mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
6 geregistreerd (Huub_Haaker, AlienSolexfiend, Jan, john meisters, ghostrider, Praatpaaltje), 9 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 3 1 2 3 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#71618 - 05/01/12 09:55 AM koffertje uit schuur gehaald en start niet meer.
marco1000 Offline
Aan het inrijden

Lokatie: baarland
hallo allemaal,
ik heb laatst een solex (een koffertje denk ik) uit schuur gehaald, hij stond daar al zo'n 10 jaar stil omdat mijn vader dacht dat hij was vast gelopen. ik heb de cilinder er afgehaald en toen kwam ik tot de ontdekking dat er een rond stukje ijzer in zijn carter lag. en de zuiger was een klein beetje beschadigd aan de onderkant. ik heb het er uitgehaald en alles weer in elkaar gezet, (de zuiger een beetje opgeschuurd) toen gestart en na een paar rondjes trappen begon hij een beetje te lopen. ook heb ik de ontsteking afgesteld en toen liep hij nog beter ongeveer 50 meter gereden en toen viel hij uit.

ik heb wel enig verstand van motortjes e.d. maar ik heb totaal geen verstand van solexen en ik heb dus ook geen idee wat het kan zijn. heeft iemand een vermoeden? en wat kan het ronde schijfje zijn wat in mijn carter lag? het kwam van ergens boven in het blokje want daar zat een mooi rond gaatje..

gr marco

#71621 - 05/01/12 10:05 AM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: ]
marco1000 Offline
Aan het inrijden

bedankt voor de snelle reactie..

moet ik dat er terug in lijmen of zo iets en kan het daardoor zijn dat hij niet meer start? en is dit niet een soort klepje ofzo?

#71622 - 05/01/12 10:23 AM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: marco1000]
john meisters Online   happy
30000km gereden
**

Lokatie: nederland, limburg, roermond
Kun je eens een foto maken van het schijfje? En ook van de rest van je Solex, dat interesseert ons altijd wink

Ik heb eens meegemaakt dat ze de voorste bout waar de tank mee vast zit te lang hadden genomen, en met lekker goed vastdraaien door het carterdekseltje gedraaid hadden. Misschien is dit wat er bij jou gebeurd is? Het kan zijn dat hij hierdoor vals lucht zuigt en slecht loopt.

Afslaan na 50 meter na zo'n lange stilstand wekt bij mij altijd het bange vermoeden van een doorgeslagen spoel eek

Hoeft niet natuurlijk, dus niet direct panikeren. wink

#71624 - 05/01/12 11:02 AM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: john meisters]
marco1000 Offline
Aan het inrijden

Ik denk niet dat het door een te lange bout of zo iets kan komen het gat zit namelijk in het soort tussen plaatje van de krukas en de rol en dan aan de bovenkant.. En ik heb zon vermoeden dat het een soort klepje of afdichting van een leiding is. (maar ik heb geen idee voor wat) en een doorgeslagen spoel wat mpet ik me daarbij voorstellen? En hoe kan ik dat zien? Alvast bedankt

ps ik misschien heeft het nut om te zeggen dat hij el gewoon vonkt (tot een bepaald aantal toeren met de boormachine op het vliegwiel)

Bewerkt door marco1000 (05/01/12 11:29 AM)

#71626 - 05/01/12 03:50 PM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: marco1000]
john meisters Online   happy
30000km gereden
**

Lokatie: nederland, limburg, roermond
Daarom graag een foto, zegt meer dan 1000 woorden.

Doorgeslagen spoel: is een lang verhaal.
Zet je bougie-electroden eens heel klein, op 0,3mm, en kijk wat hij dan doet.

#71627 - 05/01/12 05:15 PM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: john meisters]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Nooit een ding startten dat al 10 jaar heeft stilgestaan, dan vreet hij zichzelf op aan de misere die hij van binnen heeft opgebouwd, altijd eerst kuizen en verwennen met nieuwe smeermiddelen.

deze solex zal last hebben van een combinatie van factoren: vergumd zeefje in de tank, gum in de toevoerleiding brandstof verhard pompmembraan, klevende kogels in de brandstofpomp, geoxideerde contactpunten en blijkens ook het afdichtplaatje in het carter los ( hierachter zit een labyrint van smeer/luchkanaaltjes en om dat te maken(gieten) heb je een opening in het carter nodig vor de gietmal, dat dien je af te blinden voor gebruik anders is het carter lek naar buiten toe

#71629 - 05/01/12 08:49 PM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: Joan]
marco1000 Offline
Aan het inrijden

[quote=Joan]Nooit een ding startten dat al 10 jaar heeft stilgestaan, dan vreet hij zichzelf op aan de misere die hij van binnen heeft opgebouwd, altijd eerst kuizen en verwennen met nieuwe smeermiddelen.

Er zat nog benzine in de tank, die heb ik er uit gehaald en ik heb de tannk om gespoeld ook heb ik een beetje olie op de draaiende delen in het carter gedaan en een beetje olie in de cilinder. (allemaal vóór het starten) later heb ik het pompje open gehaald en dat zag er nog goed uit. (alleen zag ik geen kogeltjes?) heb ik iets over het hoofd gezien? En er zit toch hoop ik geen olie tankje ofzo iets op?

Ik ga vanmiddag eens naar de filters en slangetjes kijken en dat met die bougied uitproberen, ook zal ik dan eens een paar fotos maken.

Die contactpuntjes afstelen, ik had ergens gelezen dat je dit kon doen door het vliegwiel gelijk te zetten met een streepje op het blok en dan met een sigarettenvloeitje tussen de contactpuntjes voelen of hij goed stond zegmaar. Hebben jullie hier ervaring mee en klopt dit altijd? Want zo heb ik hem afgesteld.

#71630 - 05/01/12 10:44 PM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: marco1000]
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
weet je de onderdelen te vinden ?

en hoe was de staat van het membraan ?

#71632 - 05/01/12 11:11 PM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: Joan]
marco1000 Offline
Aan het inrijden

Origineel bericht van: Joan
weet je de onderdelen te vinden ?

Mhmm die kogeltjes weet ik niet te vinden, ik.weet dat er ergens onderin de tank een filter zit en in zijn pompje zijn er nog meer? De bougie weet ik wel te vinden ;D

Origineel bericht van: Joan

en hoe was de staat van het membraan ?

volgens mij goed, geen scheurtjes ...

#71634 - 06/01/12 01:02 AM Re: koffertje uit schuur gehaald en start niet meer. [Re: ]
marco1000 Offline
Aan het inrijden

Origineel bericht van: Hans
bedoel de je dat plaatje?

ja dat bedoelde ik, ik wist niet hoe ik het moest uitleggen maar ik zie geloof ik ook dat stopje (schijfje) zitten bovenin

maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat hij bijnavniet vonkt (met nieuwe bougie en ook niet als ik hem op 0.3mm zet...) ik ben weer aan het rommrlen aan de contactpuntjes maar het helpt niets..

Pagina 1 van 3 1 2 3 >

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2012 Leden