Ik heb ook al een proef gedaan met deze led lampen en er is al een groot bezwaar aan deze lampen er zit geen gelijkrichtcel ingebouwd zodat er bij wisselstroom er een diode in serie zou moeten zitten om hem op de wisselstroom van de spoel te laten werken. Inde sperrichting loopt er n.l. geen stroom en zal de onbelastespanning zeer hoog kunnen oplopen,hoger dan de sperspanning van de ledlamp. dat kan men zien omdat de ledlamp op een gegeven moment gaat knipperen en al snel daarna er dan ook zal ophouden met te knipogen. Dus eert een brugcel en er achter een spanningsregelaar van de juiste spanning. Een goede spanningsregelaar kan ook zonder afvlakcondensater werken. Men kan ook voor het achterlicht de normale led lampen vpor achterlichten gebruiken
#71777 - 10/01/1208:19 AMRe: Led lampjes
[Re: Jan Vennix]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Lokatie: Boxtel
Als we de spanning een beetje in de buurt van de 12 volt zouden kunnen houden blijven ze wel branden, Joan had het over een weerstand in serie, ik zou proberen (moet ik nog doen) om hem parralel te zetten, bijv. 10 watt 6 ohm. Om die piekspanning te dempen.
Ik moet nog even gaan rijden, maar heb er 160 wikkellingen af moeten halen om met deze lampjes op 12 volt uit te komen, met ik schat 2000 toeren
Ik wil jan er op wijzen dat de ledlampen op wisselstroom maar voor de helft licht geven, ze geven geen licht op de negative stroom. Als je er een brugcel voor schakelt dan geven ze meer licht omdat dan ook de negative stroom de led zal aansturen zonder dat de pocitive stroom te groot moet worden. Let op dan niet meer aan massa aansluiten, na de brugcel alleen op de brugcel aansluiten.
Als je alleen maar een diode gebruikt dan moet je een elco gebruiken voor de stroom continu door de spanningsregelaar te laten lopen ,en het voordeel hiervan is dat je het achterlichtledje gewoon kunt aansluiten zoals het nu is .
Dit klopt helemaal. Net gelezen op ons mooie internetje. Het is inderdaad het probleem dat je in de sperrichting van de wisselspanning geen stroom hebt, dus geen belasting en je hebt dan natuurlijk te veel spanning.
Zou een 2de led in tegengestelde richting parallel aangesloten niet de oplosssing kunnen zijn. Dan blijft er belasting. Alleen heb je dan 2 lampjes in de koplamp, dus moeten we dat verbouwen.
#71785 - 10/01/1209:48 AMRe: Led lampjes
[Re: zeezout]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Ik moet dan nog even goed kijken Jan, maar het leek erop dat er weinig verschil zit op wisselspanning of gelijkspanning. Mogelijk dan toch een brugcel??? Het zou eigelijk ook moeten want ze zijn ervoor gemaakt, niet voor de solex speciaal maar wel voor dergelijke voertuigen op 12 volt. (E10 fitting) En dat is het probeem, lichtspoelen gaan ver over de 20 volt onbelast.
Het mooiste zou zijn na de lichtspoel een spanningsregelaar zoals je zegt, En dat kan heel klein. Maar de wikkelingen beginnen vanaf massa, Die zou dan los moeten om deze ook op de brugcel te zetten, daarna de min aan massa.
Is geen probleem voor ons, maar Ad denk daar anders over
30000km gereden
Ja ja, ik ken ze Alfons, ze kunnen nog veel kleiner in SMD!!!!. Je moet het zo tegen je lichtspoel kunnen plakken, alleen zou het mooi zijn iets heeeeel simpels te bedenken, waar Ad ook mee vooruit kan.
Je hoeft geen massa van de spoel los te halen maar één draad van massa naar de ene ~ ingang van de brugcel , de uitgaande draad van de spoel naar de andere ~ ingang van de brugcel. Je kan eventueel een klein elcotje over de + en - zetten , wel een van b.v. 40volt. Je hebt nu een gelijkgerichte spanning die je aan de Stabilisator aan kunt sluiten. Deze is instelbaar met weerstandjes ,zie afb. 2 Hierop kan je de LED-lamp aansluiten.
#71792 - 10/01/1210:42 AMRe: Led lampjes
[Re: FFAnders]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Origineel bericht van: FFAnders
Je hoeft geen massa van de spoel los te halen maar één draad van massa naar de ene ~ ingang van de brugcel , de uitgaande draad van de spoel naar de andere ~ ingang van de brugcel. En dan?????Je kan eventueel een klein elcotje over de + en - zetten , wel een van b.v. 40volt. Je hebt nu een gelijkgerichte spanning die je aan de Stabilisator aan kunt sluiten. Deze is instelbaar met weerstandjes ,zie afb. 2 Hierop kan je de LED-lamp aansluiten.
Je wisselspanning moet volgens mij los van het frame, na de brugcel (gelijkrichter) min aan massa.