|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
#71209 - 27/12/11 06:01 AM
Re: Lekker zo.
[Re: Alfons_Amuse]
|
25000km gereden

Lokatie: lommel (BE)
|
Hoi Hier is het koud,nat en donker de hele dag. Ik vind er niets aan. Met nieuwjaar eens wat licht maken om 00.00hr. 
|
|
|
|
|
#71210 - 27/12/11 06:41 AM
[Re: Edgard]
|
30000km gereden

Lokatie: nederland, limburg, roermond
|
Hier is het ook somber weer. ideaal voor wat opruimwerk in de garage. Het neusje voor Hans is al terecht 
|
|
|
|
#71215 - 27/12/11 07:17 AM
[Re: Pierre]
|
30000km gereden

|
Hee Pierre, hoe is het met de spoeltjes afgelopen, tip van Joan opgevolgd?
|
|
|
|
#71252 - 28/12/11 09:15 AM
[Re: Pierre]
|
25000km gereden

Lokatie: Middelburg
|
ik heb dit juist geprobeert johnnie en als de zuiger op B.D.P staat dan staat het onstekingspunt op het vliegwiel niet over elkaar maar 3cm verder ik heb hen dan daar op afgestelt maar hij wilt maar niet aanslaan ik geef hen nogthans rechtstreeks benzinnen langs de bougie geprobeert en rechtstreeks in de carburator ingesoten dus benzinne heeft hij genoeg om aan te slaan groetjes pierre Johnnie, Pierre (en iedereen), ik vraag me af of de vonk wel krachtig genoeg is. Als de grondplaat niet de juiste is kan ik me voorstellen dat de punten open gaan op de streepjes maar de stroom door de primaire spoel nog niet voldoende hoog is. Kijk op de Solex website bij techniek en dan elektrische installatie en dan op blz. 241 en 243. De afstand A is belangrijk voor de stroomopbouw in de spoel en uiteindelijk een krachtige vonk. Het is maar een idee van mij, maar het moet zo zijn. ik hoor graag de doktoren hierover praten. BTW, het is nu een technisch verhaal aan het worden op stamtafel. kan het niet naar techniek en sleutelen veplaatst worden?
|
|
|
|
|
#71259 - 28/12/11 11:44 PM
[Re: Alfons_Amuse]
|
30000km gereden

|
zo kan er wel meer tegenzitten. Ik heb een geweldig voorbeeld met mijn Vespacar, weet je nog?  Gisteren eindelijk begonnen, blijken de lagers en keerringen van een ander type te zijn  op papier heb ik een P2 maar er blijkt dus een motor in te liggen van een P601. Lijkt sprekend maar is het nèt niet  Voordat het karretje loopt zullen we ons waarschijnlijk al gelukkig nieuwjaar hebben gewenst  En dat allemaal tussendoor want mijn Solexen schreeuwen ook om aandacht 
Bijlagen
keerringen.jpg (42 downloads)kogellager krukas.jpg (35 downloads)naaldlager voor krukas.jpg (34 downloads)pakking vespacar P2.jpg (32 downloads)
|
|
|
|
#71275 - 29/12/11 07:06 AM
[Re: Johnnie]
|
30000km gereden

|
Ik heb ze bij de ape-webshop besteld, en kan ze zonder problemen ruilen voor de goede. Er gaan alleen weer enkele dagen overheen en dat is jammer, ik heb nu vrij en straks niet meer 
|
|
|
|
#71282 - 29/12/11 08:46 AM
[Re: Jan Vennix]
|
25000km gereden

Lokatie: Middelburg
|
Er is alleen een vonk mogenlijk als de magneetvelden zo staan dat de pool in het vliegwiel op wisselen van het ene poolveld naar het ander poolveld ,plus enkelen m.m. verder ( ongeveer 3 tot 5 m.m.) Dat wwil zeggen dat de ene pool op de spoel voorbij gaat en de andere pool op de spoel loopt. In dat gebied moet het contact open gaan ( marge van ongeveer 5 m.m. ) Verder er voor of erna is er geen vonk mogenlijk. De spanning word n.l. niet opgewekt door het magneetveld maar alleen door magneetverandering.Dus een sterk magneetveld geeft geen stroom al is het magneet nog zo sterk. Alleen bij het weghalen van de magneetveld of toevoegen van een maagneetveld is er een stroomopwekking. Maar dit is niet altijd voldoende omdat de opwekking van stroom ook zeer afhankelijk is van de snelheid waarmee dat gebeurt. Het sterkste verandering is dus op het moment dat de noordpool ineens een zuidpool wordt. Opdat moment kan er een vonk gemaakt worden die strek genoeg is om een flinke spanning op te wekken. Er voor en er na is de wisseling niet sterk genoeg om een vonk te leveren( het bruikbare gebied is spoelafhankelijk en meestal ongeveer pus en min 3 soms 4 m.m.) Dus het vliegwiel hoort altijd bij een bepaalde spoelenplaat, en is dus niet altijd uitwisselbaar met een andere plaat. Er kan dus een verkeerde ontstekingsplaat bij een bepaalt vliegwiel geplaatst zin en zal er geen vonk verkregen worden. Nu nog iets over de condensator en waar dient deze voor. Als men de contactpunten zou vervangen door een schakeltransister dan zou een condensator niet nodig zijn. Een transister kan snel in en uit schakelen en op de juiste tijd en zal dus een grote vonk leveren. Een contactpunt kan dat niet want die is gebonden aan de aandrijving door een nok en die gaat altijd maar heel langzaan open , Gezien door de ogen van de electronen. Bij het opengaan van een contactpunt zal de stroom gewoon doorlopen tot het vermogen van de spoel zo ver gezakt is en de punten zo ver open zijn opengegaan dat een stroom niet ¨meer mogenlijk is.Door de hitte zullen de punten snel afbranden. Een condensater kan dat verhelpen door een stroom voor een korte tijd op te slaan. Als de druk op de punten bij openen lager begint te worden begint de spanning op de punten hoger te worden ,al is dat nog maar zeer weinig ,nu zal de condensater al opgeladen worden door de stoom. Bij het nog iets verder opengaan zal de stroom proberen te blijven lopen ,maar zal nu de condesater eerst een beetje moeten opladen. Als de condensater in staat is om de stijging van de stroom op te vangen zal er geen vermogen verloren gaan om de contacten te verwarmen en weg te branden,wel wordt er vermogen in de condensater opgeslagen wat niet verloren gaat en zal een grote spannings opslingering geven bij het ontladen wanner de punten zo ver zijn open gegaan dat er geen stroom meer kan lopen. Andere meningen zijn niet helemaal juist en ook niet helemaal fout. Goed verhaal Jan V. Een kleine aanvulling. Vlak voor of na de poolverandering is de stroom het grootst. Ook bij een transistor zullen we een condensator nodig hebben om een slingerkring te hebben. Anders heb je maar 1 vonkje en deze zal te dun zijn (lees te weinig energie) om het gasmengdel te doen ontsteken. (heb dit in proefopstellingen laten zien aan studenten) Bij de condensator: stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand, wanneer de punten open gaan zal de inductiespanning al een hoge waarde hebben bij nog geen 0,1 mm opening, hierdoor blijft de stroomkring in takt en valt het magnetisch veld niet snel weg, dus slechte vonk, punten branden in omdat er vonkoverslag is, de condensator neem tijdens het open gaan de inductiespanning op en als hij geladen is zullen de punten al zover open staan dat de spanning niet meer kan overslaan, de slingerkring begint dan en we hebben b.v 20 vonken achter elkaar en dat zien we dan als een dikke vette vonk. Zo komen we met zijn alle aan heel wat kennis.
|
|
|
|
|
|
2012 Leden
20 Forums
3147 Onderwerpen
35714 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM
|