mei
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Advertentie.
Laatste foto
Solex 2200, gereed
Zonsondergang gevangen in de Solex
Solex Peperbus 1950 met klinkje
Wie is online
0 geregistreerd (), 8 Gasten en 1 Zoekmachine online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 2 1 2 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#9060 - 04/10/06 01:37 PM bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
gromsound Offline
250km gereden

Lokatie: Haaksbergen, NL
Heeft iemand al ervaring met het volgende:

Een nederlandse zwarte solex '3800' (?) met een 5000 keurnummer NL B1121 in het frame, maar een U nummer op de motor?
Zal wel een nieuw frans snorblokje 25 kmu van na '85 zijn dan, mogelijk vervangen wegens slijtage van de originele.

Wat is bepalend voor het kenteken, frame of motor?
De hulpvrager (not me) heeft een afwijzing van de RDtW gehad...
Mijn gevoel zegt: keurnummer is typebepalend, framenummer (VIN) is identiteit. Dus 5000 en omwisselingsformulier gebruiken ondanks dat het al een slaksolex is.

#9062 - 04/10/06 05:44 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
gromsound Offline
250km gereden

Ha leuk, dan heb ik dus straks ook een 3800 (origineel NL uit '69) met ambtelijk vastgesteld bouwjaar '64 van het vervangende motorcartertje ;-(
Het nodigt al bijna uit tot fraude, als we niet allemaal zo netjes wetsgetrouw zouden zijn als bonafide hobbyisten. Iets wat ze nou juist proberen te bestrijden met die hele ongein. Tjongejonge wat is het toch goed voor mijn humeur allemaal... NOT.
Affijn <1974 betekent geen bouwjaarvermelding op de papieren dus het maakt uiteindelijk niets uit.

Sterkte allemaal, ik breng er vanmiddag weer eentje heen. Nog 3 te gaan.

Andre.

#9063 - 04/10/06 08:44 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
Joan Offline

65000km gereden

Lokatie: Hoogland
Als we straks belasting gaan betalen is het pas nodig om een korrekt bouwjaar te hebben, want vanaf 25 jaar en ouder hoef je voor je voertuig geen belasting te betalen.

Als verzamelaars onder elkaar is het wel nodig om een korrekt bouwjaar te hebben zodat je kunt zien waar je eigen collectie past binnen het scala van de geproduceerde modellen. Daar helpt deze papierwinkel niet aan mee. Maar dat geldt ook in zekere mate voor auto's en motoren want die zijn pas ergens in het begin van de jaren 50 overgegaan van een provinciekenteken naar een landelijk kenteken.
Toen hadden ze geen internet om elkaar te steunen (Mogelijk dat er toen maar net zoveel auto's en motoren waren als dat er nu brommers zijn "omgekeurd")

#9065 - 05/10/06 10:36 AM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
gromsound Offline
250km gereden

Ach voor die 'paar' oldtimers... Het is in de regel zo dat de wetgevers onze categorie gewoon helemaal vergeten en dat er dan later -al dan niet via de Fehac- weer van alles gerepareerd moet worden omdat het voor verzamelaars zo idioot uitpakt. Wie in ouwe auto's doet heeft hier al ruim 10 jaar ervaring mee.
Als de RDtW (t=tegen) via het motornummer het bouwjaar wel in hun alwetende bestand zet (maar dus niet op de papieren) is er nog niets aan de hand.
Wij liefhebbers weten onderling echt wel hoe oud een object is, hebben we die mensenpesters van de overheid (sorry hoor moderator, je mag het wegpiepen) niet voor nodig.
Wat zouden ze voor bouwjaar afgeven op die 26" zwanehals met 3800 motor die laatst op marktplaats te zien was? ;-)

Nog 3 te gaan, ik bewaar de moeilijkste gevalletjes voor het laatst, pre 1957 dus zonder keurnummer. De geest van Stokvis sta me bij....

#9067 - 20/10/06 05:48 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
gromsound Offline
250km gereden

Nou dat is dan hoopgevend, ik laat me verrassen. Voor zover ik heb gelezen moet je op aanschrijving van Veendam als eigenaar maar zien te bewijzen dat het ding uit het genoemde jaar komt. Moest jij dat ook?

#9069 - 20/10/06 11:26 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor?
solex_65 Offline
1000km gereden

Lokatie: zuid-holland
Quote:
Nou dat is dan hoopgevend, ik laat me verrassen. Voor zover ik heb gelezen moet je op aanschrijving van Veendam als eigenaar maar zien te bewijzen dat het ding uit het genoemde jaar komt. Moest jij dat ook?

preciese jaartal hoeft niet , je moet een framenummer hebben en aantonen dat hij van voor 1974 is .
dus foto framenummer en foto hele solex en je hebt het aangetoond .
zo simpel is het .

#9574 - 05/11/06 11:16 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor? [Re: gromsound]
solex_65 Offline
1000km gereden

Lokatie: zuid-holland
framenummer bepaald de identiteit , motornummer is hulpmiddel voor bepalen bouwjaar .
oude solex met nieuw type motortje blijft oud bouwjaar en dus
om te zetten naar 25km .

#9598 - 07/11/06 02:55 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor? [Re: solex_65]
Joan Offline

65000km gereden

Kunnen we niet aan het RDW vragen of ze na deze "kenteken" exercitie een eigen bromfiets encyclopedie uit willen geven.
Ze hebben daar binnen twee jaar een verzameling gegevens binnen gekregen waar menig verzamelaar van zou kunnen watertanden.

Waar blijft het ? ( die info dus)

Bewerkt door Joan (07/11/06 02:56 PM)

#9722 - 15/11/06 05:34 PM moeilijk gevalletje? [Re: Joan]
gromsound Offline
250km gereden

Tja... ruim op tijd alle 8 schouwpapieren ingeleverd bij de post, binnen een week (!) 7 kentekens in de bus,
MAARRRRRR: niet die van de '51 peperbus want geen typekeur bekend dus 'moeilijk geval'? Ik wacht al 3 weken maar hoor nog niets.
Hoe lang is de normale responsietijd? K(reidler k)ennissen hadden binnen een week een verzoek om nadere info in huis.

Als we het niet op tijd halen (drukte, feestdagen etc) kan ik niet meer ter conversieteam, wie is daar dan voor aansprakelijk? Ik was WEL op tijd... je zou toch zeggen dat ze het nu wel snappen in Veendam? Heb zelfs op het schouwformulier laten ingeven 'aanvullende handelsbenaming: peperbus'. Nog niet genoeg?

Tjonge doe je het een keer keurig historisch verantwoord... had ik er toch maar een '57 keurnummer ingetikt frown

#9723 - 15/11/06 05:45 PM Re: bepalend nummer voor typekeur, frame of motor? [Re: ]
Joan Offline

65000km gereden

Ik heb inderdaad ook geinvesteerd in de bromfiets encyclopedie en dat ding ligt al bijna uit zijn kaft van het kopieeren.
De hele omgeving wist me te vinden.
Fotootje van eigen brommer even plakken aan dezelfde foto uit de encyclopedie en daar kom je een heel eind mee.

Krijg ik nu een boete omdat "niets uit deze opgave zonder voorafgaande toestemming van de uitgever gecopieerd mag worden".

Het kan goed zijn dat ze bij "bromfiets" een aardige extra toelage kunnen krijgen want ik ben vast niet de enige geweest die de encyclopdie heeft aangeschaft vanwege het kenteken gedoe.
Overigens was de encyclopedie niet de enige die een (ON)volledig overzicht geeft van de nederlandse bromfietshistorie er bestond ook al een dik boek met daarin allerhande folders.

Pagina 1 van 2 1 2 >

Moderator:  Joan, Roelof 
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex clubs
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Advertentie..
Advertentie....
Forum Statistieken
2012 Leden