Misschien dat het meevalt met stukgaan van de lampjes. Als er een stroombegrenzing (zener ,o.i.d.) ingebouwd is kunnen ze lang mee, daar is wel plaats voor in de lampvoet. Ik zie geen koeling op de LED-chips dus mogelijk is er rekening gehouden met het vermogen en geleverde stroom .
Ze zien er apart uit. Als ze lekker licht geven waarom niet. Ik zou graag het aantal lumen willen weten. Iemand? Ben op op Conrad aan het kijken maar nog niet gevonden.
Door het aantal Lumen te weten , weet je nog niet zo veel. Bij het "oude" lichtbolletje is ook geen Lumen-waarde opgegeven dus vergelijken gaat niet . Toch al niet omdat de lichtsterkte afhankelijk is van het toerental van de motor .
#71720 - 08/01/1208:25 AMRe: Led lampjes
[Re: FFAnders]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Lokatie: Boxtel
zijn super mooie lampjes, maar als je niets doet zijn ze zo defect. Die ledlampjes kunnen wel een wat hogere spanning hebben, maar het houd een keer op.
Normaal wordt de lichtspoel met zo'n (samen) 10 watt belast. De spanning zakt dan naar ongeveer 12 volt. Ook zit er nogal wat verschil in diverse solex lichtspoelen. Maar zonder balasting slingert het gemakkelijk naar ruim 20 volt, het led lampje verbruikt bijna niets.
Dus gaat hij niet lang mee.
Ik heb er bij mij zo'n 160 wikkelingen afgehaald, nu op zo'n 2000 toeren blijft hij hangen op ongeveer 12 volt.
Misschien kunnen ze in serie, heb ik nog niet geprobeerd.
Dat super had onbedoeld een dubbele betekenis. Ze branden super, maar nu brandden ze super.. Af en toe nog een klein flikkertje, dat wel. Dacht even dat de schakelaar niet werkte maar ik meet 13 V op het achterlichtje.
Net de nieuwe Led lampjes van Ad v Heerbeek binnen gekregen en in de Solex geschroefd. Super!! Heel heldere felle verlichting. Een aanrader.
Dat super had onbedoeld een dubbele betekenis. Ze branden super, maar nu brandden ze super.. Af en toe nog een klein flikkertje, dat wel. Dacht even dat de schakelaar niet werkte maar ik meet 13 V op het achterlichtje.
Dat was dan wel van héél korte Duur (óók dubbel) . Dus er zit geen spanning/stroomaanpassing ingebouwd , jammer .
Daarnet gelijk bij V/D Heerbeek wezen kijken over de nieuwe ledlampjes. Nu blijkt dat men de stekker eruit heeft getrokken want de kwaliteit was nog niet goed genoeg. Dus effe nog uitkijken!
Joan
65000km gereden
Lokatie: Hoogland
een eenvoudige beveiliging voor een led is om er een 10 ohms vermogensweerstand in serie te zetten als de stroom te hoog word gaat het vermogen in de weerstand zitten, dit advies kreeg ik ooit van een vriend van me die in de electronica wereld werkt ( afstelapparatuur auto's) Bij al mijn bestelling bij Conrad doe ik er gelijk een zakje van die weerstanden bij, kost geen drol.
Ik wacht even af van hun bevindingen.
Ben zelf aan het googleen om een spanningsbegrenzinkje te vinden. nog niet de juiste gevonden)
Bewerkt door Alfons_Amuse (10/01/1203:34 AM)
Ik heb ook al een proef gedaan met deze led lampen en er is al een groot bezwaar aan deze lampen er zit geen gelijkrichtcel ingebouwd zodat er bij wisselstroom er een diode in serie zou moeten zitten om hem op de wisselstroom van de spoel te laten werken. Inde sperrichting loopt er n.l. geen stroom en zal de onbelastespanning zeer hoog kunnen oplopen,hoger dan de sperspanning van de ledlamp. dat kan men zien omdat de ledlamp op een gegeven moment gaat knipperen en al snel daarna er dan ook zal ophouden met te knipogen. Dus eert een brugcel en er achter een spanningsregelaar van de juiste spanning. Een goede spanningsregelaar kan ook zonder afvlakcondensater werken. Men kan ook voor het achterlicht de normale led lampen vpor achterlichten gebruiken
#71777 - 10/01/1208:19 AMRe: Led lampjes
[Re: Jan Vennix]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Als we de spanning een beetje in de buurt van de 12 volt zouden kunnen houden blijven ze wel branden, Joan had het over een weerstand in serie, ik zou proberen (moet ik nog doen) om hem parralel te zetten, bijv. 10 watt 6 ohm. Om die piekspanning te dempen.
Ik moet nog even gaan rijden, maar heb er 160 wikkellingen af moeten halen om met deze lampjes op 12 volt uit te komen, met ik schat 2000 toeren
Ik wil jan er op wijzen dat de ledlampen op wisselstroom maar voor de helft licht geven, ze geven geen licht op de negative stroom. Als je er een brugcel voor schakelt dan geven ze meer licht omdat dan ook de negative stroom de led zal aansturen zonder dat de pocitive stroom te groot moet worden. Let op dan niet meer aan massa aansluiten, na de brugcel alleen op de brugcel aansluiten.
Als je alleen maar een diode gebruikt dan moet je een elco gebruiken voor de stroom continu door de spanningsregelaar te laten lopen ,en het voordeel hiervan is dat je het achterlichtledje gewoon kunt aansluiten zoals het nu is .
Dit klopt helemaal. Net gelezen op ons mooie internetje. Het is inderdaad het probleem dat je in de sperrichting van de wisselspanning geen stroom hebt, dus geen belasting en je hebt dan natuurlijk te veel spanning.
Zou een 2de led in tegengestelde richting parallel aangesloten niet de oplosssing kunnen zijn. Dan blijft er belasting. Alleen heb je dan 2 lampjes in de koplamp, dus moeten we dat verbouwen.
#71785 - 10/01/1209:48 AMRe: Led lampjes
[Re: zeezout]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Ik moet dan nog even goed kijken Jan, maar het leek erop dat er weinig verschil zit op wisselspanning of gelijkspanning. Mogelijk dan toch een brugcel??? Het zou eigelijk ook moeten want ze zijn ervoor gemaakt, niet voor de solex speciaal maar wel voor dergelijke voertuigen op 12 volt. (E10 fitting) En dat is het probeem, lichtspoelen gaan ver over de 20 volt onbelast.
Het mooiste zou zijn na de lichtspoel een spanningsregelaar zoals je zegt, En dat kan heel klein. Maar de wikkelingen beginnen vanaf massa, Die zou dan los moeten om deze ook op de brugcel te zetten, daarna de min aan massa.
Is geen probleem voor ons, maar Ad denk daar anders over
30000km gereden
Ja ja, ik ken ze Alfons, ze kunnen nog veel kleiner in SMD!!!!. Je moet het zo tegen je lichtspoel kunnen plakken, alleen zou het mooi zijn iets heeeeel simpels te bedenken, waar Ad ook mee vooruit kan.
Je hoeft geen massa van de spoel los te halen maar één draad van massa naar de ene ~ ingang van de brugcel , de uitgaande draad van de spoel naar de andere ~ ingang van de brugcel. Je kan eventueel een klein elcotje over de + en - zetten , wel een van b.v. 40volt. Je hebt nu een gelijkgerichte spanning die je aan de Stabilisator aan kunt sluiten. Deze is instelbaar met weerstandjes ,zie afb. 2 Hierop kan je de LED-lamp aansluiten.
#71792 - 10/01/1210:42 AMRe: Led lampjes
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Origineel bericht van: FFAnders
Je hoeft geen massa van de spoel los te halen maar één draad van massa naar de ene ~ ingang van de brugcel , de uitgaande draad van de spoel naar de andere ~ ingang van de brugcel. En dan?????Je kan eventueel een klein elcotje over de + en - zetten , wel een van b.v. 40volt. Je hebt nu een gelijkgerichte spanning die je aan de Stabilisator aan kunt sluiten. Deze is instelbaar met weerstandjes ,zie afb. 2 Hierop kan je de LED-lamp aansluiten.
Je wisselspanning moet volgens mij los van het frame, na de brugcel (gelijkrichter) min aan massa.
Inderdaad, bij de op de door mij beschreven manier moet je een extra draad (-) aanbrengen. En dat is ook niet handig. Kortom , op de Jan Vennix manier is het simpeler . Een diode en een regelaar , dan hoef je minimaal aan de bedrading te veranderen en helemaal niets aan de lichtspoel.
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als je alleen maar een diode gebruikt dan moet je een elco gebruiken voor de stroom continu door de spanningsregelaar te laten lopen ,en het voordeel hiervan is dat je het achterlichtledje gewoon kunt aansluiten zoals het nu is .
#71795 - 10/01/1211:19 AMRe: Led lampjes
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Het gaat niet om die draad Ronald, maar voor mijn gevoel moet je het loskoppelen, wisselspanning/gelijkspanning. Na je wisselspanning (spoel) gelijkrichten en dan min aan massa, net als bij je auto. Dan kan je doen wat je wil.
#71796 - 10/01/1205:19 PMRe: Led lampjes
[Re: Jan]
Joan
65000km gereden
Dan maak je toch je brugcel van ledlampjes en de brugcel in serie met een 10 ohm weerstand, de 10 ohm zorgen nauwelijks voor een spanningsval als de led lampjes maar niet teveel stroom vereisen, gaat de stroom omhoog dan zakt de spanning vanwege het feit dat de weerstand dan zijn werk doet V=IxR bij 10 ohm is de spanningsval voor elke 0.1 ampere een extra volt
De ene goede en makelijke mannier is met een diode en een condensater aan massa en een driepootje van 6 volt voor 6 volt led of een 12 volt driepootje voor de 12 volt led. De 6 volt led en de 12 volt led geven evenveel licht en zijn alleen anders geschakelt in de led behuizing. Bij deze mannier kan je voor het achterlicht ook gewoon een led lamp gebruiken van 6volt of een van 12 volt afhankelijk waar je voor gekozen hebt (het achterlicht zal nu net zo veel licht geven als voor als dat een bezwaar is kan men het achterlicht een beetje dempen door een weerstand in serie te zetten. En nogmaals leds kunnen geen overspanning verdragen zonder dat de levensduur sterk zal verkorten. Als een led op wisselstroom evenveel licht geeft als op gelijkstroom dan ben je al lang over de max stroom heen die er max mag lopen en zal de led het niet lang uithouden. Want je probeert nu net zo veel licht te krijgen bij de halve inschakeltijd als wanneer de led de gehele tijd op inschakeltijd zou werken( en dat kan alleen bij 100 prosent overbelasting van de led) . De led zal nu niet veel warmer worden (ongeveer 50 procent meer) maar de grotere stroom zal de led toch vernielen. Leds kunnen n.l. niet tegen een te grote stroom ook al duurt deze maar kort.
Het voordeel van deze schakeling zonder serie weerstand is dat het licht meteen gaat licht geven op volle sterkte ook al rij je heel langzaam . En zeker bij ledjes van 6 volt omdat de driepoot eerder op regelspanning kan komen. Gebruik de gewone goedkoopste vaste spannings regelaar zonder de romslomp van weerstanden (dus geen 317 met zijn regelweerstanden ).
#71806 - 10/01/1211:05 PMRe: Led lampjes
[Re: Jan Vennix]
Joan
65000km gereden
Origineel bericht van: Jan Vennix
Het voordeel van deze schakeling zonder serie weerstand is dat het licht meteen gaat licht geven op volle sterkte ook al rij je heel langzaam . En zeker bij ledjes van 6 volt omdat de driepoot eerder op regelspanning kan komen. Gebruik de gewone goedkoopste vaste spannings regelaar zonder de romslomp van weerstanden (dus geen 317 met zijn regelweerstanden ).
dat is het voordeel van de huidige micro electronica, alles is er al hoef je zelf niet te tobben vroeger moest je je eigen circuitjes bouwen op printplaten in Naarden zat ooit zo een zelfbouw electronica gigant ook Hilversum had een grote winkel met electronica prulletjes, bouwde ik zelf 200 watt edwin versterkers. weet niet of dat nog bestaat maar nu vind je alles wel bij Conrad
Mijn ervaring is dat bij sommige goedkope Led aanbieders de ingebouwde weerstanden te krap zijn gekozen waardoor de Led wel goed licht geeft maar de levensduur kort is. Bij het aansluiten van een Led zorg ik ervoor dat de stroom lager is dan wat de fabrikant opgeeft (I-nominaal). De lichtopbrengst is dan wel wat lager maar de Led gaat gegarandeerd veel langer mee. Afgelopen jaar nog een (auto)kaartjeeslampje gerepareerd. De (enge)wit/blauwe Led was stuk . Deze vervangen door een warm witte en ook de weerstand aangepast op de 14 volt(i.p.v.12).
Een vaste serieweerstand werkt niet op een veranderende spanning, Als de stroom op b.v. 15 volt goed zou zijn is de serieweerstand bij b.v. 23 volt alweer niet goed. Ook zal de led met een serieweerstand bij een lage spanning ook nog niet goed op spanning komen bij b.v.10 volt. Dus een serieweerstand kan alleen goed werken bij een vaste spanning.
Allemaal goede informatie, Jan V, Jan L en FF. Ondanks ik ook een schematje had, ga ik, nu dan, toch voor FF zijn schematje met de LM317T. Bij Conrad te bestellen en kun je ook meteen de gegevens en de prijs zien.
Heeft iemand dit al geprobeerd. Of zijn er inmiddels al andere bedenksels. Zoniet ga ik de onderdeeltjes bestellen en ga dat in elkaar bakken (solderen).
Wel mooi dat SMD maar bij grotere vermogens heb je toch koeling nodig . Net als bij een 3Watt powerled , daar heb je ook koeling nodig om de levensduur te behouden. Met een TO3 behuizing (FF Googelen) kan je al wat hebben en evt. een koelplaatje aanbrengen. Verder heb je onder het lichtkapje ruimte genoeg om het in te bouwen.
Joan
65000km gereden
Niet Gek ! ( helaas ontbreekt bij het geschreven woord de intonatie, ga er maar vanuit dat het niet persoonlijk bedoeld is, maar slaat op het aangeleverde plaatje)
Volgens mij zijn dit exact de Ledjes die ik bij Ad v H gekocht had Hans. Nog geen 10 minuten plezier van gehad. Maar dat waren ook wel 10 geweldige minuten! Enorme lichtopbrengst en een waardig einde met veel geknipper. Net vuurwerk .
(Ad heeft me overigens ruimhartig gecompenseerd met een lading klassieke gloeilampjes )
ik rij al tijdje met gewone ledjes in het achterlicht wat prima werkt ff solderen met een weerstandj ertussen en voila licht wat niet kapot gaat het voorlicht is een ander verhaal wat ik al eerder op het forum heb beschreven dat dus ook goed werkt in een oto en 3800
#71993 - 17/01/1204:41 PMRe: Led lampjes
[Re: dreke2]
Joan
65000km gereden
Origineel bericht van: dreke2
Solex vrienden
ik rij al tijdje met gewone ledjes in het achterlicht wat prima werkt ff solderen met een weerstandj ertussen en voila licht wat niet kapot gaat het voorlicht is een ander verhaal wat ik al eerder op het forum heb beschreven dat dus ook goed werkt in een oto en 3800
Groet Andre
op een dergelijke manier heb ik ook gesoldeerd, wel 2 LED's in serie gezet, is even oppassen welk pootje aan elkaar moet anders brand het niet ( staan ze tegen elkaar in te "gelijkrichten") "Hamertje" aan het "niet hamertje" zodat er een "hamertje" en een "niet hamertje" overblijft om hem aan te sluiten ( Hier mag een Hamer dus ineens WEL)
is ook de bedoeling dat ze gelijkrichten om een constante lichtbron te krijgen anders knipperen ze in de regelmaat van het toerental van de spoel, dit is tenslotte wisselspanning wat er van de spoel komt.
#72003 - 18/01/1204:39 PMRe: Led lampjes
[Re: dreke2]
Joan
65000km gereden
Origineel bericht van: dreke2
Joan
is ook de bedoeling dat ze gelijkrichten om een constante lichtbron te krijgen anders knipperen ze in de regelmaat van het toerental van de spoel, dit is tenslotte wisselspanning wat er van de spoel komt.
groet Andre
Het is precies andersom: niet het feit dat een lichtgevend iets is gemaakt tot een LED om het knipperen weg te werken maar het bleek dat bepaalde LEDs licht afgeven en dat fysische verschijsel zijn ze gaan optimaliseren. Het knipperen is alleen maar beroerder geworden, een lampje brand op de positieve en negatieve puls een LED alleen op de positieve puls dus die geeft maar de helft van de tijd licht en dat lichtgeven begint ook pas als hij minimaal zijn drempelspanning heeft bereikt daaronder doet hij ook niets het beste brand hij op echte gelijkstroom van een constante spanning wat wij doen op de spoelen is gesjoemel in de marge.
Het eerste onderzoekje heb ik gedaan. Lampje 3W 6V en 6V LED, aangesloten op een gelijkspanning. Verschillende spanningen gebruikt. Het lampje (gekregen van AD) begint pas licht te geven vanaf ongeveer 4,3 V. Een gewoon lampje al bij 0,7 V. De licht toename is dan bij de Led tot 6 V heel sterk. Succes met de grafieken. Best wel moeilijk om de stroom bij zo'n LEDje te meten. Natuurlijk volgt er ook een grafiekje met wisselspanning op de LED. (doe ik morgen, denk ik)
Een vergissing is menselijk . Ik was even afgeleid door de schaal van 0 tot 10 die er onder staat. Dan nog ben ik benieuwd naar het vermogen en de lichtopbrengst. In alle tabellen wordt voor een 1 Watt Powerled een stroom opgegeven van 300-350 mA. Ik heb nog gemeten op den Solex :ruim 24Volt onbelast en met het licht aan was het 5,6 volt (volgas).
Ik wilde de lichtsterkte meten maar heb geen meter, Ook de mensen om me heen niet. Wel kun je op de foto;s zien dat de Led echt wel meer licht geeft dan het gewone lampje. Zeker bij 6 V. Ik heb ook nog met zilverpaiper een soort reflectortje gemaakt en dan heb je zeker meer licht. Het opgenomen vermogen staat toch ook in de grafieken FF, of bedoel je wat anders. Volgende week ga ik met wisselspanning vergelijken.
Met een velleman kit 1830 gelijkrichter en spanningsregelaar kun je uitstekend een 3 watt led op 750 mA afstellen gewoon de multimeter in serie met de stroom afnemer, en geloof me dan heb je dus licht in je koplamp en op straat/fietspad
Heb net een velleman kitje besteld. Eens zien of dit goed te gebruiken is. Dreke heeft goede ervaringen, dus het moet lukken. Zal natuurlijk foto's maken tzt.
#72181 - 24/01/1209:59 AMRe: Led lampjes
[Re: Roelof]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb er ook 1 maar moet hem nog steeds testen, we willen hem gebruiken om de tomtom op aan te sluiten tijdens onze 3 daagse solex toertocht.
Dan moet je echt een keer overschakelen naar de garmin Roelof. Je stopt 2 AA batterijen in het ding (GPSMAP62s) en je kan de hele dag vooruit.
Ik heb afgelopen jaar veel met het ding gereden, echt te gek!!! Je wilt van A naar B, en hij pakt de mooiste (fiets) route. Het is echt een aanrader, we zouden daar een keer een apart topic voor moeten starten.
Dit is dan wel niet de GPSMAP62S, maar zo gaat het in de praktijk JOHNK hier op het forum en ik zei de gek, kunnen je helpen met kaarten en dergelijke.
#72184 - 24/01/1210:19 AMRe: Led lampjes
[Re: Roelof]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Origineel bericht van: Roelof
hmm ja lijkt me wel wat maar om voor die paar keer per jaar zo'n ding aan te schaffen? mischien iets voor de club, zal eens een balletje op gooien, wat kosten ze ongeveer?
Wat je wil.
gaan we doen.
Bewerkt door Jan (24/01/1210:26 AM)
Niet stroom afregelen maar op spanning 5,2 volt, werkt bij mij goed, ik heb wel USB kabel moeten slopen om de goede verbinding te krijgen, tomtom vraagt nu wel om verbinding met de pc antwoord is dan nee en het werkt
is krap maar gaat net, of de koelribben echt nodig zijn weet ik niet, ik wil de temperaturen nog meten met en zonder koelribben, even redelijk proefopstelling maken en een duurtets met temp metingen doen
Als het een 3 Watt led is die de nominale stroom gebruikt (rond de 700mA ) , dan heb je gegarandeerd koeling nodig. Maar 3 Watt geeft een Berg licht. Wanneer je de stroom terugregelt heb je wel minder licht maar véél minder warmte die je af moet voeren , dus kan je met een kleiner koelvlak volstaan. Dit is simpel te testen met een regelbare voeding waarop je zowel Spanning als Stroom af kan lezen. Als je terugregelt van 700 > 600mA >500 enzv. dan zie je wat acceptabel is voor verlichting op een donker weggetje.
Let er ook op dat het carter ook warmte afgeeft naar de Led-koelplaat. Vandaar dat ik de Led op een lagere stroom laat branden , dit komt ten goede aan de levensduur.
leuk filmpje Alfons alleen ik begrijp de instelling van de stroommeter niet. Het lampje gaat branden op 0,02 enop het eind staat de meter op 15,nogwat . Staat de meter op wissel of gelijkstroom ?? Je meet in een stroomkring waar een diode (de led) in staat.
FF, bij 0,02 begint de led zijn licht te geven. Toen heb ik de spanning opgevoerd en de stroom is natuurlijk toegenomen. Bij die 15,nog wat brande de Led op ongeveer 7 V. De stroommeter staat op gelijkstroom. In het filmpje maak ik ook een spreekfout, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik wilde alleen wat laten zien en misschien brengt het andere op gedachten en kunnen we de kennis delen.
Is het mogelijk om dit te herhalen maar dan op 50Hz (=3000toeren/min.) en dan de meter op wisselstroom ?? En dan de stroommeter op een stand zetten van b.v.1 of 2 Ampère ?? 2mA (0,002A) is niet zo interessant,maar vanaf 20ma en hoger wel.
Ik heb lekker zitten spelen op verschillende frequenties maar maar het maakte niet allemaal zoveel uit. Altijd begon het led lampje licht te geven bij ongeveer 3,6V en een stroom van 0,002A Wat mij wel opviel is dat de stroom nu iets minder is dan op gelijkspanning laten branden. Dit komt omdat hij onder wisselspanning steeds eerst de drempelspanning van de led moet overwinnen, dus meer weerstand, dus minder stroom. De maximale stroom die dit ledje opneemt is ongeveer 0,26A bij 8,2V gelijkspanning. Een 1A stand is niet aanwezig op deze stroommeter. Kijk even naar dit fimpje.
Ik heb lekker zitten spelen op verschillende frequenties maar maar het maakte niet allemaal zoveel uit. Altijd begon het led lampje licht te geven bij ongeveer 3,6V en een stroom van 0,002A Wat mij wel opviel is dat de stroom nu iets minder is dan op gelijkspanning laten branden. Dit komt omdat hij onder wisselspanning steeds eerst de drempelspanning van de led moet overwinnen, dus meer weerstand, dus minder stroom. De maximale stroom die dit ledje opneemt is ongeveer 0,26A bij 8,2V gelijkspanning. Een 1A stand is niet aanwezig op deze stroommeter. Kijk even naar dit fimpje.
Daarom vraag ik ook of dat je die test nog eens uit kan voeren maar dan de meter op wisselstroom. Dit is een foute meting , de Led zal niets doen op 2mA . Probeer maar
#72273 - 28/01/1208:31 AMRe: Led lampjes
[Re: zeezout]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Jan Graste heeft naar eigen zeggen een simpel schakelingetje ontworpen voor deze lampjes, Morgen zie ik hem en zal naar het schema vragen. ik begreep dat het ook voor Ad was, anders komt hij nooit van die ledlampjes af.
Ik heb vooraf spanning en stroom gemeten in de origine situatie met het batterijblokje (4xAA). 500mA bij 5,4Volt (, met nieuwe batterijen zijn deze waarden hoger) De regelaar past op de koelplaat van de ledlamp. Alles aangesloten en getest. De weerstandswaarden zijn lager gekozen voor een lagere spanning en stroom. De fabrikant heeft een plakketje op de reflector gedaan waarop staat dat het een 3Watt(700mA ??) led is maar ik ga ervan uit dat de Chinees veel licht wil verkopen voor weinig . ,maar voor hoelang ?? (ook chinees ). Dus ga ik aan de veilige kant zitten . De reflektor is in te korten zonder dat het veel invloed heeft op de lichtbundel. Overigens ziter op de ledprint standaard een 7,5 Ohm weerstand, deze is blijven zitten ,hierover is nog een spanningsval van 0,7-0,8 Volt. Kotom , de stroom is nu ongeveer 350mA en de led geeft nog een berg licht.
P.S. aansluiten op wisselspanning/stroom volgt nog.
Een heel mooi begin FF. Ben benieuwd op de wisselspanning.
Heb je de mogelijk om deze op een lichtspoel aan te sluiten. Een losse onstekingsplaat met een lichtspoel erin, die door een elektromotor wordt aangedreven. Dan hebben we de echte wisselspanning van de Solex he. Je bent ook een knussellaar dus dacht ik, geef effe een idee.
Morgen ga ik solderen.
Bewerkt door Alfons_Amuse (31/01/1202:19 AM)
De schakeling (ledverlichting) is aangesloten op een transformator waarop 1 diode is aangesloten. De transformator geeft 20Volt wisselspanning gemeten met een multimeter. Nu heb ik een mooie 25Hz stroboscooplamp , leuk voor tegenliggers . De stroommeter geeft nu +/- 100mA aan (foute meting !!) . Vervolgens een condensator erbij aangesloten . De led geeft nu goed licht en op het scoopbeeld geeft nu een mooie rimpelspanning van ongeveer 20 Volt. De stroommeter geeft nu 370mA aan ,wat netjes is. Op de eerste foto is een hoop troep te zien op het scoopbeeld (was ook op Alfons zijn filmpje te zien maar hier mogelijk wat duidelijker).
Wat je ziet op de foto's :
scoop die het spanningsbeeld aangeeft, multimeter die de stroom aangeeft transformator met daaraan een (groene) Diode een brandende ledlamp met met daaraan een spanningsregelaar (LM317) condensator (links) (de rest is bureauvulling)
Een heel mooi begin FF. Ben benieuwd op de wisselspanning.
Heb je de mogelijk om deze op een lichtspoel aan te sluiten. Een losse onstekingsplaat met een lichtspoel erin, die door een elektromotor wordt aangedreven. Dan hebben we de echte wisselspanning van de Solex he. Je bent ook een knussellaar dus dacht ik, geef effe een idee.
Morgen ga ik solderen.
Meer een Klusselaar
Het is een idee Alfons maar ik zit niet om werk verlegen dus ik sluit het gewoon aan op een werkende Solex motor , die is er al , dus.
HHAhAa FF klusselaar, knussellaar of knuffelbeer, maakt niet uit als het beestje maar een naampje heeft.
Oke, je hebt dus de helft van de sinus geblokkeerd en een condensator gebruikt om de verloren spanning wat te compenseren.
Denk je dat onze lichtspoel het aankan?
Ik ben benieuwd, maar ik denk het wel.
Het kan door de site komen maar een 2 uurtjes geleden kreeg ik een foutmelding en kon ik niet op het form komen. Miscchien daardoor kan ik de foto's bij je laatste melding niet ziem. Alleen een rood kruisje.
Het kan door de site komen maar een 2 uurtjes geleden kreeg ik een foutmelding en kon ik niet op het form komen. Miscchien daardoor kan ik de foto's bij je laatste melding niet ziem. Alleen een rood kruisje.
De site hhhhaaaapppeeerrdde idd een beetje maar lijkt weer opgelost.
HHAhAaOke, je hebt dus de helft van de sinus geblokkeerd en een condensator gebruikt om de verloren spanning wat te compenseren.
Denk je dat onze lichtspoel het aankan?
Ik ben benieuwd, maar ik denk het wel.
Voordat de website eruit ging kon ik geen foto's plaatsen via bestands beheer dus heb ik ze direkt geplaatst welke nu niet meer zichtbaar zijn. bij deze opnieuw. Die lichtspoel vind dat niet erg Alfons ,op jouw filmpje zie je dat ook dat het beeld zonder condensator rommelig wordt. De diode doet hetzelfde als de led : in één richting doorlaten. Ná de diode kan je een condensator plaatsen ,in dit geval een elco , deze is + en - gevoelig.
Origineel bericht van: Joan
ook ik zie de foto's niet, ga wel naar de website FFanders.com maar daar zie ik verder geen doorschakeling naar foto's
Hier mijn soldeerwerk en wat meetopstellingen, tot zover werkt de velleman 1823 oke. Afgeregeld op 7 V. De ingangspanning kreeg ik niet hoger dan 7,65V (toptop +- 20 V), met de sinusgererator.
Heb hem een keer op 2 V afgeregeld en bleef ook stabiel als ik de spanning opvoerde naar toptop 20 V.
Alfons , doe voor de zekerheid een koelplaatje aan de LM317 . deze kan behoorlijk warm worden. Ik heb op de Solex gemeten zonder belasting(licht uit) ruim 20 Volt. Belast (licht aan) 5,4 Volt en dat met ongeveer 10 Watt lampjes. Bij een lagere belasing ,1 of 2 Watt led , heb je een hogere ingangsspanning op de regelaar. Het verschil tussen ingaande spanning en uitgaande spanning wordt door de regelaar omgezet in warmte . Die warmte moet je afvoeren met een koelplaatje , hoe groter , hoe beter.
Dat doe ik zeker FF, zo'n koelplaatje. Ga ook met het ledlampje aangesloten metingen doen. Ik ga ook de warmte meten aan de LM. Als het goed is zit er in de LM een hittezekering. Dus als hij te warm wordt schakeld hij vanzelf uit en verbrand niet. Ik ga ook op zoek naar een zwaardere generator.
op deze manier met de grote condensator op de print krijg je niet in je koplamp gemonteerd, als de grote condensator afzonderlijk aansluit heb je meer ruimte. voor wat betreft afregelen adviseer ik je dit niet op spanning te doen maar op stroom met een highpowerled max. 750 mA voor 3 watt
Ee led moet je niet op wisselstroom laten werken,omdat de tijd dat er stroom gaat lopen dan maar een heel korte tijd is van de tijd dat de led licht kan geven. Wil je nu toch een gemiddelde hoge stroom door de led laten gaan dan zal de piekstroom in de tijd dat de led kan werken ongeveer viermaal zo hoog moeten zijn en dat is niet goed voor de led. Ook de grote spanninspieken wanneer de led geen stroom kan verwerken zal de levensduur belangrijk verkorten,vooral bij een inductive stroom bron kunnen deze pieken heel hoog zijn,Zie ook de vervorming op het beeldscherm van de meetopstelling . De vervormde toppen aan de onderzijde ontstaan doordat de stroombron de gevraagde stroom niet kan leveren ,dus je meting is mogenlijk niet goed. Als de stroombron voldoende stroom zou leveren zou de onderzijde niet vervormt zijn. Het grote gevaar voor een led zit in de bovenste gedeelte van de spanning op het meetinstrument dat is n.l. veel hoger dan de spanning aan de onderkant wanner het ledje de stroom doorlaat. Een led geeft het meeste licht bij een frequentie van nul (ik bedoel hij is gewoon continu aan).
Voor het kleine vermogen voor de ledverlichting is een diode gelijkrichting ruim voldoende bij een afvlakcondensater en erna een spanningsregelaar van b.v. 6 volt En kan je de normale aansluiting gebruiken ,zowel voor het voorlicht en het achterlicht. Ik heb het over de ledlampjes van 6 volt en ongeveer 1 watt
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Er komt nog een schema met 3 componenten van onze Jan Graste, zou hij morgen meebrengen. 1 diode, weerstand 0,5 watt, en een zener. Probeer het dan z.s.m. te plaatsen, kunnen jullie dat ook even proberen
#72499 - 05/02/1206:38 AMRe: Led lampjes
[Re: Jan]
Jan
Wikkelbie
30000km gereden
Eidelijk heeft onze Jan Graste naar eigen zeggen een werkend schema.
Normaal zou je met één setje kunnen volstaan (diode, weerstand, zener diode) maar omdat zeg maar de plus bij je voorlampje de schroefdraad is en bij je achterlichtje andersom, moet je twee van deze setjes maken. De diode's zitten dan andersom. Krimkousje eromheen, klaar.
Leuk he zo bezig zijn. Zoiets had ik ook in gedachten, maar er wordt een halve wisselspanning gebruikt, daarom ben ik benieuwd of het ook dan stationair licht geeft, gezien het feit dat de led lampjes eerst wat spanning moeten hebben om licht te geven (+- 3,5V).
Heeft Jan ook al een proefopstelling gemaakt? Of iets anders?
Normaal zou je met één setje kunnen volstaan (diode, weerstand, zener diode) maar omdat zeg maar de plus bij je voorlampje de schroefdraad is en bij je achterlichtje andersom, moet je twee van deze setjes maken. De diode's zitten dan andersom. Krimkousje eromheen, klaar.
Vooropgesteld,ik heb van deze materie totaal geen verstand .Het bedenken van een oplossing duurt al ... blz. , is de oplossing nabij ? Een paar van die "dingetjes" in een krimpkousjes en dan karren maar in het donker. Wel opschieten want de dagen beginnen alweer te lengen
Eidelijk heeft onze Jan Graste naar eigen zeggen een werkend schema.
De gemakkelijkste mannier om je lampjes te beschermen tegen overspanning bij uitval van een van de lampjes is de volgende oplossing, Zet in serie met het achterlicht een diode van b.v 3 amp (in het achterlichthuis). Zet een diode in serie met het voorlichtlampje ,maar dan precies andersom . Dus aan de schakelaar komt een diode met de plus en gaat naar het voorlicht. En een draad gaat van de schakelaar naar de doide in het achterlicht aan de minkant en dan naar het lampje. Het vermogen gaat nu via een doode naar het voorlampje en via een draad naar(via een diode) naar het achterlicht. Omdat de diodes in omgekeerde richting aan gesloten zijn gloeid een lamp op de positivestroom en het andere op de negative stroom. Wanneer nu door een of andere oorzaak een lamp even uitvalt of even niet doed gaat het andere lampje niet stuk door teveel overspanning ,sterker nog ,door de niet simetriche belasting gaat het eene lampje zelfs iets minder gloeien. Men kan de gewone lampjes gebruiken . Kosten ongeveer tweemaal 20 cent.
Dus in de draad die naar het voorlicht gaat komt een diode (mag gewoon in de draad gezet worden ) van 3 amp . De andere diode komt in de draad van het achterlicht ,b.v. in het achterlicht zelf tussen de draad en de aansluiting van het achterlicht. Als je een diode in de draad gezet hebt dan zal het voorlicht gaan licht geven omdat de diode in de positieve spanningpuls zal geleiden. De draad naar het achterlicht word gewoon aangesloten naar het achterlicht toe,nu word hier ook een diode tussen de draad en de aansluiting van het lampje gemaakt. Alleen moet de diode bij het achterlicht een andere richting de stroom doorlaten.(dus andersom aangesloten worden). Eigenlijk maakt het niets uit hoe de diodes zitten aangesloten als ze maar verschillend zijn aangesloten. De lampen gloeien nu om beurten ,de ene op de positieve en de andere op de negatieve pulsen. De lampen zijn stroomtechnis van elkaar gescheiden en zal de ene lamp bij een stroomonderbreking van de andere lamp geen invloed uitoefenen op de andere lamp. Omdat de lamp nu in de helft van de tijd stroom krijgt en de andere helft niet zal op dat moment er een dubbele stroom lopen door die lamp die aan is (de diode moet dus 3 amp kunnen hebben) Voor de lichtspoel maakt dat niets uit, want 6 volt bij 2 amp op een lamp of even later 6 volt en 2 amp op het andere lamp blijft hetzelfde.(dus de lampen gloeien om beurten).