mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
5 geregistreerd (ghostrider, AlienSolexfiend, Jan, john meisters, Huub_Haaker), 6 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#71680 - 07/01/12 01:03 PM Gasmechanisme S4800
AlienSolexfiend Online   content
1000km gereden

Lokatie: België
Ik begon deze topic eerder al onder de tittel “Brandstoftoevoer” zie: http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/70100/1

Daar het eigenlijk de problematiek van het gasmechanisme van mijn S4800 betreft, vind ik het meer evident om de topic deze naam te geven.
Ondertussen is het me eindelijk gelukt onderdelen hiervoor te vinden. Doordat de gaskabel verkeerd was aangesloten is hij te kort. Ik probeerde dit op te lossen met een oogklemmetje, maar bij het los laten van het gashendel bleef de gasschuif open (de S4800 heeft een “normaal gasmechanisme"). Vreemd is als ik het mechanisme met de hand naar beneden duw, de veer het wel dicht trekt bij het los laten. Hopelijk is dit te wijten aan de dikke gaskabel en kan dit opgelost worden, hem te vervangen door een dunnere gaskabel. Ik dacht als volgt te werk te gaan: het gashendel dicht draaien, er op lettend dat de gasschuif dicht staat, de kabel langs de onderste kabelaansluiting rond de spoel, goed aanspannend rond het kleine vijsje wikkelen en afknippen.
Met de kabelafspanner weet ik geen raad, hij lijkt niet te zijn ontworpen om op de kabelaansluiting te passen. Ook stel ik me de vraag als de centrale dikke bout vast geschroefd is, scharniert het mechanisme niet. Moet deze dan lichtjes met de hand worden vast gezet?
In theorie lijkt het allemaal eenvoudig. Omdat het me aan ervaring ontbreekt, zou ik het fijn vinden tips en/of aanvullende instructies te krijgen.

Groeten, Alian

#71686 - 08/01/12 12:01 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: AlienSolexfiend]
john meisters Online   happy
30000km gereden
**

Lokatie: nederland, limburg, roermond
Dat je gasmechanisme klemt als je het boutje vastdraait, ligt mogelijk aan een verkeerd type boutje?

Er hoort namelijk een specialleke in, zie de foto.
Als je deze vastdraait dan blijft het zaakje toch scharnieren wink

Wij hebben hier allemaal weinig ervaring met de 4800, ik ben wel bezig met experimenteren, om op de 3800 een gelijkend systeem te monteren.

Waar ik tegenaan loop is hetzelfde: de kabel veert niet vanzelf terug.

Ik wijt dit aan de vervelende bocht die de kabel maakt omdat je hem van onder insteekt. Je hebt hier wel bochtnippels voor, ik heb er laatst een zelf gemaakt van een kapotte koperen benzineleiding. Door tijdgebrek is dit nog niet allemaal perfect maar het geeft wel verbetering.

Verder kan het goed zijn dat op de originele 4800 een sterkere veer zit. Dat weet ik niet, maar ook daar ga ik mee experimenteren wink
Als ik meer info heb zal ik het hier bij plaatsen, maar dat duurt nog even cry

Bijlagen
gasmechanisme 3800.JPG (87 downloads)

Bewerkt door john meisters (08/01/12 12:02 AM)
Bewerk reden: foto vergeten :crazy:

#71702 - 08/01/12 05:20 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: john meisters]
soulex Offline
1000km gereden
**

Lokatie: Broekland
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.
groet
Thijs

#71705 - 08/01/12 05:43 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: john meisters]
1000km gereden

Ik heb onderdelen van het gasmechanisme van een oude solex kunnen bemachtigen, daar zit zo ’n bout bij. Het lijkt me inderdaad logisch, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb … :s
Ik heb drie verschillende soorten veertjes die zouden kunnen dienen.
Dat het systeem niet terug dicht veert, zou er mee te maken kunnen hebben of je de juiste veer gebruikt, ook denk ik dat de dikte van de gaskabel een rol speelt, Als de kabel te veel weerstand ondervindt, door de weg die hij aflegt tussen de motor, zou er ook mee te maken kunnen hebben denk ik.
John, heb je al eens gekeken hoe het gasmechanisme bij een S4600 werkt? Die heeft ook een “normaal gasmechanisme”, de veer is bij deze horizontaal bovenaan bevestigd, misschien een alternatief.
Hier de link, als je de pagina naar beneden scrolt, kom je het tegen:

http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_Technical_Information_for_the_4600_V2V3-1031723.html

Voor de dunne kabel heb ik grotere kogeltjes gekocht, die ga ik erin steken zodat deze niet door het gashendel kunnen schieten. Ik ben benieuwd of het zal werken, het zal wel een beetje te experimenteren worden. Als het wat wordt dan laat ik het zeker weten. Tips zijn steeds welkom.

Groeten, Alian

#71706 - 08/01/12 05:44 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: soulex]
FFAnders Offline
30000km gereden

Lokatie: Kinderdijk
Origineel bericht van: soulex
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje TE vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.
groet
Thijs

Altijd normaal is ook niet normaal crazy

#71707 - 08/01/12 05:49 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: soulex]
1000km gereden

Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.groet
Thijs

En zodat de weerstand tot een minimum herleidt wordt.

Dan zou er bij mijn solex tocht een originele bout in steken?

Groeten, Alian

#71710 - 08/01/12 06:56 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: FFAnders]
soulex Offline
1000km gereden
**

Origineel bericht van: FFAnders
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje TE vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
groet
Thijs

Laat TE maar weg in dit geval. Soms past het zo slecht dat alles blokeerd als je het vast zet. Draai je het boutje zo los dat je weer gas kunt geven, dan zit het boutje zo los dat het meer draait als je gas geeft. Bovendien komt de gasschuif zelf dan ook naar buiten.
groet
Thijs

#71713 - 08/01/12 07:07 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: soulex]
soulex Offline
1000km gereden
**

De gaskabel (buitenkabel) is bij een black en roll 80cm! lang.
Thijs

#71718 - 08/01/12 07:42 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: soulex]
Jan Vennix Offline
5000km gereden

Lokatie: Middelbeers
Dat het scharnier niet meer goed kan bewegen ligt er aan dat de bout veel te vast is gedraait geweest en daardoor is in het tussenstuk een diepe uitsparing gekomen.
Dat is te verhelpen door het tussenstuk wat dunner te maken totdat de indrukking weg is.
Ook kan men de achterkant van de bout zoveel wegdraaien dat de bout niet meer kan klemmen,en dus kan wegvallen in de plaats die door het te vastdraaien is ontstaan.

#71719 - 08/01/12 08:19 AM Re: Gasmechanisme S4800 [Re: Jan Vennix]
soulex Offline
1000km gereden
**

Wat je zegt klopt Jan. Maar het gaat hier om chinese 4800 onderdelen. De kwaliteit hiervan is niet te vergelijken met solex onderdelen. Ik heb deze aanpassingen ook wel eens gedaan, dit blijkt ook wel eens nodig voor nieuwe nooit gebruikte onderelen. Maar het loont echt in dit geval om deze onderdelen te vervangen voor goede. Het plastic deel waar de de gas kabel aan bevestigt wordt bijvoorbeeld is niet of slecht aan het ijzer bevestingt. De bout moet het allemaal bij elkaar houden. Daardoor slijt het plastic en gaat het vaak, na verloop van tijd te los zitten. Of de gaskabel gaat tussen het plastic en het ijzeren deel zitten. Het ijzer buigt ook alle kanten op en is veel te zacht.
Je kunt alles met aanpassingen weer goed aan de gang krijgen. Ik vervang het in dit geval liever. Maar dat moet natuurlijk iedereen zelf weten.
Groet
Thijs

Pagina 1 van 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....