|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
#72057 - 20/01/12 09:15 PM
Re: Gasmechanisme S4800
[Re: AlienSolexfiend]
|
30000km gereden

Lokatie: nederland, limburg, roermond
|
Hey John, heb je dan toch het veertje bovenaan horizontaal bevestigd? Dat het dan goed werkt heeft dat te maken omdat je gaskabel lang genoeg is en een ruime bocht maakt? Het lijkt me wel een dikkertje, dat veertje.
Toen ik de Solex verhuisde heb ik er eindje met gereden, dit door met de vinger het hefboomplaatje te bedienen. Toch haal ik de snelheid van weleer niet meer. Zou tunen een oplossing zijn? ja, de tip en foto komen van jou. ik heb nu een ijzer met het originele gaatje en het gaat perfect. ik had toen niet geboord dus het zat toch iets anders. Het veertje komt uit de "1000 veren doos" hij mocht nog ietsje strakker want het gas gaat nèt niet automatisch dicht. ik loop er nog wel eens tegen aan  Zeker als de solex eerst wèl goed liep moet je de oorzaak achterhalen. uitlaat(poort) verkoold? ontsteking nieuw afstellen? ik noem maar even wat oorzaken. als je dat gedaan hebt is tunen niet meer nodig. Zeker niet gaan tunen als hij van te voren niet lekker loopt.
|
|
|
|
#72058 - 20/01/12 11:37 PM
[Re: john meisters]
|
1000km gereden
Lokatie: België
|
Als het gaatje in het ijzer plaatje er niet zelf door iemand is ingeboord, dan denk ik dat het hefboomplaatje wel eens van een S4600 afkomstig zou kunnen zijn. Deze Solexen werden gefabriceerd voor Amerika om daar aan de gelijkvormigheidsnormen te kunnen voldoen. Je hoort er hier niets of weinig over. Wat het traag rijden betreft, denk ik dat het niets met de uitlaat te maken heeft, deze is nog zogoed als nieuw en de teller geeft amper 700 km aan, De teller van een tweedehandse bromfiets is niet altijd betrouwbaar, de staat waar hij zich in bevindt doet me wel vermoeden dat er weinig is met gereden. Vaak zie je in advertenties S4800 te koop aangeboden met rond de 500 km op de teller. Volgens mij is dit deels te wijten aan de geringe verdelers en service voor de Black ’n Roll in sommige gebieden hier in België. Dat is jammer, want het zou hier anders wel beter verkopen. En voor de werkgelegenheid zou het ook geen slechte zaak zijn.  Wat je zegt over de ontsteking, dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn. Ik zal het even moeten afwachten, ‘k moet eerst tijd maken om het handeltje terug in elkaar te steken.
|
|
|
|
#72059 - 21/01/12 12:04 AM
[Re: Joan]
|
1000km gereden
|
in principe zou de solex vol gas moeten staan.
De motor op de band donderen tijdens ( fietsend neem ik aan ?) rijden vind de koppeling niet erg, wel de rol en de band Ja al fietsend. De motor wil soms wel eens op de band donderen wanneer je al fietsend over een drempeltje rijdt. Ik paste deze startmethode ook al eens toe toen ik met die veer afkomstig uit een pansertank reed, een alternatief voor als normaal starten niet lukt. Als gas geven met het handvat onmogelijk is (ontbreken van kabel), wordt het wel moeilijk al fietsend de gasschuif met de hand te bedienen. Je moet wel uitkijken dat je geen vingers kwijt raakt wanneer je met de hand het gasmechanisme hanteert. Het is in het verkeer niet een ideale manier en verre van veilig.
|
|
|
|
#72063 - 21/01/12 08:18 AM
|
30000km gereden

|
Als gas geven met het handvat onmogelijk is (ontbreken van kabel), wordt het wel moeilijk al fietsend de gasschuif met de hand te bedienen. dat is het nadeel van het 4800 systeem. bij de 3800 gaat dat prima omdat het gas in ruststand vol open staat. bij nood kun je met de mengregelaar ("choke") ook je snelheid regelen. Als het echt moet (tijdens een rit ver van huis) kun je de veer loshalen en hem op de "3800" plaats terugzetten.
|
|
|
|
#73763 - 02/03/12 08:51 AM
|
1000km gereden
|
Eindelijk nog eens de tijd gevonden om het gaskabeltje te plaatsen, en het is me nog aardig gelukt ook. Hiervoor heb ik een nieuwe kabel gebruikt. De buitenkabel heb ik niet vervangen, deze was alleen wat gesmolten aan de buitenmantel en kon met zijn 80 cm lengte dus nog dienen. In plaats van hem tussen de motor te friemelen, liet ik hem een ruime bocht maken boven het luchtfilterkapje zo langs de onderste aansluiting rond de bobijn aan het kleine vijsje. Zoals eerder op de foto’s te zien was, heb ik ditmaal de rondelle tussen de (dikke) vijs, waar het hele mechanisme met bevestigd is, verwijderd. De originele vijs van de BnR voldeed nog prima. Ik gebruikte een veertje van een Solex. En het werkt helemaal perfect.  Starten gaat vlot, alleen haal ik niet meer de snelheid van voordien, nog net 20 km/u, soms even 25km/u. Als ik dan toch een redelijke snelheid heb bereikt, wordt het na een stilstand pas ellendig om dan weer op gang te geraken. Alsof de rem wordt ingeduwd. Als ik de motor stil leg en vervolgens terug start dan gaat het weer even goed.  Ik meng 98 in een verhouding 1:33, behoorlijk vet dus. De tweetakt is gemengd in oktober en goed bewaard in een jerrycan. Verder stel ik me de vraag of het normaal is een piepend repetitief geluid te horen, denkelijk de krukas in de cilinder . Het is best moeilijk om goed te luisteren met zo’n verdomde helm op je kop. Wat het geluid betreft, ik zou toch zeggen dat ik genoeg smering maak. Nadat ik vandaag de herstelling aan het gasmechanisme heb uitgevoerd, heb ik een testritje van 18 km gemaakt. Vooral de laatste kilometers waren problematisch.
Bewerkt door AlienSolexfiend (02/03/12 11:13 AM) Bewerk reden: geen moer maar vijs
|
|
|
|
#73777 - 02/03/12 11:06 PM
|
30000km gereden

|
misschien heb je werkelijk last van een aanlopende rem? ook al meegemaakt dat ik soepel wegrij, en gaandeweg begon dat ding aan te lopen...  zodra ik stilstond trok ik de rem weer vrij, maar na een paar honderd meter begon het weer, en het ging heel ongemerkt.  dat kan met piepen gepaard gaan. als je krukas piept dan is dat niet echt gezond hopelijk is het je rem, dat is sneller gemaakt 
|
|
|
|
#73778 - 02/03/12 11:20 PM
|
1000km gereden
|
Ik zal dit nagaan. Toen alles nog uitstekend werkte, hoorde ik wel eens een "kgr geluid" uit de cilinder komen. Maar dat is normaal denk ik. Ditmaal hoor ik een klein beetje moeilijker waarneembaardere hoge toon: "een i-geluid". Moeilijk dus met die helm.
|
|
|
|
#73799 - 03/03/12 04:27 AM
[Re: soulex]
|
1000km gereden
|
Als dit door de rem wordt veroorzaakt zou de schijf warm moeten worden. Ik ondervond dit eerder al nadat hij zogezegd opgeknapt was  , maar dacht het verholpen te hebben. Ik ga dit proberen uit te zoeken en ik zal nagaan of de rem ook warm wordt wanneer ik niet rem, want ik haal toch ongeveer 10 km/u minder snelheid dan voordien. Thijs weet jij of er remolie in moet?
|
|
|
|
|
2012 Leden
20 Forums
3147 Onderwerpen
35720 Berichten
Max Online: 58 @ 12/03/12 01:34 AM
|
|