mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
1 geregistreerd (peter), 11 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#591 - 03/08/02 10:41 PM stand hendeltje
Anoniem
Ongeregistreerd

In een ander bericht las ik:
<br>"..Hoe reageert het motortje op het verstellen van de choke ??
<br>helemaal naar links moet hij "pruttelen" vanwege te veel benzine helemaal naar rechts moet hij anders "pruttelen" vanwege te weinig benzine."
<br>
<br>Mijn 3800 loopt echter het beste met het hendeltje helemaal naar rechts. In het midden begintie na even al te pruttelen vanwege te veel.
<br>Dit zou betekenen dat ik het punt waar bij de motor niet genoeg benzine krijgt niet kan bereiken.
<br>Nu weet ik dat een zuigermotor het beste loopt met net genoeg benzine voor de hoeveeheid lucht, in praktijk net een beetje meer vanaf het punt dat de motor arm loopt en prutteld vanwege te weinig.
<br>Waar kan dit aan liggen? afsteling choke? benzine toevoer?
<br>Met Solexgroet,
<br>Robert

#593 - 04/08/02 02:58 PM Re: stand hendeltje
Anoniem
Ongeregistreerd

Ja..hij lijkt goed te lopen. Maar dan looptie dus wel erg aan de rijke kant. Nu weet ik van vliegtuigzuigermotoren, ik bedien wel eens 2 X 9.1 liter, luchtgekoelde 6 cyl boxers, dat ze prima lopen als ze veel meer benzine krijgen als dat ze nodig hebben..loopt ook een stuk koeler (kan zelfs te koel) maar het verbruik is natuurlijk dan veel te veel. Als zo'n motor goed "uitgeleant" is scheelt dat zo 20-40 kg benzine per uur! Nu maakt dat voor een Solex ook niet veel uit..maar het is het idee he...En mischien alsie iets armer kan scheelt het toch een paar km/u op het lange stuk. Hij zou het beste moeten lopen net iets aan de rijke kant van het punt datie moeilijk begint te lopen vanwege te weinig benzine en dat punt kan ik dus niet bereiken. Als je het zou willen overdrijven (misschien wat voor de racers) kan je een EGT (exhaust gas temp sensor) in je uitlaat inbouwen. Hij loopt dan het beste als je steeds minder benzine geeft totdat de temp piekt en dan ietsjes meer benzine geven (in vliegtuigmotor 50-75 graden Fahrenheit aan de rijke kant).
<br>Ik begrijp overigens dat het hendeltje niet de benzine toevoer regelt maar wel meer of minder lucht geeft..dus in feitte word zo wel de mengselverhouding geregeld.

#594 - 04/08/02 03:20 PM Re: stand hendeltje
Anoniem
Ongeregistreerd

p.s. het rijden zonder luchtfilter (zou meer lucht dus armer mengsel moeten geven) lijkt niks uit te maken op de optimale stand van het hendeltje.

#596 - 05/08/02 03:20 PM Re: stand hendeltje
Anoniem
Ongeregistreerd

Hi Peter, bedankt voor je replies.
<br>Het gaat me er echt niet om benzine te bezuinigen (haha als ik zo'n krent was had ik echt geen geld uitgegeven aan een oud solexje uit'65) of om die paar km/u's extra.
<br>Ik wil alleen een goed begrip hebben van het motortje, dus als die van mij net iets anders doet dan "normaal" vind ik het wel interessant om er achter te komen waarom.
<br>Overigens ben ik niet van plan te gaan sleutelen zolangie goed loopt. Zodra het weer weer iets beter word zal ik eens de snelheid met gps meten.
<br>Wat me opviel is dat onder het luchtfilterhuis, waar die op de carb aansluit, er 2 platte rubbere ringetjes zitten...een zat om nek van luchtfilter en een ligt in de opening van carb, op een kraagje. nu leek het of de binnen diameter van de ring in de carbhals kleiner was dan dan de binnendia van de carb zelf..restrictie dus..ik heb deze eruit gehaald..de ring om luchtfilterhuis sluit volgens mij al voldoende af. Hij lijkt nog lekkerder te lopen.
<br>Robert

#598 - 17/08/02 10:40 PM Re: stand hendeltje
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
leuk die vergelijking tussen je vliegtuigmotor en de solex
<br>
<br>We hebben het nu wel even over het verschil tussen een 4-takt en een 2- takt om over onder en boven stoichiometrische verbrandingen maar niet te praten.
<br>Bovendien hangt de verbrandings snelheid ook nog eens af van de gekozen compressieverhouding, de ontstekings instelling ( kun je toch ook regelen bij je vliegtuig ?)
<br>en de selectie van hydrocarbons in je fuel.
<br>
<br>Mijn (race) solexen vliegen zo rond "sea" level en daar hoef ik dus geen hoogte korrektie voor de brandstof/lucht verhouding in te voeren ( of heb je turbo druk ?)

#599 - 18/08/02 02:19 PM Re: stand hendeltje
Anoniem
Ongeregistreerd

Das waar 2takt is natuurlijk ook geen 4takt.
<br>De onsteking valt in een (zuiger)vliegtuig wel te regelen dmv de magneto maar niet vanuit de cockpit..wel torque (dmv regelen druk in inlaat spruitstuk), prop toeren en het mengsel zelf. Op de chieftain zitten turbo's, die geven tijdens takeoff ongeveer 40 inches inlaat druk..standaard heersende druk op de grond normaal 29.92 inches = 1013 mb dus alleen met een turbo kom je boven die 29 uit. Max hoogte hierdoor rond de 26.000 voet anders kom je niet verder dan 13-14k.

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2011 Leden
20 Forums