Vorig maand voor de eerste keer op een Solex gezeten.. Binnen 5 minuten wist ik het: ik wil er ook 1!
Na een paar weken zoeken op marktplaats had ik in Belgie prijs.. Eindelijk een Solex voor relatief weinig geld, er was alleen wel "wat werk aan"..
Na een dikke 2 uur rijden (bij Gent) de bestemming bereikt. Een mooi huis maar de Solex was in zeer slechte staat. Maar ik moest hem hebben! Dus gekocht..
Hup Solex in de Auto
Bij thuiskomst kreeg ik toch wel mijn twijfels of ik hem nog wel aan de praat zou krijgen.. Er ontbraken een paar onderdelen maar het was nu wel een ECHT project! Misschien iets grooter dan vooraf gedacht, maar omdat mijn opleiding pas in januari begint heb ik alle tijd

..
Start Project Solex Ik ben begonnen met het demonteren van de verschillende onderdelen zoals de carbarateur,cilinderkop, cilinder, leidingen etc.
Al snel bleek dat ik een vastloper had, dat was al een snelle tegenvaller, deze was nog wel te repairen maar een nieuw aluminium kopen was al gauw de beste oplossing..
De overige delen voldeden nog goed en heb deze schoongemaakt..
De uitlaat was ook aardig verroest, deze helemaal kaal geschuurd. Ik kreeg nog wat hulp van mijn vriendin en een vriend, die begonnen alvast met het schuren van het frame.
Ik ging zelf verder met het demonteren van mijn motorblok.. Het vliegwiel gedemonteerd, ik kon gelukkig de speciale Solex sleutels lenen via een collega van mijn pa. Het vliegwas zag er nog goed uit, binnenkant een beetje bijgeschuurd (roestplekjes verwijderd).
De onsteking zag er in eerste instantie ook nog vrij goed uit. Ik had wel nieuwe contactpuntjes en een nieuwe onstekingssppoel nodig. Nadat de bestelling binnen was kon ik het weer in elkaar zetten! Ik weet alleen niet waar de min-draad van de onstekingsspoel heen moet, aangezien deze niet op de vorige zat..
Had even problemen met het verwijderen van de lager.. Maar na wat wringen toch de lagertrekker onder de lager gekregen..
De koppeling leek wel nieuw, zag er nog keuring uit, dus de blokjes even licht opgeschuurd en snel weer terug gestopt..
Hierna alles weer op zijn plaats gemonteerd. Het vliegwiel nog mooi afgedekt met een rubbertje en een plaatje zodat er geen vuil in kan komen.
FRAME VOORKANT Het frame was verroest.. overal zat roest.. maar dan ook echt overal..
Ik heb het frame in 2e gesplitst en de wielen eruit genomen.
Ik ben begonnen met de voorkant te demonteren en te schuren. Na een paar uur schuurwerk was de meeste roest er wel af en zag het frame er vrij gladjes uit.. viel niet tegen!
Mijn moeder was er minder blij mee: bah bah..
Hierna het frame in de grondverf gezet (Hamerite nr. 1 antiroest spuitbus) Het stuur ook maar in de grondverf gezet, deze was niet meer chrome te krijgen..
24u later was de grondverf droog, sommige plekjes nog even licht opgeschuurd. Nu kon de uiteindelijk kleur erop: Mat Zwart (Motipp) (en daarna blanke lak)
Hij lijkt nu helemaal niet meer op dat verroeste ding dat ik had gekocht.. De voorkant weer terug in elkaar gezet en de binnen en buitenkabels vervangen. Had wel wat problemen met de remmen weer goed te krijgen, na wat puzzelen toch gelukt!
ZADEL EN UITLAATDe zadelhoes zag er nog goed uit. Daaronder was het er een stuk slechter aan toe. De kleine veren en de grote veer zaten aardig vastgeroest.. Deze weer lekker soepel gemaakt door wat schuurwerk en het magische WD-40.
Uitlaat was al mooi glad geschuurd. Deze gespoten (zonder grondverf natuurlijk) met Motipp heat resistend zwart.
WIELEN De velg en de spaken waren niet zo mooi om het netjes te zeggen. Nieuwe kopen was geen optie (ivm budget). Vol goede moed begonnen met schuren. De roest ging er redelijk af en de velg redelijk glad kunnen krijgen.
Na het schuren de velg in de grondverf gezet en ook mat-zwart gespoten (+ blanke lak).
Daarna nog een mooie nieuwe binnen en buiten banden (met witte streep) erop gelegd. Toch tevreden met het eindresultaat van de wielen!

Vandaag de achterkant gedemonteerd, geschuurd en in de grondverf gezet...
<binnenkort het vervolg..>