Bij koper lassen is dit meestal een koper zilver legering autogeen dus, met eventuleel een toevoegmiddel om te hechten.
tegenwoordig kan dit ook electrisch met een gelijkstroom lasapparaat maar dat is meer op het materiaal kakken
het voordeel hiervan is dat het gietijzer niet hoeft te smelten maar alleen rood hoeft te worden, het nadeel is dat het zeer langzaam moet afkoelen als het gelast is.
voordat ik hier aan begin zal ik de oppervlakte temperatuur van hete/warme cilinder meten om te voorkomen als die te heet/warm wordt het koper gaat smelten
groet
Andre
weet ik, ik heb ( niet helemaal toevallig) eveneens een opleiding in deze richting gehad.
De smeltpunten liggen inderdaad ver genoeg uit elkaar dat het gietijzer niet hoeft te smelten, helaas is de vlamtemperatuur zo hoog dat als jij gietijzer od wil maken het dunne flapje rondom je gat meteen WEL de smelt temperatuur bereikt als je de vlam erop zet .
is wel te voorkomen door de cylinder in zijn geheel op de soldeertemperatuur te brengen zonder met de vlam in de buurt van het gat te komen maar als soldeerdere is deze methode vrij ongebruikelijk die gaat meestal meteen voor het gat.
De bedrijfstemperatuur van de cylinder komt niet eens in de buurt van het smeltpunt van zilversoldeer dus daar is geen probleem, je zou wat dat betreft zelfs tinsoldeer kunnen gebruiken.
Voor gietijzer heb je wel een heel speciaal vloeimiddel nodig, die cylinders is troep.