mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (Roelof), 11 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 7 van 7 < 1 2 3 4 5 6 7
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#57271 - 22/05/11 07:26 AM Re: opboren van carburateur [Re: Jan Vennix]
dreke2 Offline
1000km gereden

Lokatie: Drunen
cilinder was al verknald en ik heb geprobeerd er nog wat van te maken, was toch mooi weer om te dremelen.
uit jou antwoord begrijp ik dat het nu echt eide oefening is dus weg ermee

#57394 - 24/05/11 09:32 PM Re: opboren van carburateur [Re: dreke2]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Origineel bericht van: dreke2
cilinder was al verknald en ik heb geprobeerd er nog wat van te maken, was toch mooi weer om te dremelen.
uit jou antwoord begrijp ik dat het nu echt eide oefening is dus weg ermee

Toch heb ik racers gezien die met staalplamuur de boel weer dicht weten te frutten, daar stond zelfs een noot van in de WK reglementen van Joure, met mate was toegestaan.
Koperlassen is geen optie, dat moet je doen voordat de gaten erin vallen, is het gat er eenmaal is de wand te dun om te lassen, die brand kompleet weg

Bewerkt door Joan (24/05/11 09:33 PM)

#57416 - 25/05/11 05:45 AM Re: opboren van carburateur [Re: Joan]
dreke2 Offline
1000km gereden

Bij koper lassen is dit meestal een koper zilver legering autogeen dus, met eventuleel een toevoegmiddel om te hechten.
tegenwoordig kan dit ook electrisch met een gelijkstroom lasapparaat maar dat is meer op het materiaal kakken
het voordeel hiervan is dat het gietijzer niet hoeft te smelten maar alleen rood hoeft te worden, het nadeel is dat het zeer langzaam moet afkoelen als het gelast is.
voordat ik hier aan begin zal ik de oppervlakte temperatuur van hete/warme cilinder meten om te voorkomen als die te heet/warm wordt het koper gaat smelten

groet
Andre

#57450 - 25/05/11 04:15 PM Re: opboren van carburateur [Re: dreke2]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Origineel bericht van: dreke2
Bij koper lassen is dit meestal een koper zilver legering autogeen dus, met eventuleel een toevoegmiddel om te hechten.
tegenwoordig kan dit ook electrisch met een gelijkstroom lasapparaat maar dat is meer op het materiaal kakken
het voordeel hiervan is dat het gietijzer niet hoeft te smelten maar alleen rood hoeft te worden, het nadeel is dat het zeer langzaam moet afkoelen als het gelast is.
voordat ik hier aan begin zal ik de oppervlakte temperatuur van hete/warme cilinder meten om te voorkomen als die te heet/warm wordt het koper gaat smelten

groet
Andre

weet ik, ik heb ( niet helemaal toevallig) eveneens een opleiding in deze richting gehad.
De smeltpunten liggen inderdaad ver genoeg uit elkaar dat het gietijzer niet hoeft te smelten, helaas is de vlamtemperatuur zo hoog dat als jij gietijzer od wil maken het dunne flapje rondom je gat meteen WEL de smelt temperatuur bereikt als je de vlam erop zet .
is wel te voorkomen door de cylinder in zijn geheel op de soldeertemperatuur te brengen zonder met de vlam in de buurt van het gat te komen maar als soldeerdere is deze methode vrij ongebruikelijk die gaat meestal meteen voor het gat.

De bedrijfstemperatuur van de cylinder komt niet eens in de buurt van het smeltpunt van zilversoldeer dus daar is geen probleem, je zou wat dat betreft zelfs tinsoldeer kunnen gebruiken.

Voor gietijzer heb je wel een heel speciaal vloeimiddel nodig, die cylinders is troep.

#57474 - 26/05/11 03:19 AM Re: opboren van carburateur [Re: Joan]
dreke2 Offline
1000km gereden

ik wou de cilinder voorverwarmen met een inductieverwarmer die gebruikt wordt om lagers te verwarmen voor montage, hiervan is de temperatuur instelbaar.
dus zo hoog mogelijk instellen, solderen en zo langzaam mogelijk laten afkoelen om vervorming te voorkomen.
vloeimiddel zou borax kunnen zijn, kun je ook je handen mee wassen

groet
Andre

Pagina 7 van 7 < 1 2 3 4 5 6 7

Moderator:  Joan 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..