
vroeger zaten ze samen in één hal.
leuk verhaal, was mij uiteraard al bekend.

#63551 - 12/08/11 10:52 PM Re: Tips voor Solex verven of spuiten [Re: prd_solex]
JeanSolex Offline
Aan het inrijden

Lokatie: Barendrecht
Ik heb ervoor gekozen om de solex van mijn vader uit 1965 te laten parelstralen, scooperen en poedercoaten. Voor alle (oorsronkelij zwarte) metalen delen samen was ik € 230 kwijt. Een smak geld maar het resultaat is waaaaaaanzinnig!!!!. Iedereen denkt dat ik een nieuwe solex heb gekocht!

groeten, jeansolex smile

Pagina 2 van 3 < 1 2 3 >

Moderator:  Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken