Ik heb gisteren mijn WSK uit elkaar gehaald omdat het krukaslager speling heeft in het carter. Hier wil ik met behulp van een aantal foto's wat van die WSK motor laten zien.
Zoals jullie misschien weten lijkt de Poolse WSK heel erg veel op een Solex peperbus, maar in tegenstelling tot de Solex is de WSK gebouwd om op elke fiets te kunnen monteren. Het is echter niet alleen maar een Solex-kloon, want de WSK heeft toch een paar dingen die men bij Solex niet had (of pas veel later).
De eerste WSK's zijn gebouwd in 1956 en hebben ook nog een dommetje. Ik heb ook nog zo'n blokje, maar daar zijn deze foto's niet van.
Hoeveel er gebouwd zijn met een dommetje is niet bekend, maar het blokje op de foto's is er een van de eerste serie en daar is het dommetje ook al verdwenen. De tweede serie kan men herkennen aan de letter B achter het motornummer. Deze WSK's hadden toen ook de naam "Gnom" meegekregen en dat stond ook op tank en vliegwieldeksel. De B-serie heeft ook meer motorvermogen.
#1 Duidelijk is nog te zien waar men de mal heeft dichtgemaakt toen men geen dommetjes meer gebruikte

#2 Ter vergelijk een Solexcarter met dommetje

#3 De WSK heeft geen gaatjes voor krukaslager borging

#4 De Solex heeft die natuurlijk wel

#5 De WSK heeft een lager en keerring constructie die ze bij Solex pas toepaste op de Solex 3800. (zouden ze dat afgekeken hebben van WSK ? )

#6 Solex

#7 Op elk onderdeel staan nummers ingeslagen, maar nergens is het woord "Solex" terug te vinden. Zou het jatwerk zijn of toch licentiebouw ?

#8 De Solex voorkant

#9 De krukaskeerring van de WSK motor

#10 Zo past ie in het carter. Precies zoals bij de eerste 3800's